InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, Chrome

Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, Chrome

Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, Chrome Cookies, op je pc of laptop kunt u zelf verwijderen. Belangrijk om uw privacy te bewaken en ongevraagde advertenties te voorkomen. U kunt dat eenvoudig zelf doen, ongeacht of u werkt met Internet Explorer, Firefox of Chrome. Met enkele eenvoudige stappen en enkele klikken. Cookies worden door sites op uw pc, laptop of tablet geplaatst. Daarna kunnen deze cookies, ongevraagd, persoonlijke privacy-gevoelige gegevens doorsturen! De voorjaarsschoonmaak op uw pc is aangebroken!

Cookies: wat zijn 'cookies' eigenlijk?

Wat zijn cookies? Het klinkt zo smakelijk... Maar zijn ze dat ook? Cookies zijn kleine, computerbestanden, die bij het bezoeken van een website, op uw personal computer, lap top, tablet of smartphone worden geplaatst. Tenzij u dat (actief) voorkomt.

Cookies: wat doen ze?

Cookies zorgen ervoor dat 'u' als bezoeker van een website wordt herkend. Cookies die op uw pc terecht gekomen zijn, kunnen persoonlijke informatie opsporen op uw pc en doorsturen naar bedrijven, die u dan (ongevraagd) advertenties kunnen tonen. Met uiteraard de bedoeling u te verleiden tot het aanschaffen van producten of diensten.

Cookies verwijderen van uw pc of laptop

Cookies kunt u eenvoudig van uw laptop, tablet etc. afhalen. U hoeft daarvoor geen software aan te schaffen. U hoeft er zelfs geen gratis software voor te downloaden. Het kan in enkele stappen, met enkele klikken. Zo voorkomt u dat uw pc en uw website-bezoek wordt geobserveerd en u misschien ongewenste advertenties toont. Hoe u precies cookies van uw laptop afhaalt, hangt af van de browser die u gebruikt.

Cookies verwijderen als u Internet Explorer gebruikt
De hieronder beschreven manier om van cookies af te komen als u surft met Internet Explorer, werkt vanaf Internet Explorer versie 8. Het is niet moeilijk en het ruimt lekker op. Een soort voorjaarsschoonmaak: u zou het regelmatig moeten doen, als u tenminste de vertoonde hoeveelheid advertenties onder controle wilt houden.

  1. Ga in het menu naar 'Extra'
  2. Kies voor 'Internetopties' (helemaal onderaan het getoonde keuzemenu)
  3. Klik dan op het tabblad 'Algemeen' (het kan ook zijn dat u daar gelijk al op 'staat')
  4. Vervolgens kiest u onder 'Browsergeschiedenis' op 'verwijderen'
  5. Tot slot klikt u nog op 'OK'

Als uw pc klaar is met het verwijderen van de cookies, kunt u een melding krijgen als 'De geselecteerde browsergeschiedenis is verwijderd'.

NB1: wees niet verbaasd als het in een nieuwere versie, iets anders gaat!
NB2: bij het verwijderen van cookies kunt u keuzes maken voor alles verwijderen of alleen bepaalde cookies verwijderen. Al u ervoor kiest om alle bestandjes te verwijderen, dan verwijdert u ook wachtwoorden en gebruikersnamen die u hebt laten bewaren. Dat is op zich niet erg, maar de eerstvolgende keer dat u zich aanmeldt bij bijvoorbeeld de site van de bank waar u internetbankiert, moet u dan opnieuw uw gegevens (gebruikersnaam en/ of wachtwoord) invoeren om vervolgens te kunnen inloggen.

Verwijderen van cookies als u Firefox gebruikt
Als u Firefox als browser gebruikt, dan gaat het verwijderen van deze bestanden als volgt:
  1. U gaat eerst naar 'Extra' in het menu
  2. Dan kiest u voor 'Opties'
  3. U klikt op het tabblad 'Privacy'
  4. Dan kiest u voor 'recente geschiedenis wissen'

NB1: Ook nu geldt dat het wel eens ietsje anders kan gaan, dan beschreven. De stappen blijven in wezen eender. U zorgt ervoor dat u via het menu uitkomt bij cookies verwijderen. Vervolgens kunt u kiezen wat u meer precies wilt verwijderen en dan klikt u op delete of wissen of toepassen en/of OK.
NB2: Bij Firefox kunt u ervoor kiezen over welke periode u deze bestandjes wilt verwijderen. U zou bijvoorbeeld de meest recente kunnen laten staan. En die van 1 maand, 2 maanden etc. tot meer dan 6 maanden geleden kunnen verwijderen. U markeert de periode met cookies die u kwijt wilt en klikt op delete of wissen. Uw computer zal u dankbaar zijn... Afhankelijk van de hoeveelheid cookies kan het korter of langer duren.

Cookies van uw pc af halen als u Chrome als browser gebruikt
Het verwijderen van de cookies als u Chrome gebruikt, gaat zo:
  1. Kies voor het steeksleuteltje rechts bovenaan
  2. Dan voor kunt u voor 'Opties' kiezen
  3. Klik op het tabblad 'Geavanceerde opties'
  4. Onder 'Privacy' kiest u voor 'Browsergegevens' wissen

NB: Ook nu kunt u kiezen welke cookies u precies laat verwijderen en tot hoe lang terug.

De voorjaarsschoonmaak op uw personal computer

Begin een nieuw jaar goed: maak uw computer 'schoon' door cookies te verwijderen. U heeft er vast meer dan u beseft. Men weet meer van u, van uw computergedrag dan waar u waarschijnlijk bij stil staat. Dus als u dat niet wilt, ruim op en maak schoon. Blijf baas op en over uw eigen personal computer!
© 2014 - 2017 Ambassadrice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Wat zijn cookies? Wat doen ze en waarvoor dienen ze?Cookies, u hoort het woord wellicht vaak en ziet het regelmatig op uw computerscherm verschijnen. We hebben bet hier nie…
Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanSoorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanEr zijn verschillende soorten internet geschiedenis, ook wel browsegeschiedenis genoemd. Je hebt tijdelijke internetbest…
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…
Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeAdvertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeHeb je het ook gehad met die reclame op internet? Advertenties zijn eenvoudig en gratis te blokkeren in Internet Explore…
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, Chrome"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 19-07-2015
Gepubliceerd: 25-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!