InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Draadloos netwerk/router beveiligen

Draadloos netwerk/router beveiligen

Draadloos netwerk/router beveiligen Veel mensen “vergeten” vaak hun draadloos netwerk te beveiliging. Je koopt een router, sluit hem aan en internet werkt. Vervolgens vergeet men de router goed in te stellen en te beveiligen. Hierdoor is het netwerk voor de hele buurt in te zien en kunnen de buren met een paar klikken meegenieten van jou internet. Om dit te voorkomen dient een router na installatie goed geconfigureerd te worden.

Beveiliging & encryptie

Men kan een draadloos netwerk beveiligen met encryptie. Encryptie kan men zien als een soort versleuteling van gegevens die ervoor zorgt dat de informatie die over het netwerk gaat, beschermd is. Als de sleutel bekend is mag je de informatie inzien. Weet je de sleutel niet dan kom je er niet op. De routers die tegenwoordig verkocht worden zijn vrijwel altijd uitgerust met minimaal twee typen encryptie, namelijk:
  • WEP
  • WPA of WPA2

Er bestaan nog wel andere typen encryptie die nog veiliger zijn, zoals AES. Maar deze zal ik niet behandelen aangezien deze techniek niet veel voorkomt op de gemiddelde router.

WEP (encryptie-methode)

WEP is eigenlijk een al wat verouderde encryptie en wordt door veel mensen gezien als een zwakke beveiliging. Er zijn op dit moment namelijk een legio aan gratis te downloaden programma’s beschikbaar die ieder persoon in staat stelt een WEP-beveiligd netwerk te kraken binnen enkele minuten. Dit is dan ook de reden dat ik iedereen afraad om zijn of haar netwerk te beveiligen door middel van deze techniek en over te schakelen op WPA of WPA2. Als je router dit niet ondersteund is het wellicht verstandig om op zoek te gaan naar een nieuwe router.

WPA & WPA2 (encryptie-methode)

WPA is in tegenstelling tot WEP een stuk veiliger. De vernieuwde techniek maakt het ontzettend moeilijk voor iemand om in te breken op een draadloos netwerk (bijna onmogelijk). Dit is dan ook de encryptie-methode die ik aanraadt aangezien het makkelijker in te stellen is in tegenstelling tot het minder veilige WEP.

Let er wel op dat bij WPA/WPA2 encryptie minimaal Windows XP + Service Pack 2 vereist is!

Router Instellen

Omdat het heel lastig is om voor ieder merk en type router een omschrijving te geven van de daarbij behorende encryptie instelling, raadt ik aan om de handleiding op te zoeken die bij uw router hoort. Als u deze niet heeft zou u op de site van het merk van uw router kunnen zoeken naar een handleiding.

Elke router heeft een beheer scherm die u kan benaderen via een browser als bijvoorbeeld Internet Explorer. Het enige wat u hoeft te doen is het adres invullen van de router vaak is dat één van de onderstaande adressen:
  • http://192.168.0.1
  • http://192.168.1.1
  • http://10.0.0.1
  • http://10.0.0.138

Het kan zijn dat er gevraagd wordt om een gebruikers naam en een wachtwoord. Standaard is dit vaak admin/admin, of user/user of één van deze zonder een wachtwoord. Ook deze login gegevens moeten terug te vinden zijn in de handleiding van uw router.

Als u bent ingelogd kunt u op zoek gaan naar de pagina waar de encryptie ingesteld kan worden. Dit valt vaak onder de categorie ‘Beveiliging > Draadloos’ of ‘Draadloos > Draadloze beveiliging’ of iets wat daarop lijkt.

Hieronder zijn twee afbeelding te zien als voorbeeld van twee verschillende routers met instellingen voor WPA encryptie.

Zoals u in de afbeeldingen kunt zien verschillen de termen nogal die gebruikt worden voor elk invulveld. Mede hierdoor is het voor mij erg lastig om aan te geven wat u waar in moet vullen. Waar u in ieder geval op moet letten is dat de termen ‘WPA’, ‘TKIP’, ‘passphrase’ of ‘shared key’ aanwezig en/of ingevuld zijn.

Als de instellingen ingevuld zijn kan u de wijzigingen opslaan. Let er wel op dat de beveiliging vanaf nu is veranderd. Hierdoor moet de configuratie op elke pc die gebruikt maakt van uw draadloze netwerk worden aangepast met nieuwe instellingen.

In de afbeelding is het bekende scherm te zien van Windows met een overzicht van beschikbare netwerken. Zoek uw netwerk op in deze lijst, en dubbelklik op uw netwerk. Als het goed is wordt er gevraagd om een nieuwe sleutel in te voeren. Dit is de sleutel die u hebt opgegeven in de router configuratie. Als alles goed is verlopen heeft u een WPA beveiligd netwerk en kunt u met een gerust hart gebruik maken van uw draadloze thuis netwerk.
© 2008 - 2014 Nemea, gepubliceerd in Onderhoud (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe veilig is draadloos internet?Hoe veilig is draadloos internet?Tegenwoordig wordt draadloos internet, de zogenaamde wireless internet veel gebruikt. Het is zeer makkelijk te gebruiken…
Deel je internetDeel je internetIn het kader van de economische crisis is het steeds vaker een sport om de internetverbinding te delen met mensen in de…
Het aanschaffen van een routerEr bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste…
Thuis een draadloos netwerk gebruikenDe gebruikelijke manier om je computer overal mee te verbinden is via draden en kabels. Maar als je je computer met rede…
Draadloos netwerk beveiligenVeel mensen die thuis draadloos internet via hun modem en/of router gebruiken hebben dit niet beveiligd met een wachtwoo…

Reageer op het artikel "Draadloos netwerk/router beveiligen"

Reacties

Roelof, 15-03-2013 12:59 #16
Ik ben mijn router wachtwoord kwijt, hoe vind ik die terug ik ben hem nodig voor mijn telefoon!

vr gr
Roelof de Vries

Noor, 14-03-2013 22:02 #15
Hallo,
Hierbij is mij vraag hoe kan ik het beste mijn router beveiligen zo dat ik niet afgetapt wordt. Ik merk dat mijn verbinding traag gaat dit is dat de buren internet met mijn delen.

Met vriendelijke groet,
Noor

Acertje, 08-01-2013 20:28 #14
Ik heb een nieuwe router aangesloten. Er staat dat ik wel verbinding heb maar ik kan niet op google enz. op mijn mob. werkt het ook niet, er staat bij de verbinding een driehoek met! teken erin. Kan iemand mij helpen?

Elly, 24-09-2012 12:25 #13
Ik ben mijn router wachtwoord kwijt, die heb ik nodig voor mijn tablet, hoe vind ik die terug? of hoe vind ik het wachtwoord veranderen terug op mijn laptop?

Nicoline, 20-07-2012 13:12 #12
Heb onlangs mijn beveiliging geupdate van WEP naar WPA. Daarna kon ik geen Int. verb. krijgen met de laptop uit 2003 (XP incl. servicepack2) Ik kocht daartoe een kleine USB Adaptor, die het euvel zou moeten verhelpen, maar dat niet doet. Hoe los ik dit op? Mijn desktop heeft W 7 en geen problemen met Int. verb. Officieel is het netwerk draadloos, maar de PC is met netwerkkabel aan het modem verbonden. Als ik laptop en modem (router?) verbind met netwerkkabel: geen probleem. Maar rommelig op het bureau. Moet ik mijn laptop verbinding de naam van de USB adaptor geven soms, i.p.v. mijn "normale" netwerknaam? Nicoline

Mij, 15-01-2012 19:09 #11
Vaak zit er in de onderkant van de router een gaatje waar je met een naald in kan drukken. Dit doen voor een aantal seconden geeft dat de router zich reset naar de basis.

Kunkels, 25-12-2011 21:33 #10
Kan iemand me helpen? ik heb een draadloos netwerk en dit is door iemand geinstalleerd die er niet meer is.Het netwerk is wel beveoligd, maar… ik weet het wachtwoord niet en momenteel heb ik dat wachtwoord nodig omdat ik een tweede laptop heb en een internetradio
Bij voorbaat dank

Rens, 19-07-2011 22:22 #9
Wij hebben thuis WEP. Het probleem is alleen dat het bij ons erg goed beveiligd is en dat we ons WIFI wachtwoord hiervoor vergeten zijn, waardoor ik mijn telefoon niet kan verbinden met ons WEP. Kan ik dit wachtwoord ergens terugvinden?

Bruce, 22-05-2011 17:05 #8
Ik heb ooit een poging gedaan om mijn draadloos netwerk te beveiligen. Dit is destijds niet gelukt, wat wel gelukt is om een user en password aan te maken. Probleem is dat ik dit nu niet meer weet en dus niet kan inloggen met "admin/admin" (zoals ook in mijn handleiding staat). Kan ik hier op een of andere manier achterkomen? Of wat kan ik nu doen?

Francis Koeiman, 02-06-2010 04:56 #7
Bedank voor je uitleg, dit artikel zeer goed, ik heb ook buren op mijn router, maar nu ga ik ook een beveiliging toe passen.

Evian (infoteur), 07-09-2009 22:53 #6
Peter, je moet niet je eigen IP-adres intypen welke je eigen computer identificeert, maar het IP-adres dat in je handleiding staat. Dit identificeert het IP-adres van de draadloze router zelf!

Peter Tekenbroek, 18-08-2009 09:44 #5
Ik wil mijn Sitecom router beveiligen. Ik ben een digibeet op dit gebied en weet dus niet hoe ik dit moet doen. Ik typ mijn IP adres in en dan… niks :-/ Kan iemand mij helpen… please. Ik heb veel buren en vermoed dat de hele flat op mijn router zit zo'n beetje. Bijv heel veel dank!

Ruud, 19-01-2009 21:59 #4
Mijn laptop is verbonden met een draadloze router. Het lijkt net of de verbinding niet constant is, vaak zie ik de verbinding opnieuw tot stand komen. Is dit uit te schakelen zodat ik bij verbinding constant verbonden ben?

Frank, 11-01-2009 16:58 #3
Waar kan ik de sleutel terug vinden op mijn pc. Ik wil iemand toevoegen op mijn net, maar ik weet de sleutel niet meer. Dit moet toch ergens terug te vinden zijn op mijn pc?

Janneke, 01-07-2008 06:23 #2
Heb een wat oudere router en een vista laptop, ze vragen om een sleutel bij aanvang op de laptop om het net op te gaan, die sleutel of het wachtwoord heb ik niet en vraag me af hoe te verkrijgen, hoort die nou bij mijn laptop of bij de router? Waar kan ik die sleutel vinden? Reactie infoteur, 01-07-2008
Hoi Janneke

Als je de router voor het eerst gebruikt dan kan het zijn dat hij gebruik maakt van een 'standaard' wachtwoord, welke jij zelf later kunt veranderen. Vaak is dit zoiets als: '0000' of '1234'.

Als de router al eerder gebruikt is voor een draadloze verbinding dan bestaat er hoogst waarschijnlijk al wel een wachtwoord welke jij (of een ander persoon) erop heeft gezet. Mocht het echt niet lukken kijk dan in de handleiding van de router en reset deze. Op deze manier heb je de mogelijkheid om zelf een nieuw wachtwoord erop te zetten. Veel succes!

Michiel, 31-05-2008 19:38 #1
Hoe doe je het dan bij vista?

Infoteur: Nemea
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 16
Schrijf mee!