InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Gratis website bouwen met Webnode

Gratis website bouwen met Webnode

Gratis website bouwen met Webnode Op de markt zijn diverse tools te gebruiken voor het aanmaken van een persoonlijke of zakelijke website. Één van deze tools is ‘Webnode’.

Webnode

Webnode is opgericht in Tsjechië en officieel gelanceerd in 2008. Webnode biedt gelijkwaardige diensten aan zoals Webklik.nl of Weebly.com. Het doel van Webnode is het bouwen van een professionele website mogelijk te maken voor iedereen, ofwel veel technische of computervaardigheden zijn niet noodzakelijk. In eerste instantie kan de website gebouwd worden met de www.naamurl.webnode.nl om dit later te kunnen uitbreiden naar een eigen url. Op dit moment heeft webnode over de 5 miljoen gebruikers wereldwijd.

Voordelen

  • Het koppelen van een eigen URL
  • Moderne designs
  • Veel functionaliteiten, zoals een blog, forum, enquête, youtube video’s.
  • Google adsense kan toegevoegd worden
  • Bouwen van eigen template mogelijk (mits kennis van HTML)
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Weergave mogelijk op smartphones
  • Goede prijs – kwaliteit verhouding

Nadelen

  • Indien computers nog beschikken over een oude Windows wordt de website zonder design getoond in de gratis variant.
  • Je kunt de site nooit verhuizen naar een andere aanbieder, (wel de domeinnaam), maar niet je website. Bij een verhuizing zul je dus weer helemaal opnieuw moeten beginnen.
  • Indien je al beschikt over een eigen domeinnaam en deze over wilt zetten naar de nieuwe website kost dit nogmaals een bedrag voor de overzetting voor 1 jaar. Een andere domeinnaam registreren is dan vaak goedkoper.

Functies

Webnode is een zogenaamde ‘drag en drop’ website. Functionaliteiten kunnen worden gesleept naar het webdesign veld en daar verder worden ingevuld. Door middel van (zelf gemaakte) voorgevulde velden kunnen op diverse pagina’s dezelfde koppen worden toegevoegd. Zo worden de nieuwsberichten op de homepage automatisch meegenomen naar de pagina ‘nieuws’. Naast de functionaliteiten voor het bouwen van een website, biedt Webnode ook mogelijkheden voor het starten van een Webshop.

Maken van de website

Om te starten met een Webnode website, dien je eerst jezelf te registreren. Tijdens het registratieproces kies je direct je url naam (bedenk deze dus goed van te voren). Na registratie ontvang je een bevestigingsmail en kun je direct aan de slag. De eerste stap is het kiezen van het design en het aanmaken van de pagina’s en het invullen van de contactgegevens. Hierna kan de inhoud worden toegevoegd via het gemakkelijk ‘drag & drop’ systeem.

Het systeem biedt de mogelijkheid om de website eerst te bouwen voordat deze definitief op internet wordt gepubliceerd. De gemaakte pagina’s kunnen wel bekeken worden via de ‘bekijk’ functionaliteit. Op dit moment opent in een nieuwe pagina de website zoals deze ook online zal worden getoond. Pas bij eigen tevredenheid kan op de knop ‘publiceer’ worden gedrukt. Op dat moment wordt de website online gezet. Na iedere aanpassing dien je wederom de ‘publiceer’ knop te gebruiken om de wijzigingen ook online definitief te maken.
© 2012 - 2017 Jukito, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.webnode.nl
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Webnode

Reageer op het artikel "Gratis website bouwen met Webnode"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 05-06-2012
Gepubliceerd: 04-06-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!