InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Zelf een computer bouwen

Zelf een computer bouwen

Zelf een computer bouwen Computers verouderen en er komt een tijd dat u een snellere computer nodig heeft. Dit is een handleiding om zelf een nieuwe computer samen te stellen en in elkaar te zetten of om uw oude computer een upgrade te geven zodat u daar nog een tijdje verder mee kunt. Bijna iedereen heeft een computer thuis staan. Handige apparaten, maar helaas komt er een periode dat de computer aan vervanging toe is. U kunt dan 2 dingen doen: De computer een update geven door er nieuwe onderdelen (hardware) in te plaatsen, of een nieuwe computer aanschaffen. Dit laatste kan op 2 manieren: naar de winkel en een compleet nieuwe computer kopen of door er zelf een te bouwen.

Een computer zelf samenstellen geeft u de mogelijkheid om de kracht van de computer zelf te bepalen ipv. dat dit een mager systeem in een computerzaak is. Daarnaast is een grote webwinkel goedkoper en zijn de nieuwste onderdelen beschikbaar die niet in de plaatselijke pc-handel te krijgen zijn.

Deze handleiding geeft een omschrijving hoe u dit zelf eenvoudig kunt doen. Om de de diverse componenten tot 1 werkend systeem te krijgen, zie dan deze handleiding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je de computeronderdelen bevestigd!

Hoe aan de slag?

Het uitzoeken en bouwen van een systeem is niet heel ingewikkeld. Op de hoogte zijn van wat er te koop is, is belangrijk.
Een beetje durf en wat voorzichtigheid is zeker handig!

Voordat u aan de slag gaat is het handig om te weten wat u wilt gaan doen met de computer. Is de computer voor spelletjes, alleen voor office en internet (basis pc) of voor alles een beetje. Een ronde maken door verschillende internet winkels geeft u een idee over wat er te koop is. Een aantal onderdelen moeten op elkaar worden afgestemd omdat niet alles zonder meer in elkaar past. (hieronder meer daarover)

Zelf kan ik u aanraden:

Richtlijnen voor wat u kwijt bent aan de verschillende computersystemen:

  • Basis pc: tot ongeveer 600 euro
  • Voor alles en nog wat: tot ongeveer 1200 euro
  • Game pc: van 1200 tot 2000 euro (en verder zo veel u zelf wilt uitgeven) Vaak is een (high-end) videokaart erg duur.

Een nieuw compleet systeem samenstellen:

U hebt nodig:
  • Behuizing
  • Voeding (vaak al onderdeel van de behuizing)
  • Moederbord
  • Processor
  • Koeling voor de processor (als boxed versie meegeleverd met de processor)
  • Geheugenmodule(s)
  • Videokaart
  • Harde schijf
  • DVD brander
  • Eventueel een blu-ray speler/brander
  • Eventueel een geluidskaart
  • Monitor
  • Toetsenbord en muis
  • Windows (vista)

Noot: Merken verschillen veel van kwaliteit en prijs.
Voor deze onderdelen maakt de kwaliteit veel uit omdat de stabiliteit en werking van de computer hiervan af hangt!
Moederbord, voeding, harde schijf

Duur is vaak goed, maar een tussenweg is er ook!
  • Merken van mijn voorkeur: Abit, Asus, MSI, Gigabyte, Intel, Maxtor, Seagate, Western digital
  • Liever geen: Hitachi harde schijf, Asrock moederbord, goedkope voeding!

De behuizing: (computerkast)

Er zijn veel soorten en maten:
  • Full tower: grote kast
  • Midi tower: meest gebruikt grootte
  • Mini tower: kleine kast met als nadeel weinig ruimte (niet aan te raden om mee te beginnen)
  • Desktop: kast die plat onder de monitor kan liggen (zie minitower)

De behuizing kan u met of zonder voeding kopen. Met voeding is vaak goedkoper dan een losse kast met een losse voeding.
De goedkoopste kasten (20 tot 35 euro) zijn vaak niet al te stevig. Beter is het om een kast te kopen die wat duurder is.

De voeding

De voeding levert stroom voor de verschillende onderdelen in de computer. Voor een moderne pc is een 450 watt voeding aan te raden.
Voor het bouwen van een moderne game-pc is een voeding van rond de 650 watt aan te raden. Bij meerdere videokaarten een zwaardere voeding.

Goedkope voedingen zijn vaak niet zo stabiel in het afgeven van een constante hoeveelheid stroom. Problemen met computers worden dan ook vaak hierdoor veroorzaakt.

Wanneer u een kast met voeding heeft uitgezocht hoeft u geen losse voeding te kopen

Het moederbord en de processor

Deze grote printplaat is de spil van de computer. Alles wordt hier op aangesloten en door het moederbord communiceren alle onderdelen van de computer met elkaar.

Op het moederbord zit een socket (aansluiting waar de processor in komt), geheugen sloten (waar het geheugen in komt), aansluitingen voor harde schijven/dvd spelers en videokaart. Zorg ervoor dat het bij elkaar past. Eigenlijk gaat het alleen om het type geheugen en de processor omdat de videokaart en de dvd speler(s) en harde schijf meestal wel past.

Op sommige moederborden is er een videokaart ingebouwd. U hoeft dan geen losse videokaart te kopen! (voor de basis pc)
Er kan wel een videokaart op het moederbord geplaatst worden voor extra snelheid.

De processor doet het rekenwerk. Hoe sneller de processor, hoe sneller de computer (maar ook geheugen, harde schijf en videokaart bepalen de snelheid) De nieuwste processoren hebben meerdere verwerkingseenheden (core's - dual core, quad core enz) hierdoor heeft de processor de kracht van 2, 4, 6 of meer processoren

De processor moet op het moederbord passen. Amd en Intel of Intel zijn de beste keus. Elk merk heeft zijn eigen aansluiting. Per merk zijn er verder nog verschillende aansluitingen.

Voorbeeld: wilt u een Intel processor, dan heeft u een moederbord met een Intel socket nodig. Heeft de processor een Socket 1156 aansluiting dan moet het moederbord ook een socket 1156 aansluiting hebben. Het staat op de sites goed aangegeven. Twijfelt u dan kunt u altijd informeren bij de winkel

De processor heeft koeling nodig. Bij boxed versies is de koeler meegeleverd. Bij tray versies moet de koeler los gekocht worden.

Het geheugen

Moderne geheugenmodules zijn er in verschillende aansluitingen: DDR, DDR2, DDR3 de snelheid verschilt dan nog maar is niet heel belangrijk voor de meeste mensen. Oudere geheugenmodules zijn vaak niet meer te plaatsen op nieuwe moederborden. De aansluiting is anders. DDR3 is het meest gebruikt in de nieuwere computers, maar in de specificatie van het moederbord kunt u zien welk type past.
  • Aanbevolen voor basis pc: minimaal 1gb (gebruik dan liever windows Xp)
  • Aanbevolen voor de van alles en nog wat pc 2 tot 4gb
  • Aanbevolen voor de game pc: 4 tot 8 gb.

De videokaart

Voor de basis pc is het handig om een moederbord met ingebouwde videokaart (onboard) te nemen. Dit spaart veel geld uit. Voor de gebruiker die af en toe een spelletje speelt is een videokaart van ongeveer 65 tot 100 euro voldoende. Voor de veeleisende game pc is een videokaart vanaf 250 euro aan te raden. U kunt zelfs kiezen voor meerdere videokaarten. Let op dat het moederbord dit ondersteunt en de voeding hiervoor zwaar genoeg is.

Harde schijf

Om uw gegevens te bewaren heeft u een harde schijf nodig. De nieuwere schijven gebruiken meestal een serial ata (s-ata) aansluiting. Dit is een snelle aansluiting. Oudere schijven gebruiken nog een ide aansluiting. Niet alle moderne moederborden hebben hier nog aansluitingen voor. Kies bij voorkeur een s-ata schijf.

Dvd brander / speler / blue ray / hd dvd

Media speler kunt u naar wens aanschaffen. Kies minimaal een dvd brander. Hiermee kunt u cd's en dvd's branden en lezen. Verschil tussen een dvd brander en een dvd speler is klein. Ook blu-ray spelers en branders worden steeds betaalbaarder.

Geluidskaart

Moderne moederborden hebben een prima onboard geluidskaart met vaak al 7.1 kanaals geluid. Er zijn voor de mensen die graag wat meer willen losse geluidskaarten te koop. Bekend zijn de X-fi geluidskaarten van Creative. Deze hebben een uitstekende geluidsweergave. Er zijn ook geluidskaarten voor muzikanten en geluidstechnici te koop.

Monitor

Naar wens kunt u een monitor aanschaffen. CRT monitoren zijn de oudere monitoren die zo'n grote kast hebben. TFT of LCD monitoren zijn de platte monitoren. De beelddiagonaal bij voorkeur minimaal 19 inch (19").

Toetsenbord en muis

U kunt naar uw smaak een toetsenbord en muis bestellen. Ze zijn er in vele prijsklassen en designs. Vaak is een desktopset voordeliger.

Windows

Om met uw computer te kunnen werken is er besturingssoftware nodig zoals Windows.

Een upgrade van uw oude computer

Een upgrade is alleen aan te raden wanneer uw computer tot ongeveer 5 jaar oud is. Het gaat bij een upgrade om het vervangen van de meest belangrijke onderdelen:
  • Moederbord
  • Processor
  • Geheugen
  • Voeding

Eventueel kunt u er voor kiezen om onderstaande onderdelen te vervangen / toe te voegen:
  • Videokaart (voor het spelen van zwaardere spellen)
  • Dvd speler en of brander

Tot slot:

Vergelijk de prijzen van onderdelen bij verschillende winkels. Verschillen kunnen groot zijn. Onderdelen voor een complete pc bestellen bij 2 winkels is vaak goedkoper dan bij 1 winkel (door de prijsverschillen) bij meer winkels bestellen wordt vaak duurder door de verzendkosten.

Bouw de computer in alle rust. Wees voorzichtig met het vastpakken van de onderdelen.

Veel succes.
© 2007 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een voeding kiezen: hoe doe je dat?Een voeding zorgt ervoor dat alle onderdelen van de computer voldoende stroom ontvangen. Als je een voeding aanschaft me…
Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Wanneer je thuis veel met je computer bezig bent, dan kun je je afvragen of je deze 's-nachts gewoon kan laten aanstaan…
Bellen vanaf je computer: hoe en watTegenwoordig kan er veel gedaan worden vanaf je computer. Veel van deze dingen hebben met communicatie te maken. E-maile…
Welke onderdelen vind je in je computer?Welke onderdelen vind je in je computer?Als je de computer openmaakt, zie je in eerste instantie een wirwar van kabels. Als je deze opzij schuift, zie je dat de…
Computer kopen - Waar moet je op letten?De computer is inmiddels ondenkbaar in de Nederlandse samenleving, de gemiddelde Nederlander besteedt brengt dan ook elk…

Reageer op het artikel "Zelf een computer bouwen"

Reacties

Melvin, 08-01-2016 10:07 #6
Er staat niks in over de koeling

Walter, 04-09-2012 15:11 #5
Ja ik zou graag als verrassing een stappenplan schema willen zien en via jullie site ook willen bestuderen.
Hoe een PC van binnen gebouwd is!

Groetjes Walter/Scott Biskets

Henk, 19-03-2010 16:42 #4
Een duidelijke beschrijving maar welke verrassingen kan ik verder nog tegen komen?

Angelo, 17-01-2010 16:51 #3
Hallo zou u dit artikel naar mij toe kunnen mailen ik zou het graag ook offline willen bekijken en in een word betandje zetten zodat als ik bezig ben meet een pc bouwen dat ik naar deze tips kan kijken

MVG angelo Reactie infoteur, 18-01-2010
Hallo Angelo,

Leuk dat je mijn artikel gebruikt, maar zoals je zult begrijpen zit er een copyright op.
Infonu beheert en beschermd de rechten op het artikel. Het is vrij om te lezen, maar niet voor iedereen om in te knippen en plakken.

Wel veel succes met het bouwen van je pc. Hopelijk heb je veel aan het artikel.

Reasonable (infoteur), 17-05-2008 12:52 #2
Duidelijk uitgelegd!
Ik heb zelf zeer goede ervaringen bij Komplett.nl
Pas met het upgraden wel op.wanneer het moederbord wordt vervangen, of andere dingen ingrijpend worden veranderd in het BIOS( Basic Input/Output System) is het vaak ook noodzakelijk het besturingssysteem( Windows) te vervangen. Wanneer u uw systeem koopt met een vooraf geïnstalleerd besturingssysteem( een zogenaamde OEM versie), kunt u dit besturingssysteem niet overzetten naar uw nieuwe configuratie. Mensen met een volledige (duurdere) versie van Windows hebben hier geen last van, een volledige versie mag u meenemen naar uw nieuwe systeem.

Carl Dekker, 18-08-2007 00:39 #1
Goed artikel… alleen ik gebruik nu twee Hitachi harde schijven SATA-1 en die zijn extreem stil en werken uitstekend.

Dus ik heb hier geen enkel probleem mee… heb van Maxtor al twee kapotte schijven gehad IDE, maar over het algemeen zitten in mijn twee andere PC's maxtor schijven IDE die al 6 jaar oud zijn en prima functioneren…
Werk zelf met twee ASUS P4C800-E de Luxe en 3 Ghz or more Intel Northwood.
Erg betrouwbaar systeem, robuust en nooit problemen gehad.

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 30-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 6
Schrijf mee!