InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Laserprinters, tips bij aanschaf

Laserprinters, tips bij aanschaf

Laserprinters, tips bij aanschaf Laserprinters staan bekend vanwege uitstekende afdrukken. Er wordt gebruik gemaakt van lasertechniek om woorden en beelden af te drukken op papier, zonder inkt. Er wordt gebruik gemaakt van een toner. Ook printen laserprinters veel sneller dan inkjetprinters. Laserprinters leveren afdrukken van hoge kwaliteit en uiteraard vlekt de afdruk niet. Er zijn laserprinters die in kleur en zwart-wit printen en laserprinters die uitsluitend in zwart-wit printen. De zwart-wit laserprinter wordt voornamelijk gebruikt voor tekst en zwart-wit afbeeldingen. Kleurenprinters zijn erg mooi voor het printen van gekleurd beeld tussen de tekst of voor het afdrukken van kleuren afbeeldingen alleen. Een kleurenprinter is aan te raden als u regelmatig meer dan alleen teksten moet printen. Met een kleurenprinter kunt u natuurlijk ook gewone zwarte letters op papier printen.

Laserprinter en kleurenprinter

Uiteraard is een laserprinter die ook in kleuren kan printen, om meerdere redenen handiger. Ook al print u veel tekst uit, vroeg of laat heeft u ook wel eens prints van gekleurde afbeeldingen nodig. Dan is kleur een gemis. Toners zijn in verhouding tot inkjet niet duur meer. De toners voor laserprinters zijn wel duurder dan de inkjet cartridge voor gewone printers, maar de toners voor laserprinters hebben een veel langere levensduur en ze zijn daardoor op termijn een stuk voordeliger. Ook zijn de afdrukken van laserprinters over het algemeen mooier.

Laserprinter voor kantoor

Laserprinters voor kantoren worden vaak gebruikt om veel tekst uit te printen. Als de printer gebruikt gaat worden voor meerdere personen binnen het bedrijf, kijk dan of er een netwerkmodule aanwezig is.

Snelheid laserprinter

Laserprinters worden steeds sneller. Over het algemeen zijn kleurenprinters trager dan zwart wit laserprinters. Snelle laserprinters kunnen zwart-wit tegenwoordig wel meer dan 20 prints per minuut maken. Kleurenprinters maken 5 tot 10 prints per minuut. De snelheid van een printer is mede afhankelijk van:
  • De grootte van het interne geheugen
  • Eigen processor

Maandvolume, wat is dat?

Het maandvolume van een printer is gebaseerd op de levensduur van een printer. Als een printer bijvoorbeeld gemiddeld 5 jaar meegaat, met een printvolume van 8000 prints per maand, dan zal de printer minder lang meegaan dan die 5 jaar, als u gemiddeld 16000 prints per maand maakt.

Storende geluiden printer

Een printer die veel gebruikt wordt kan voor wat geluidsoverlast zorgen. Als u de printer alleen zo nu en dan gebruikt, is dat niet zo storend. Draait de printer echter op een kantoor en wordt deze door meerdere personen intensief gebruikt, dan kunt u het beste letten op de hoeveelheid decibel in de productinformatie. Kies voor een printer met niet meer dan 35 decibel geluidskracht. In het bijzonder als de printer in een ruimte komt te staan waar mensen moeten werken.

Resolutie van de printer

Hogere resolutie heeft meer scherpte en meer detail. Voor uitsluitend tekstdocumenten is tenminste 600 dpi voldoende, voor grafische documenten 1200 dpi.

Duplex printer

Met een Duplex-printer kunt u automatisch dubbelzijdige afdrukken maken. Dit is erg praktisch en het bespaard papier.

Papierlades printer

Als u verschillende papiersoorten gebruikt om op te printen is het handig als u een printer neemt met de mogelijkheid om papierlades uit te breiden. U hoeft dan niet steeds het papier te wisselen.

Aansluitingen en besturingssystemen van de printer

Moderne printers hebben een internet connectie via WiFi. Steeds vaker zit er ook Bluetooth op laserprinters. Nieuwe laserprinters kunnen tegenwoordig vrijwel allemaal via een USB aansluiting en een parallelle poort aangesloten worden. De printer die u koopt moet bij uw besturingssysteem passen.

Eco knop

Ook met printers kunt u bezuinigen. Zo werd de Samsung ML-1619 Mono Laser Printer bekroond mede omdat het apparaat een Eco Knop heeft. Met de Eco Knop kunt u toner besparen zonder driver aanpassingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips voor het afdrukken van een documentTips voor het afdrukken van een documentAls je een document wilt afdrukken heb je een printer nodig. Het afdrukken is een van de laatste stappen van het tekstve…
Hoe printen vanaf een iPad, iPhone of iPod Touch?Hoe printen vanaf een iPad, iPhone of iPod Touch?Er zijn verschillende manieren om documenten en foto's te printen vanaf een iPad. Eén van de meest krachtige methodes is…
Printen: kopen van een 3D-printerPrinten: kopen van een 3D-printerEr is een steeds grotere vraag naar de 3D-printer. Dit is een printer die objecten in drie dimensies kan printen. De tec…
3D-printers en de toekomst3D-printers en de toekomstWe lijken aan de vooravond te staan van een nieuwe printer revolutie. De 3D-printer wordt namelijk steeds verder ontwikk…
De nieuwe printtechnologie CrystalPointDe nieuwe printtechnologie CrystalPointOp 7 mei 2008 presenteerde Océ een nieuwe printtechnologie voor kleuren genaamd CrystalPoint. Geen toner meer, geen inkt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Laserprinters, tips bij aanschaf"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!