InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Online een backup maken

Online een backup maken

Het maken van een online backup kan je veel zorgen en kosten besparen. Het maken van een online backup komen namelijk geen losse hardware meer bij kijken maar zal via het internet plaats vinden. In veel gevallen gebeurd dit zelfs automatisch. De bestanden waar je een backup van wilt hebben zijn niet alleen veilig voor brand of crashen can je computer maar zijn ook nog eens met je eigen wachtwoord gegevens overal ter wereld te bereiken.

Online backup maken, wat is het?

Het maken van een online backup is het kopiëren van bestanden naar een online PC (server) welke op het internet zit aangesloten. Tegenwoordig bestaan er verschillende backup software programma's waarmee je kan instellen welke bestanden je graag wilt kopieeren en naar welke locatie. Deze locatie's kunnen een externe harddisk zijn echter ook je eigen online server of webhosting omgeving via een FTP account. Deze laatste opties is echter meer voor kenners. Wanneer je niet thuis bent in deze wereld kan het handig zijn om je aan te melden bij een bedrijf welke een compleet systeem aanbied waarbij je online je backups kan aanleveren. Je hebt dan geen eigen software programma, server, FTP account of webhosting omgeving nodig omdat dit vanuit de aanbieder allemaal al kant en klaar word geregeld.

Veiligheid van online backups

Bij het gebruik van eigen backup software voor het kopiëren van backups naar je eigen server of webhosting omgeving kan het belangrijk zijn om software te gebruiken die je backups encrypt met een wachtwoord. Wanneer de server van je hosting bedrijf niet goed genoeg beveiligd is kan met bij je bestanden echter niet uitpakken of inlezen of men moet een echte kenner zijn. Bewaar het wachtwoord offline op een veilig plek zodat je, indien nodig, later zelf altijd de backups weer kan uitpakken. Bij het maken van een backup naar een memory of USB stick kan encryptie ook zeker aan te bevelen zijn in geval de stick verloren word.

Voordelen van het maken van een online backup

Er zitten veel voordelen verbonden aan het maken van een online backup. Om je een indruk te geven van de voordelen, zie hiervoor de volgende voordelen op een rijtje:
  • Geen externe hardware nodig zoals externe harde schijven, memory sticks.
  • Geen studie nodig welk software programma goed werkt.
  • Geen software programma nodig.
  • Geen terugkomende zorgen meer om informatie en waar veel tijd in is gaan zitten.
  • Bestanden overal ter wereld online en alleen voor jou toegankelijk.

Kosten vergelijken van aanbieders

Wanneer je de backups compleet wilt laten verzorgen door een derde bedrijf is het verstandig om daar een gerenommeerd voor te selecteren. Het is tevens goed om de voorwaarden van desbetreffende aanbieder goed door te lezen zodat er later geen misverstanden ontstaan. Bij het vergelijken van verschillende aanbieders is het handig om eerst na te gaan wat je precies nodig hebt qua:
  • Harddisk ruimte
  • Encryptie gebruik
  • Hoe vaak er een backup gemaakt moet worden
  • Wat eventueel de kosten zijn bij uitbreiding van bepaalde services op een later tijdstip

Welke bestanden je mogelijk automatisch een backup van wilt hebben

Een kort overzicht van de soorten bestanden waar je mogelijk een backup van wilt maken:

E-mail programma

  • Je dagelijks e-mail berichten. Deze zijn in veel gevallen te vinden via "Extra" -> "Opties" in het e-mail programma.
  • Het adresboek. Deze zijn vaak via het programma zelf te exporteren.
  • De e-mail accounts. Deze zijn bij Outlook express te exporteren en bij Microsoft Outlook te vinden in de Outlook map.
  • De agenda van het e-mail programma. Bij Microsoft Outlook te exporteren.

Overige bestanden en programma's

  • Alle instellingen van de computer. Dit kan later veel tijd besparen. Via Windows verkenner kan je de gebruiker vinden van de computer. Wanneer je die in zijn geheel kopieert heb je al snel alle instellingen opgeslagen.
  • Alle documenten van de computer. Zie Mijn Documenten in Windows verkenner.
  • Adresboeken van eventueel telefoon of etiket programma's.
  • Alle gedownloade (originele) setup bestanden zodat deze later niet opnieuw aangeschaft moeten worden.
  • Wachtwoord bestanden
  • Afbeeldingen, films en foto's.

Algemene werking van een backup programma

  • Bron (locatie) kiezen met betrekking tot de mappen en/of bestanden die gekopieerd moeten worden.
  • Doel (map locatie) kiezen waarnaar de bestanden gekopieerd kunnen worden.
  • Een naam toewijzen aan de kopieer opdracht.
  • Kiezen of de backup dagelijks, wekelijks of maandelijks uitgevoerd moet worden.
  • De tijdstippen waarop de backups gemaakt moeten worden.
  • Eventuele encryptie inschakelen om de backups te beveiligen.
© 2010 - 2017 Knowledge4all, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Playstation 3 resetten (FAT model)Playstation 3 resetten (FAT model)De playstation 3 is een duur apparaat en het is erg vervelend als het aparaat het niet meer naar behoren functioneert. R…
Laptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tipsLaptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tipsLaptops hebben het grote voordeel dat ze zo praktisch in het gebruik zijn en makkelijk transporteerbaar. Tegelijk bestaa…
De standaard Windows geluiden vervangenAl sinds de uitvinding van de geluidskaart gebruiken besturingssystemen karakteristieke geluidjes waaraan bepaalde dinge…
Extra geheugenopslag online met OneDrive en MediafireExtra geheugenopslag online met OneDrive en MediafireExtra geheugen opslag op internet in the cloud. Je krijgt 15 GB gratis opslag met OneDrive Drive, Icloud. De concurrenti…
DVD Shrink, een backup van uw dvd makenDVD Shrink, een backup van uw dvd makenDVD blijven altijd gevoelig voor krassen, daar kunt u niet omheen. Maar wat nou als er krassen komen op uw favoriete dvd…

Reageer op het artikel "Online een backup maken"

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 15-07-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!