InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Accu van laptop of notebook

Accu van laptop of notebook

Accu van laptop of notebook Een laptop of notebook is voorzien van een accu, zodat je er ook mee kunt werken zonder dat er directe stroomvoorziening beschikbaar is. De maximale gebruiksduur van een dergelijke accu verschilt nogal per notebook en is ook afhankelijk van hoe je er zelf mee omgaat voor wat betreft het gebruik en opladen.

Werking van een oplaadbare accu

Simpel gezegd slaat een oplaadbare accu, zoals die in een laptop gebruikt wordt, energie op wanneer deze opgeladen wordt, en geeft deze weer af wanneer er geen andere stroomvoorziening is. Hoe het proces van opladen en ontladen verloopt, bepaalt voor een belangrijk deel de levensduur en gebruiksduur van de accu. Wanneer je een apparaat dat beschikt over een oplaadbare accu koopt, dan wordt er ook altijd precies aangegeven hoe je met de accu om moet gaan. Leef deze instructies na om zo lang mogelijk plezier van de accu te hebben.

Richtlijnen voor het gebruik van de accu van je laptop

Zoals al gezegd behoort er een goede handleiding bij de accu en acculader aanwezig te zijn, waarin vermeld wordt hoe je deze het beste kunt gebruiken en opladen om er zo lang mogelijk profijt van te hebben. Dit betreft enerzijds de levensduur van de accu zelf, dus hoe lang deze meegaat en anderzijds de gebruiksduur van de accu wanneer deze de laptop van stroom voorziet wanneer er geen normale stroomvoorziening beschikbaar is. Een aantal algemene aandachtspunten zijn overigens:
  • Een accu blijft het meest optimaal zijn werk doen wanneer hij altijd volledig wordt opgeladen, nadat hij eerst volledig is ontladen.
  • Voor de meeste accu’s geldt dat er geadviseerd wordt om deze voor ze echt in gebruik te nemen, eerst twee of drie maal de cyclus van volledig opladen en volledig ontladen te laten doorlopen.
  • Bijna iedereen laat de accu continu in de laptop zitten, maar wanneer je werkt met gewone elektriciteit is het veel beter om de accu uit je notebook te halen. Wanneer je de accu namelijk laat zitten blijft het proces van opladen en ontladen in een bepaalde mate plaatsvinden, en deze belasting van de accu vermindert de levensduur en gebruiksduur ervan.
  • Juist wanneer je zelden met je laptop hoeft te werken zonder dat er stroom aanwezig is waardoor je op de accu bent aangewezen, is het aan te raden om af en toe de laptop bewust op de accu te laten werken. Dit komt de levensduur en gebruiksduur van de accu weer ten goede.
  • Zorg ervoor dat er om de accu heen altijd loze ruimte is, zodat deze niet oververhit raakt.

Gebruiksduur van de accu van je laptop

Een accu heeft een bepaalde gebruiksduur, de maximale tijd die je met je laptop kunt werken wanneer er geen stroom aanwezig is. Deze gebruiksduur is afhankelijk van de capaciteit van de accu, maar dus ook zoals al eerder gezegd van de manier waarop je er mee omgaat. Wanneer je met je laptop aan het werk bent en deze krijgt energie van de accu, dan kun je de gebruiksperiode op dat moment verlengen door het energiegebruik van de laptop op een lager niveau in te stellen. Bij de instellingen van je laptop vind je diverse mogelijkheden om je laptop tijdelijk op een lager energieverbruik in te stellen, zonder dat je daar tijdens je werkzaamheden hinder van ondervindt. Ook kun je speciale software kopen of downloaden die ervoor zorgt dat andere software die veel energie gebruikt, wordt uitgeschakeld wanneer je met de accu werkt, zoals Windows Vista Battery Saver.

Kopen van een accu voor je notebook

Hoe lang de accu c.q. acculader van je notebook precies meegaan hangt van vele factoren af, zoals hoe vaak je deze gebruikt, hoe je deze gebruikt en de kwaliteit van de accu zelf. Er kan dus een moment komen dat de accu als het ware op is en je deze moet vervangen door een nieuwe. Het wordt altijd aangeraden om een originele bij het betreffende merk en type laptop behorende accu aan te schaffen. Dit geldt ook wanneer je een tweede reserve accu koopt om langer te kunnen werken wanneer er geen stroom beschikbaar is.

Lees verder

© 2010 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De accu van een digitale fotocameraDe accu van een digitale fotocameraHet grootste gedeelte van de digitale fotocamera’s is voorzien van een oplaadbare accu en slechts enkele, veelal goedkop…
Tips voor langere accu levensduurTips voor langere accu levensduurDe accu van een laptop is vaak een zwak onderdeel dat snel aan vervanging toe is. De levensduur van een accu is in verge…
Mogelijke problemen bij een laptop en tipsMogelijke problemen bij een laptop en tipsLaptops hebben het PC en internetgebeuren enorm veranderd. Veranderd in de zin van eenvoudiger en compacter gemaakt. Met…
Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Uw ‘oude’ laptop of gebruikte computer verkopen, hoe doet u dat en waar kunt u computers te koop aanbieden? Een laptop o…
Tips bij een snel oprakende telefoonaccuTips bij een snel oprakende telefoonaccuIedereen maakt het wel eens mee, je verwacht een belangrijk telefoontje, maar de batterij van je mobiele telefoon is alw…

Reageer op het artikel "Accu van laptop of notebook"

Reactie

Sebastien, 16-04-2015 10:41 #1
Heel interessant, maar ik zit met de vraag; mijn stekker is in mijn laptop gebroken en kan dus mijn accu ervan niet meer via de laptop laden. Is er een mogelijkheid om deze te laden op een ander manier dan via de laptop zelf?
Ik hoop op een positieve antwoord!
Alvast bedankt
mvg

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 29-04-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Oplaadbare apparatuur
Reacties: 1
Schrijf mee!