InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Cloud computing

Cloud computing

Cloud computing In de IT-wereld lijkt iedereen met het hoofd in de wolken te lopen. Iedereen binnen de IT heeft het over clouds en cloud computing. Het Engelse woord voor wolk is zo ineens een veelgebruikte term in de IT. Cloud en cloud computing, de termen lijken uit de lucht te zijn gevallen, maar niets is minder waard. Maar wat wordt er toch mee bedoeld?

Internet

Simpel gezegd: cloud staat voor het internet. Het wordt gebruikt als metafoor voor het internet. Net als een wolk is het internet niet tastbaar, ver weg en kan het alle vormen aannemen. In deze grote witte wolk genaamd de world wide web is veel mogelijk. Meer dan ooit kon worden gedacht. Met cloud computing wordt het tastbare losgelaten. Werd er voorheen heel veel geïnvesteerd in servers, hardware, software met daarbij alle mogelijke helpdesks, updates en upgrades en licenties, meer en meer mensen en bedrijven gebruiken voor al hun programma's nu het internet. Bedrijven bieden cloud servers aan. Afgestemd naar de wensen van de gebruiker. Vooral in Amerika wint cloud computing aan grote populariteit.

Geen wolkje aan de lucht

Met cloud computing worden steeds meer toepassingen beschikbaar via het internet. Individuele server installatie is dan niet meer nodig. Een voorbeeld is Gmail. Je kunt Microsoft Windows Outlook installeren op je computer. Maar je kunt je ook tot Gmail wenden. Niets geen software of licenties kopen voor het beheer van je e-mailverkeer. Ook Youtube is een voorbeeld van cloud computing en laten ze nu op Youtube een filmpje hebben dat dit fenomeen uitlegt ('Cloud Computing Explained'). Om cloud computing uit te leggen, neemt men daar als voorbeeld het hebben van een bedrijf met een website. De website begint met een klein bezoekersaantal, maar de bezoekersaantallen nemen gestaag toe. Meer en meer mensen bezoeken de site. De server waar de website op wordt gehost, kan dit op een gegeven moment niet meer aan en de site wordt traag, loopt steeds vaker vast en bezoekers nemen weer af. De website is niet meer bereikbaar. Een oplossing hiervoor is om de website op een cloud server te plaatsen. Dit is een gezamenlijke server via internet. Zou je eerder een server erbij hebben aangeschaft of gehuurd, nu leg je via je eigen computer op afstand verbinding met de cloud server. Dit noemt men cloud hosting of Infrastructure as a Service (IaaS). Het bedrijf koopt er geen server bij, maar een abonnement. Blijven de bezoekersaantallen toch laag, dan gebruikt de afnemer gewoon minder servers in de cloud, lopen de aantallen weer toe, kan de afnemer er weer servers uit de wolken bijhalen. Volledig afgestemd op vraag en aanbod. Bij cloud computing hoeft men geen hardware meer te kopen, geen licenties meer af te nemen of updates te hoeven ondergaan. Het is te vergelijken met de afname van licht, gas en water. Je maakt er alleen gebruik van als je wilt. Je bepaalt zelf wanneer, hoeveel en hoe vaak je gebruik wilt maken van de servers in de cloud, op internet aldus.

En dat er veel mogelijk is, blijkt wel aan de selectie onderstaande bedrijven die zich er mee bezig houden:
Cloud computing infrastructure providers:
  • Agathon Group
  • Amazon Web Services
  • ElasticHosts
  • GoGrid
Cloud computing Paas providers:
  • Aptana Cloud
  • Google AppEngine
  • Morph Labs
  • Intuit Partner Platform (IPP)

Cloud computing as a Service

Cloud computing wordt in drie categorieën verdeeld. Het eerder genoemde Infrastructure as a Service is de eerste laag, gevolgd door Platform as a Service (PaaS). Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld PayPal. De derde categorie dienstverlening is Software as a Service (SaaS). Voorbeelden hiervan zijn Skype, Facebook.

Software as a Service: SaaS

SaaS is software die als een online dienst wordt aangeboden. Bij deze dienstverlening staat de applicatie volledig onder controle van de dienstverlener. De gebruiker hoeft de software niet zelf te kopen. In plaats daarvan sluiten ze een abonnement af voor het gebruik. De SaaS provider zorgt voor installatie, onderhoud en beheer. Iets waar de gebruiker niet meer over na hoeft te denken. SaaS is een nieuwe vorm van Application Service Provider (ASP). Microsoft producten zijn bijvoorbeeld ASP, maar niet SaaS, omdat bij SaaS geen sprake is van licenties en upgrades voor de gebruiker. Vormen van SaaS zijn Google, Wikipedia, en BaseNet. In dit geval wordt de applicatie aangeboden via een webbrowser. SaaS dienstverlening kan ook worden aangeboden als webservices. Dit noemt met dan Service-Oriented Architecture.
© 2010 - 2017 Caltha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.youtube.com/watch?v=QJncFirhjPg ('Cloud Computing Explained')
  • http://www.channelweb.nl

Reageer op het artikel "Cloud computing"

Infoteur: Caltha
Laatste update: 04-09-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!