InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Hoe veilig is draadloos internet?

Hoe veilig is draadloos internet?

Hoe veilig is draadloos internet? Tegenwoordig wordt draadloos internet, de zogenaamde wireless internet veel gebruikt. Het is zeer makkelijk te gebruiken en is zeer comfortabeler dan de bedrade internet. Je moet geen kabels meer sleuren voor u internet. Draadloos internet is wel meer bedoeld voor laptops, omdat ze draagbaar zijn en niet leuk is om altijd draden erbij te dragen. Maar hoe veilig is wireless internet?

De toegang tot draadloos netwerk beperken? Waarom?

Een draadloos netwerk is natuurlijk veel toelaatbaar voor inbekers en krakers dan de gewone bedraad netwerk.

Bij een gewoon bedraad netwerk kunnen we een onderscheiding maken tussen binnenkant en buitenkant. Je PC zit dan in de binnenkant. De binnenkant is veilig zolang de buitenkant ook veilig is. De buitenkant is dan je modem. Je kan zeer moeilijk een modem "kraken" dus het zal bijna onmogeijkzijn om "binnen te vallen" in een bedraad netwerk.

Welke factoren spelen een rol bij de beveiliging?

ESSID verbergen

ESSID staat voor Extended Service Set ID. Je kunt dit verbergen om je netwerk te beveiligen maar helaas is dit bijna niet effectief. Bovendien kan het zijn dat het netwerk zelf jouw computer niet ziet, zo kun je natuurlijk moeilijk verbinding maken.

Voordelen:
  • Zeer makkelijk te gebruiken

Nadelen:
  • Het is zeer gemakkelijk te kraken indien het allen wordt gebruikt zonder einige andere techniek.
  • Een en dezelfde ESSID-naam werkt voor het hele netwerk.
  • De inhoud van de ESSID wordt zlef niet vergrendeld
  • De gebruiker kan soms zelf niet toegang krijgen tot zijn netwerk.

WEP

WEP staat voor Wired Equivalent Privacy. WEP is ontwikkeld om de toegang tot het netwerk te versleutelen, de gebruiker kiest zelf de sleutel, dus hij/zij moet het ook (eenmalig) invoeren voor dat hij toegang krijgt. De standaard is WEP 40, later zijn ook de WEP 64, 128, 256 ontwikkeld.

Voordelen:
  • Zeer makkelijk te gebruiken
  • Vrij algemaan gebruik.

Nadelen:
  • Net als de ESSID is dit ook makkelijk te kraken, de moeilijkheid hangt natuurlijk af van welke WEP je gebruikt.
  • De veiligere WEP's zijn zeer moeilijk in te stellen

Andere...

Er komen natuurlijk andere vormen van beveiliging zolang de andere onveilig zijn. Voorbeelden zijn de WPA, WPA-2, 802.1x. Deze zijn helaas nog niet volledig ontwikkeld en niet iedere router zal deze protocolen ondersteunen.
© 2007 - 2014 Ibowts, gepubliceerd in Onderhoud (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe veilig is draadloos internet?"

Infoteur: Ibowts
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!