InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Wat is een webserver?

Wat is een webserver?

Wat is een webserver? De webserver is een computer die constant verbonden is met internet, hij vormt de basis voor alle websites. De software die op de webserver staat, noemt men ook de webserver. Kom er hier van alles over te weten.

Wat staat er in dit artikel?

Wat doet een webserver?

Een webserver kan je beschouwen als een computer zoals degene u nu gebruikt, maar webservers zijn speciaal gebouwd om weinig ruimte in te nemen en een goede verbinding met internet te hebben. Als u op het web surft zal u gegevens afhalen van het internet, dit is downloaden en als u een mail verstuurt zal u gegevens op het net zetten, kan dat beschouwd worden als uploaden. Daaruit volgt dat een webserver heel veel moet uploaden naar surfers en ook soms wat gegevens binnenkrijgt van gebruikers.

Hoe ziet hij eruit?

Omdat webservers optimaal zijn gebouwd om het internet te voeden van informatie, hebben ze alleen maar een harde schijf, een moederbord en een cooler nodig.
  • 1. De harde schijf is de belangrijkste. Ten eerste heb je natuurlijk de hoeveelheid gegevens, bv. 500 GB. Ten tweede moet het een snelle harde schijf zijn om een optimale connectie met het internet te garanderen. Ten derde, als de harde schijf het niet aankan om dag en nacht te blijven draaien en gebruikt te worden, gaat ze uiteraard stuk.
  • 2. Het moederbord is het hart van de computer zo-ook van de webserver. Wanneer iemand naar de website gaat, zal het moederbord al de logische beslissingen zodat de gegevens naar de surfer gezonden worden. De verbinding met internet komt binnen via het moederbord.

Aangezien een webserver geen scherm, geen printer, geen geluidsboxen, geen kaartlezer, geen DVD-lezer, geen toetsenbord, geen muis en nog zoveel minder nodig heeft, ziet een modern model eruit als een platte (3-5 cm) rechthoek(30-40cm op 40-50cm). Ze kunnen op elkaar gestapeld zijn of rechtopstaand naast elkaar staan. De gegevens kunnen erop gezet worden via internet.

Hoe werkt hij?

Een webserver heeft webserversoftware nodig die ook een webserver wordt genoemd. Als een surfer op een website komt, zal de webserver (de software) beslissen welk bestand geopend moet worden. Er is namelijk een *Root map ingesteld en het bestand dat heet "index" zal geopend worden, bv. index.html of index.php. Die "index" kan ook ingesteld worden door de webserver.

*Als je een website voorstelt als een omgekeerde boom is de root (de wortels) bovenaan en de vertakkingen daaronder. Als alle watervaatjes informatie vervoeren is er één speciale die standaard "index" heet.

Hoe wordt hij bestuurd?

Hij wordt bestuurd door een webhost, die dan limieten bepaalt voor een gebruiker die z'n eigen site wil maken. Meer over webhosting vind je hier.

Een gratis webserver project

© 2006 - 2017 Wmnoa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een webserver?"

Reacties

Dounia, 07-03-2008 22:14 #3
Graag wil ik weten het verschil tussen webserver en terminal server.

Met hartelijke groet,
dounia Reactie infoteur, 30-01-2010
Een terminal server kende ik tot voor kort ook niet, maar 'terminal' wijst op manier dat de server beheerd wordt. Dat gebeurt in bijna alle gevallen door een terminal. Misschien ken je MS-DOS, dat is een terminal. Je hebt geen muis van doen, in plaats daarvan staat er één lijntje met daarop je locatie (bv. C:/User/Dounia) en daarachter kan je commando's typen.
Op deze manier bespaar je veel software omdat de server geen grafische toepassingen moet kunnen weergeven.
Een tweede voordeel is, dat je die commando's evengoed vanaf een andere computer kan ingeven en laten verwerken, waardoor helemaal geen grafische kaart nodig is. (Vroeger betaalde men makkelijk 200 euro voor een grafische kaart)

Sabina Graafland, 13-02-2008 15:22 #2
Is een webserver iets anders dan een 'gewone' server die bedrijven gebruiken? Ik zou namelijk graag al deze gegevens daarvoor willen lezen. (wat is, wat doet, hoe werkt, voor- en nadelen.)

Met hartelijke groet,
Sabina Graafland

Pietje Puk, 06-02-2008 13:02 #1
Het is een uitleg die zijn doel bereikt :-)

Infoteur: Wmnoa
Gepubliceerd: 15-12-2006
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Reacties: 3
Schrijf mee!