InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Wat is een hoax en hoe herken je een hoax per e-mail?

Wat is een hoax en hoe herken je een hoax per e-mail?

Wat is een hoax en hoe herken je een hoax per e-mail? Wat is een hoax? Kettingbrieven, bedelbrieven, nepwaarschuwing, waarschuwing tegen het nieuwste virus, de belofte dat je een mobieltje krijgt als je e-mail doorstuurt, het valt allemaal onder het begrip 'hoax'. Een hoax is een 'grap' of 'poets', al dan niet smakeloos. Hoe herken je een hoax en waarom moet je kettingbrieven per e-mail niet zomaar doorsturen?

Wat is een hoax?

Een hoax is in feite een 'poets', maar niet altijd een onschuldige. Je kent dat wel, je ontvangt een kettingbrief per e-mail waar bijvoorbeeld instaat dat je deze brief zo snel mogelijk moet doorsturen aan iedereen uit jouw adresboek. In de brief staat misschien een zielig verhaal over een kind wat ziek is en alleen dankzij het doorsturen van de kettingbrief, aan geld voor een behandeling in het ziekenhuis kan komen. Een bepaalde provider zou zogenaamd beloofd hebben om een paar centen per doorgestuurde e-mail aan de ouders van het kind te betalen... Je hebt te maken met een hoax want dergelijke verhalen zijn absoluut gelogen. Het zieke kind bestaat zelfs niet en geen een provider zou ooit op een dergelijke manier een patiënt proberen te helpen. Het E-mailverkeer onnodig overbelasten, daar is namelijk geen een provider op uit en waarom zou een providor zo'n omslachtige manier bedenken om een zieke te helpen?

Ook kan er in een hoax staan dat er een gevaarlijk virus in omloop is en dat je dus onmiddellijk een bepaald programma van je PC moet verwijderen. Het gaat dan om programma’s die je computer juist nodig heeft om goed te functioneren, en als je ze verwijdert, zit je meteen in de problemen met je PC.

Hoe herken je een hoax?

Er zijn een paar dingen waaraan je een hoax kunt herkennen:
  • In een hoax wordt altijd dringend gevraagd om de e-mail aan zoveel mogelijk mensen door te sturen.
  • Er wordt soms een zielig verhaal (over een zieke) opgehangen, of er wordt juist een ernstige waarschuwing over een nieuw onbekend virus gegeven. Natuurlijk staat er ook in dat niemand nog een oplossing voor dit vreselijk destructieve virus heeft gevonden. Het is namelijk de bedoeling dat jij gealarmeerd raakt en precies doet wat de bedenker van de hoax je opdraagt te doen.
  • Er wordt soms een belofte gedaan die te mooi lijkt om waar te zijn, zoiets als: als je deze email doorstuurt aan minimaal 25 mensen, dan ontvang je binnen 24 uur bericht waar je je gratis mobieltje kunt ophalen. (Dit soort beloftes wordt alleen gedaan om te zorgen dat jij zo onverstandig bent om de email door te sturen)
  • In het ergste geval wordt er om geld gevraagd, of er worden instructies gegeven om bepaalde programma’s van je computer te verwijderen. Programma’s die zogenaamd schadelijk voor je computer zouden zijn, maar als je ze verwijderd kan het gebeuren dat je pc crasht of niet goed meer werkt.
  • Soms wordt er om geld of goederen gevraagd. Een zielig verhaal moet de ontvangers van de e-mail aansporen om geld in een envelop naar een bepaald adres te sturen, bijvoorbeeld omdat een jongen aan de andere kant van de wereld hulp aan jou en je vrienden vraagt, aangezien zijn moeder ziek is, en zij de winter niet door kunnen komen van de honger en kou. Mensen wereldwijd sturen dan spullen en/of geld naar dat adres.

Er zijn dus veel manieren om mensen in de maling te nemen via een hoax. Ontvang je een kettingbrief, viruswaarschuwing of een aanbieding om iets gratis te krijgen voor het doorsturen van e-mails? Gebruik je gezonde verstand. Er zijn veel oplichters op de wereld en het internet biedt genoeg mogelijkheden tot oplichting. Ook worden hoaxen verzonden om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen van mensen, die later overladen worden met spam berichten. Verwijder hoax mail dus gewoon van je PC en stuur kettingbrieven en hoaxen, niet door.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoax oftwel nepmailHoax oftwel nepmailKrijgt u ze ook zo vaak? Die mailtjes over Bill Gates die zN fortuin verdeeld, of over gratis telefoontjes of andere din…
RS-virus, infectie van de luchtwegenRS-virus, infectie van de luchtwegenHet RS virus is verwant aan het griepvirus. Vooral in de maanden vanaf oktober tot en met april komt deze ziekte voor. D…
Waaraan herken je een hoax?Waaraan herken je een hoax?Je hebt ze waarschijnlijk al eens ontvangen: emails die je oproepen om een goede daad te verrichten o die je iets geweld…
Gratis I-pods van Music Top 50Gratis I-pods van Music Top 50Een nieuw tv-programma op SBS6, getiteld Music Top 50, gaat wel erg ver om naamsbekendheid te verkrijgen. Het geeft name…

Reageer op het artikel "Wat is een hoax en hoe herken je een hoax per e-mail?"

Reacties

Caro, 09-07-2013 08:37 #2
Ik heb het ook op facebook gekregen dat hoax bericht met die ingebouwde chip en heb die heel stom doorgestuurd, maar na een minuut weer verwijderd toen ik de reacties van andere daaronder las, ik heb het met mijn mobiel doorgestuurd niet via de computer wat voor een schade geeft dat aan je mobiel? En wat moet ik nu doen? Hebben ze nu dan inzage op mijn mobiel of facebook account?

J. Cost Budde, 03-09-2012 12:12 #1
Is dit een HOAX?
Dit werd me doorgestuurd:

Hier een waarschuwing voor mensen die al te graag iets in ontvangst nemen van iemand die ze niet kennen en het bovendien nog gratis is!

Er worden op dit moment in Nijmegen, maar wellicht ook elders, sleutelhangers, stickers, hangertjes voor in de auto, enz. enz. uitgedeeld bij tankstations. Zogenaamd gratis… Neem deze niet aan… er zit een chip in verwerkt. Criminelen volgen je vanaf het tankstation naar huis en kunnen op deze manier te weten komen wanneer je wel en niet thuis bent. Eenmaal in jouw huis kunnen ze jou via de chip in je auto volgen en weten wanneer je weer naar huis komt en kan hij of zij weer op tijd jouw huis verlaten.

Dit overkwam een kennis van mij vorige week in Nijmegen. Volgens de politie was er een chip in huis terecht gekomen, waarmee de dader informatie verwierf. De politie meldt verder dat deze nieuwe vorm van criminaliteit door Roemenen wordt bedreven.

Je bent gewaarschuwd!

Kopieer deze mail en laat het zoveel mogelijk mensen weten! Reactie infoteur, 04-09-2012
Dat is inderdaad een hoax. Je moet maar zo denken: als dit echt zou zijn dan zou de politie direct alle tankstations gewaarschuwd hebben. Deze email is gemaakt in de hoop dat mensen het massaal doorsturen, waardoor het internet overbelast raakt en traag wordt. Niet doorsturen dus. Lees meer over dit onderwerp bij:

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/Gelders-Nieuws/1725071/Veel-vragen-over-sleutelhangertruc.htm

Infoteur: Kisses
Laatste update: 18-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 2
Schrijf mee!