InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providers

Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providers

Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providers Gratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel beginnen. Je kunt je website dan gratis op een server plaatsen en betaalt geen maandelijkse kosten. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden verbonden aan gratis webhosting. Aan welke voorwaarden moet je precies voldoen om in aanmerking te komen? Waar moet je op letter bij het kiezen van een gratis host? En wat zijn de beste providers van gratis website hosting in Nederland?

Wat is gratis hosting van websites?

Bij aanbieders van gratis webhosting kun je jouw website of webshop zonder betaling op hun server zetten. Meestal krijg je niet alleen de hosting gratis maar ook een domein of domeinnaam. Je kunt niet altijd kiezen hoe het URL adres van je nieuwe website er komt uit te zien maar kunt dan wel helemaal gratis een website of webwinkel ontwikkelen en die ook echt op Internet zetten. Omdat de aanbieders van gratis hosting ook nog iets willen verdienen, wordt er dikwijls reclame weergegeven op de website zodat de hosts inkomsten kan halen uit Google Adsense. Er bestaan echter zelfs gratis hosts, waarbij je een eigen website zonder reclame online mag zetten.

Wat zijn de voordelen en nadelen van gratis website hosting?

Het voordeel van gratis hosting is met name dat je niets hoeft te betalen om een website online te krijgen. Zelfs het ontwikkelen van de site doe je meestal zelf met een ontwerpprogramma, zodat je geen grote uitgaven hoeft te doen aan website design. Ook kun je zo zelfs wanneer je geen HTML beheerst heel erg gemakkelijk een website bouwen. Je kunt je eigen site of webwinkel in een paar uur live op Internet zetten, zonder dat je daarvoor een cent hoeft te betalen.

Nadelen zijn dat er meestal reclame wordt weergegeven op de website en dat er vaak limieten verbonden zijn aan het dataverkeer en de opslagruimte op de server. Hierdoor moet je, wanneer je site echt succesvol wordt of heel erg groot wordt, op een gegeven moment wel betalen voor de service. Ook kun je niet altijd helemaal zelf je URL kiezen en zal de domeinnaam altijd verbonden zijn aan de naam van de host, wat een minder professionele indruk geeft.

Wat zijn de voorwaarden voor gratis webhosting?

De voorwaarden voor gratis hosting van een site verschillen per provider. Over het algemeen krijg je een gratis domeinnaam maar is dat meestal een subdomein, zodat je webadres deels bestaat uit jouw gekozen URL en deels uit de domeinnaam van de aanbieder. Het ontwikkelen van de site via een speciaal programma is bijna altijd helemaal gratis.

Daarnaast kan een website wel of geen reclame vertonen, waaraan de aanbieder verdient. De serverruimte en limiet voor dataverkeer, die je bij een gratis abonnement krijgt toegewezen zijn bij iedere gratis host verschillend.

Wat zijn de beste gratis website hosts in Nederland?

In Nederland zijn er erg veel gratis providers van web hosting actief. Bekende providers zijn onder andere goedkope webhoster, hostingpakketje en woelmuis. De ervaringen met deze aanbieders verschillen, wanneer je de reacties leest van de website eigenaars op de verschillende forums. Welke gratis provider je bevalt hangt af van je individuele wensen en of het je met de website ontwerp software eenvoudig lukt om je site op te zetten of niet. Ook de service van de gratis hosts wordt verschillend beoordeeld, sommigen zijn laaiend enthousiast over een aanbieder en anderen ontevreden.

Erg positief worden over het algemeen de bijna gratis hosts zoals one.com, 1 EURO hosting, webXtra en Versio beoordeeld, omdat hier de service soms beter is en je nog steeds heel erg weinig betaalt voor de hosting van je website of webshop. Ook zou de stabiliteit van de servers hier over het algemeen beter zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk ook hele goede aanbieders van gratis hosting in het buitenland zoals bijvoorbeeld freebie host, netfirms, prohosting en freeservers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe een webhosting provider kiezen?Hoe een webhosting provider kiezen?Webhosting is nodig als je een website 24 uur per dag live wil hebben. Via een server is die dan permanent aangesloten o…
Webwinkel domeinnaam en hostingWebwinkel domeinnaam en hostingDomeinnaam registratie en hosting account aanschaf is de basis van iedere webwinkel. Kosten van een domeinnaam registrer…
Hoe maak ik een gratis website?Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar…
Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshopZelf je eigen webwinkel beginnen lijkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Met speciale webwinkel software bouw je in ee…
Zelf website makenZelf website makenMisschien ben je wel een zelfstandige met een eigen zaak, een particulier met een interessante hobby of je wil gewoon je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providers"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 26-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Special: Gratis website of webwinkel
Schrijf mee!