InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Registreren domeinnamen

Registreren domeinnamen

Registreren domeinnamen Op het internet kunt u domeinnamen claimen om deze vervolgens te gaan gebruiken voor een website. Wat zijn domeinnamen?

Domeinnamen

Een domeinnaam is een aanduiding voor een Internet-adres die uniek is. Een domeinnaam wordt meestal gebruikt voor een website of een e-mailadres. Een voorbeeld van een domeinnaam is: “marktplaats.nl”. Het zijn unieke namen die slechts een keer gebruikt kunnen worden. Door de letters, cijfers of bepaalde symbolen toe te voegen krijgt u weer een nieuw en uniek domeinnaam. Een variant op “marktplaats.nl” zou kunnen zijn: “markt-plaats.nl” of “marktplaats321.nl.

Topleveldomein

Alle domeinnamen hebben een toevoeging aan de rechterkant van de naam. Zo hebben de Nederlandse websites vaak “.nl” als toevoeging. Deze toevoegingen hebben vaak betrekking op de land waartoe ze behoren. Voorbeelden:
.nlNederland
.beBelgie
.cnChina

Daarnaast zijn er nog toevoegingen die gericht zijn op een bepaald doel. Voorbeelden:
.comVoor commerciële doeleinden
.orgnon-profit organisatie
.infoInformatief

Populair

Het registreren van domeinnamen is vooral populair in Nederland. In 2005 is “eu” toegevoegd aan de mogelijkheden. Publieke instanties en merknamen (geregistreerd) kregen als eerste de mogelijkheid om eu-domeinnamen te claimen. Het domeinnaam “sex.eu” werd binnen anderhalf uur 193 keer gereserveerd. Daarnaast waren namen als: hotel, telefoon en geld populair.

Varianten op sites

Indien u op zoek bent naar een bepaalde website maakt u wel eens een typefoutje, of u weet niet precies hoe u het schrijft. Indien u een fout maakt loopt u grote kans dat u toch op een bestaande website terecht komt. De populairste website is “google.com”. Indien u deze site opzoekt en u typt per ongeluk “googel.com” komt u toch terecht op de juiste site. Andere varianten kunnen leiden naar bepaalde reclame-sites.

SIDN

SIDN verzorgt de uitgifte en registratie van .nl-domeinnamen en bewaakt de kwaliteit van domeinregistratie in Nederland. Daarnaast bevordert SIDN de coördinatie en standaardisatie bij de uitgifte van domeinnamen op nationaal en internationaal niveau. (bron: SIDN.nl). Op deze site kan iedereen kosteloos opvragen op wiens naam bepaalde “.nl-sites” geregistreerd staan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Registreren domeinnamen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-01-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!