InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Gratis website maken zonder kennis: met de website builder

Gratis website maken zonder kennis: met de website builder

Gratis website maken zonder kennis: met de website builder Zonder enige kennis van HTML of websites een gratis website maken die er ook nog professioneel uitziet? Tegenwoordig kan het. Er zijn tal van website waarop je online met behulp van een website builder aan de slag kan, zonder dat je er verstand van hebt. Hoe werken deze websites en wat zijn de beste website builders?

Inhoud

Geen kennis om een website te bouwen, wat heb je nodig?

Je wilt een eigen website maken, maar je hebt geen enkele kennis hoe je dit moet doen. Termen als HTML, PHP, provider, host, SEO, CSS, DNS en dergelijke, het zegt je niets. Een website laten maken kost je al gauw honderden euro's, en dat is voor veel mensen te duur. Maar: Je hebt wel een idee hoe je website er uit moet gaan zien. Je hebt wellicht al voor ogen welke sfeer, kleuren en afbeeldingen je in je site wilt verwerken. Je onderwerp, de inhoud en hoe je dit over de pagina's wilt verdelen, het zit allemaal in je hoofd. Ook de naam voor je site heb je bedacht.

Meer heb je niet nodig, een naam, de inhoud en je plan voor de website. Je hoeft het nog niet compleet uitgewerkt te hebben om te beginnen: jij bepaalt wanneer de site klaar is om op het internet te zetten. De site maak je online met een website builder.

Helemaal gratis en bijna gratis

Helemaal gratis een website bouwen, heeft natuurlijk zijn beperkingen. Dat verschilt per aanbieder. Over het algemeen zijn dit de drie meest voorkomende beperkingen:
  • De naam van je website - je domeinnaam - bestaat uit jouw websitetitel en de naam van de website builder waarmee je werkt, bijvoorbeeld: www.jouwnaam.jimdo.com
  • De ruimte op je website is niet heel groot. Dat betekent dat als je veel grote bestanden zoals films en muziek op je website wilt plaatsen, je site snel vol zit en je niets meer bij kunt plaatsen. Bij de ene aanbieder kun je door een upgrade - waarvoor je moet betalen - de ruimte, het aantal MB vergroten. Bij de andere aanbieder zijn er oplossingen op de site te vinden, waardoor dit geen probleem hoeft te zijn.
  • In meer of mindere mate, staat er reclame op je site. Soms is dat alleen de vermelding van de aanbieder van de website builder onderin op je pagina, bij andere aanbieders staat de reclame meer prominent op je site.

Deze beperkingen kun je opheffen door opties te kiezen waarvoor je moet betalen. Vaak is dat bedrag niet veel, en het is altijd nog goedkoper dan een website laten maken.

Domeinnaam

Wil je een domeinnaam zonder de naam van de aanbieder van de website builder, dan kan je voor een vast bedrag per jaar betalen voor je eigen domeinnaam. Er zijn zeer veel aanbieders waarbij je je domeinnaam kunt vastleggen, zoals bijvoorbeeld starthosting, mijndomein en hostnet. Met google vind je tal van aanbieders. Dit hoeft nog geen 10 euro per jaar te zijn.

Bij sommige website builders is dit niet mogelijk en zul je bij de aanbieder zelf de domeinnaam moeten registreren. Dat betekent dat je van een gratis pakket, automatisch naar een betaald pakket gaat, een upgrade. Dit is per jaar duurder, maar de upgrade biedt meerdere extra's zoals meer ruimte, eigen email bij website, geen reclame, meer designs om je website vorm te geven en meer.

Afweging wel of niet gratis

  • Zeker wanneer je weinig te besteden hebt, is een gratis website helemaal geen slechte optie. De meeste aanbieders bieden tal van mogelijkheden waarmee je een professionele uitstraling voor je website kunt creëren.
  • De reclame die bij een gratis pakket komt, is vaak niet storend. Zeker wanneer je website voor persoonlijk gebruik maakt, is dit iets wat je voorlopig voor lief kunt nemen.
  • Bedenk je dat je altijd nog kunt gaan betalen voor meer ruimte, een eigen domeinnaam of meer opties. Wanneer je meer bekendheid krijgt, kan je je altijd nog bedenken.

Hoe werkt een website builder?

Zoals gezegd hoef je geen kennis te hebben om met een website builder een website te bouwen. De meeste sites werken volgens het drag & drop - principe: Uit het menu "pak" je wat je nodig hebt en je plaatst dit op de plek waarop je het wilt hebben. Zo kun je tekstvakken en afbeeldingen plaatsen, je pagina's indelen en onderdelen (widgets) toevoegen zoals filmpjes, een contactformulier, agenda, blog en dergelijke. Door webpagina's toe te voegen, wederom in te delen en inhoud toe te voegen, bouw je je website steeds meer uit. Bij elke website builder kan je gebruik maken van een sjabloon of template. In feite is dit een kant en klare website met een eigen indeling, vormgeving en lettertype die je vervolgens zelf kunt invullen en bewerken. Vaak kan je de kleuren en afbeeldingen nog veranderen waardoor jouw eigenlijke website niet meer op het sjabloon hoeft te lijken, en behoudt het wel de indeling van het sjabloon. Bij een website builder zie je dus direct wat je doet, en het resultaat daarvan. Aanpassingen kun je simpelweg doen door te klikken op het object wat je aan wilt passen.

Een overzicht van de beste website builders

In willekeurige volgorde:

Jimdo
  • Ook Nederlandstalig
  • De naam voor je website: jouwnaam.jimdo.com
  • Eigen domeinnaam alleen via Jimdo Pro (overzetten van een domeinnaam ook mogelijk)
  • Geheugenruimte: 500 mb
  • Flexibele designs, 120 templates
  • Mogelijkheid eigen webshop: voor 5 artikelen
  • Blog, fotogallerij, widgets, google maps toevoegen
  • Geen forum mogelijk, maar wel een gastenboek
  • Eigen template mogelijk (mits kennis van HTML)
  • Zoekmachine optimalisatie (bij een upgrade mogelijkheid om zelf zoekwoorden in te vullen om nog beter gevonden te worden door zoekmachines als google)
  • Optimale weergave op smartphones

Upgrade naar Jimdo Pro kost 60 euro per jaar, waaronder een eigen domeinnaam, reclamevrij, meer geheugenruimte, Google Adsense en meer. Filmpjes toevoegen kan op Jimdo niet. Maar je kunt wel je filmpjes op YouTube plaatsen waarna je ze kunt integreren op je website.

Weebly
  • Niet Nederlandstalig, wel Engels
  • De naam voor je website: jouwnaam.weebly.com
  • Eigen domeinnaam mogelijk via re-direct domain functie of via Weebly zelf, maar dit is vrij kostbaar
  • Geheugenruimte: toevoegen van bestanden tot 5 MB, opslag is onbeperkt
  • Flexibele designs, meer dan 100 templates
  • Qua indeling / plaatsen van tekstvakken soms wat beperkt
  • beperkte mogelijkheid voor webshop
  • Blog, fotogalerij, widgets, music en video player (zelf filmpjes toevoegen alleen via upgrade), google maps toevoegen
  • Beperkte forum mogelijk
  • Geld verdienen met Google Adsense mogelijk, maar je deelt de opbrengst met Weebly
  • Zoekmachine optimalisatie door zelf beschrijving en zoekwoorden toe te voegen.
  • Zelf een gedetailleerd contactformulier samenstellen
  • Optimale weergave op smartphones

Qua prijs - kwaliteitverhouding is dit een van de beste sites op de markt. Een upgrade kost je $3,99 per maand voor een heel jaar.

Webnode
  • Ook Nederlandstalig
  • De naam voor je website: jouwnaam.webnode.nl
  • Eigen domeinnaam mogelijk bij een upgrade, of via re-direct functie
  • Geheugenruimte: 100 mb
  • Flexibele designs, vooral functioneel, maar niet bijzonder
  • Beperkte mogelijkheid eigen webshop bij upgrade naar betaald pakket
  • Blog (nog erg basic), fotogalerij, widgets, youtube
  • Geen forum
  • Geld verdienen via Google Adsense mogelijk
  • Zoekmachine optimalisatie werkt erg goed, door zelf beschrijving, zoekwoorden en dergelijk in te vullen
  • Optimale weergave op smartphones
  • De site zegt geen reclame te plaatsen op je site, maar doet dit toch. Desondanks is deze reclame subtiel en onopvallend.

Bij meer dan 150 bezoekers per dag ben je verplicht over te stappen naar Standard Plan (betaald pakket 1,95 euro met eigen domeinnaam)

Nog enkele website builders kort uitgelicht:

Wix
Zal vooral in de smaak vallen bij mensen die een opvallend of zeer goed design voor hun site willen. De site is zeer geschikt voor bijvoorbeeld kunstenaars, artiesten, grafische vormgevers en fotografen. Dit is een van de weinige gratis website builders, zo niet de enige, die flash en animatie op je website mogelijk maakt. Dat kan dan ook meteen het nadeel zijn: het wordt niet ondersteunt op Iphone en Ipad, waarvoor een aparte site gemaakt zal moeten worden. Daarnaast is de zoekmachine optimalisatie minder goed, wat een nadeel is als je goed vindbaar wilt zijn op google.

Squarespace
Deze zal zeer in de smaak vallen onder Mac gebruikers. Helaas heeft de site geen gratis pakket en is deze sitebuilder erg prijzig. Toch is de vormgeving de moeite waard om even een kijkje te nemen, de site is erg compleet en zit goed in elkaar.

Webs
Een goede degelijke website builder die mogelijkheden biedt, die de site met name aantrekkelijk maakt voor groepen of verenigingen: zoals een kalander en een event organizer.

1&1
Vergelijkbaar met Jimdo, alleen biedt de site minder mogelijkheden en is duurder.
© 2012 - 2017 Chezue, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een website maken met HTML en FTPEen website maken met HTML en FTPEen website bouwen is moelijk, je hebt FTP software nodig en je moet html kennis hebben. Vaak blijven domeinen gewoon le…
Hoe maak ik een gratis website?Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar…
Gratis een website hosten: wat is er mogelijk?Gratis een website hosten: wat is er mogelijk?Het hosten van een website is volgens veel mensen erg lastig. Toch is het erg gemakkelijk, en in veel gevallen nog grati…
Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel…
Gratis HTML script of toch betalenGratis HTML script of toch betalenAls je een website wil maken kun je HTML script kopen, zelf maken of gratis downloaden. Lees hier alles over de voor en…
Bronnen en referenties
  • Website builders: Weebly, Webnode, Jimdo, Wix, Squarespace, Webs, 1&1
  • Websitetooltester.com

Reageer op het artikel "Gratis website maken zonder kennis: met de website builder"

Infoteur: Chezue
Laatste update: 30-04-2015
Gepubliceerd: 10-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!