InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Soorten webhosting

Soorten webhosting

Veel bedrijven en particulieren wagen zich op het internet. Om hun site in de lucht te houden moeten ze hun website hosten. Er zijn verschillende manieren om een website te hosten, elk met hun voor en nadelen.

Zelf hosten

De mogelijkheid bestaan om je website zelf te hosten. Veel mensen denken dat webhosting alleen uitbesteed kan worden aan grote professionele bedrijven. Dit is onjuist, het is mogelijk om zelf een web site te hosten via een server. Als je er voor kiest je website zelf te hosten moet je met een paar zaken rekening houden. Als eerst moet je beschikken over een internet verbinding met een vast IP-adres. Om te kijken of je een vast IP-adres hebt kan je je provider raadplegen, of kijken op de website www.watismijnip.nl. Als je merkt dat je elke keer als je hierop kijkt je een ander IP-adres hebt, beschik je niet over een vast IP-adres. Vervolgens moet je je afvragen hoeveel verkeer er naar je website zal komen. Als je veel verkeer verwacht, moet je je modem hierop aanpassen. Ook dien je rekening te houden met de beveiliging. Je wilt natuurlijk niet dat mensen ongevraagd op je server kunnen komen, en de boel aankunnen passen. Als al deze zaken in orde zijn, start je de server op en upload je je website naar de server. Een nadeel om voor deze vorm van webhosting te kiezen is dat als de server uitvalt of kapot gaat, je website uit de lucht is. Hier moet rekening mee houden als je deze vorm van hosting overweegt.

Gratis hosting

Bij een gratis hosting is de hosting zoals verwacht gratis. Dit is fijn voor de webmaster omdat er zo geen kosten worden gemaakt voor de hosting. Een nadeel van de gratis hosting is dat de instanties die voor de hosting zorgen ook geld moeten verdienen. Dit doen ze door op jouw website advertenties te tonen. De opbrengst van deze advertenties gaat in zijn geheel naar de hosting instantie. Ook krijg je een domeinnaam met een extra toevoeging: www.jouwwebsite.voorbeeld.com. Enkele instanties die dit aanbieden zijn blogger en wordpress. Bij wordpress ziet je domeinnaam er dan als volgt uit: www.jouwwebsite.wordpress.com.

Shared hosting

Het kenmerk van shared hosting is dat er meerdere websites op een server worden gehost. De kosten zijn laag omdat je maar een stukje van de server huurt. Een nadeel is wel dat je website minder snel laadt, dit komt omdat de server met meerder websites wordt belast. Het webhosting bedrijf draagt zorg voor het onderhoud aan de server. Deze vorm van hosting wordt meestal gekozen door kleine bedrijven die een website willen hebben.

Dedicated server

Een dedicated server is een vorm van hosting waarbij je een server voor je website krijgt. Je hoeft je server dus niet met andere websites te delen. Hierdoor zijn de kosten wel wat hoger dan bij shared hosting. Deze vorm van hosting wordt meestal gekozen door bedrijven waarbij de website een belangrijk onderdeel vormt van de bedrijfsstrategie. Door deze hosting is de site ook een stuk sneller, dit komt omdat je geen data verspeelt aan andere websites. Je kan met deze server ook meerdere website laten hosten op dezelfde server.

Co-locaded hosting

Bij Co-locaded hosting bezit je een eigen server, maar heb je weinig ruimte om deze te plaatsen. Je huurt dan een plek bij een bedrijf om de server neer te zetten. De hosting dienst bied de internetverbinding en de ruimte aan. Het onderhoud en het beheer van de server ligt bij het bedrijf die de server bezit. Bedrijven kiezen voor deze soort hosting als ze wel over een technische afdeling beschikken, maar niet over de ruimte om een server op te slaan.

Cloud hosting

Deze vorm van webhosting is de laatste jaren sterk in opkomst, en biedt mogelijkheden voor particulieren en bedrijven. Cloud hosting houdt in dat je al je apparaten aansluit op een netwerk van aan elkaar gekoppelde servers. Een voordeel is dan dat als een van de servers het begeeft een andere server het werk tijdelijk overneemt. Ook als je website ineens veel meer bezoekers aantrekt, worden deze door de andere servers opgevangen. Hierdoor kom je niet voor onverwachte kosten te staan. Je betaald namelijk alleen voor wat je aan data hebt gebruikt.
© 2013 - 2017 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soorten webhosting"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 29-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!