InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Laptop of tablet-pc?

Laptop of tablet-pc?

Laptop of tablet-pc? In 2010 heeft de tablet zijn intrede gedaan voor het grote publiek. Onder aanvoering van Apple hebben ook andere merken een poging ondernomen om over te laten stappen van de laptop naar de tablet. Ondanks de voordelen lijkt de laptop toch nog de voorkeur te hebben. De eerste Ipad was een doorslaand succes met wereldwijd meer dan één miljoen verkochte exemplaren. Ondanks de geringe voordelen van de Ipad 2 ten opzichte van de voorganger, ging ook de nieuwe ipad weer over de toonbank als warme broodjes. De tablet is anno 2011 nog niet in staat om de laptop en de desktop volledig te vervangen, maar de ontwikkelingen zullen snel gaan. In maart 2011 zijn er ongeveer 350.000 tablet-pcs in omloop.

In maart 2011 heeft Dell al het grote publiek weten te bereiken met een combinatie van een laptop en een touchscreen. Door het scherm in een andere stand te zetten dient deze niet meer als scherm voor de laptop, maar krijgt het de functie van een tablet-pc.

Smartphone of een tablet-pc?

Een tablet-pc is te vergelijken met een smartphone, maar dan veel groter. Het nadeel van de smartphones is dat het scherm eigenlijk te klein is om volwaardig op te kunnen internetten. Aan de andere kant is het lastig bellen met de tablet-pc. De toekomst is waarschijnlijk dat de smartphones groter gaan worden, of wij gaan naast de smartphone ook een tablet-pc gebruiken voor onderweg.

Strijd tussen de merken

Ook wat betreft de tablet-pc, blijkt Apple weer als winnaar uit de bus te komen. De concurrentie volgt op de voet, maar Apple weet slim om te gaan met hun positie. Op het moment dat ze nieuwe ontwikkelingen hebben kunnen realiseren, brengen ze een nieuwe versie op de markt. Zo proberen zij de concurrentie voor te blijven. Andere merken brengen vergelijkbare tablet-pcs op de markt, maar ze moeten naast de functionaliteiten van de Ipad, ook opboksen tegen de door Apple opgebouwde imago.

Waarom kiezen voor de tablet-pc?

De tablet-pc moet nog verder doorontwikkeld worden, maar in 2011 zijn er al meerdere voordelen te noemen ten opzichte van de laptop. Een groot voordeel van de tablet-pc is, dat deze veel eenvoudiger is om mee te nemen. De Ipad is te groot voor in een jaszak, maar wel veel eenvoudiger mee te nemen dan een laptop. De tablet start ook veel sneller op. De laptop heeft minimaal 30 seconden tot 60 seconden nodig om op te starten, bij een tablet duurt het opstarten enkele seconden. De tablet-pc is ook eenvoudiger te hanteren in het openbaar vervoer.

Waarom kiezen voor een laptop?

De tablet-pc is nog geen volwaardige computer. De opslagcapaciteit van de laptop is veel ruimer en de laptop is ook nog sneller. Een ander groot voordeel van de laptop is dat u eenvoudiger teksten kunt typen. In vergelijking met de laptop is de tablet ook nog duur. Zeker in het geval u kiest voor een variant met bijvoorbeeld een ruimere opslagcapaciteit. De tablets zijn anno 2011 nog vooral een statussymbool. U moet er namelijk nog een regulier laptop of desktop naast hebben, om toch de beschikking te hebben over een volwaardige computer.
© 2011 - 2014 Esmee, gepubliceerd in Hardware (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.plusonline.nl/reizenenvrijetijd/digitaal/artikel/2408/gewone-pc-of-tablet-pc

Reageer op het artikel "Laptop of tablet-pc?"

Infoteur: Esmee
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!