InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Een beeldscherm of monitor kiezen: hoe doe je dat?

Een beeldscherm of monitor kiezen: hoe doe je dat?

Een monitor is erg belangrijk. Zonder monitor kan je immers de signalen die de computer verzend niet bekijken waardoor je de computer niet eens kan gebruiken! Je hebt een groot aanbod van allerlei soorten monitoren met verschillende specificaties. Het uitzoeken van een monitor is gelukkig erg gemakkelijk en nadat je de volgende punten weet zal het slechts even duren.

TFT-monitor of LCD-tv?

Tegenwoordig is het ook mogelijk om een LCD-tv te gebruiken voor de computer. Dit raad ik je af. De prijzen zijn erg duur (meestal boven de zeshonderd euro) en het levert weinig kwaliteitswinst op. De resolutie wordt er niet hoger op en alleen het formaat wordt iets groter. Hier heb je weinig aan aangezien je bij een computer dichtbij het scherm moet zitten. Als het scherm de grootte van een tv heeft dan gaat dat moeilijk. Nee, de meeste moderne computers gebruiken een TFT-monitor, de vervanger van de gewone monitor. De TFT-monitor is veel voordeliger en handzamer door zijn slanke uiterlijk.

Breedbeeld of niet?

Tegenwoordig hebben haast alle nieuwe monitoren een breedbeeld scherm. Er bestaan een boel vooroordelen over breedbeeldschermen waardoor sommige mensen ze niet kopen. Zoals je waarschijnlijk weet zijn vooroordelen vaak opgebouwd uit angsten of leugens. Dat is ook het geval bij de vooroordelen over de breedbeeld schermen, ze zouden sneller kapot gaan, het beeld uit rekken en zo zijn er nog meer te bedenken. Bij de moderne spellen wordt het beeld juist lelijk op een klein scherm omdat alles op een klein oppervlak moet worden geperst. En de oudere spellen werken prima op een breedbeeld monitor doordat ze zich aanpassen, er komen dan twee zwarte balken rechts en links van het scherm waardoor je een vierkant krijgt. Ook voor de prijs hoef je het niet te laten, je hebt tegenwoordig voor honderd euro al een degelijke breedbeeld monitor.

Resolutie

De resolutie is erg belangrijk voor de scherpte van het beeld. Hierbij speelt natuurlijk ook de grootte van het scherm een rol, want hoe groter het scherm is hoe meer pixels er nodig zijn voor een totale bedekking. Hoe kleiner deze pixels zijn, hoe beter het beeld. Hoe hoger de getallen van de resolutie zijn hoe scherper het beeld is en hoe meer pixels een scherm heeft. Voor de aller hoogste resoluties betaal je erg veel en het is dan ook aan te raden om voor een resolutie als 1920*1200 te gaan. Hogere resoluties zijn vaak problematisch voor de grafische kaart waardoor spellen langzamer gaan lopen.

Grootte

Voor sommige mensen geldt het motto groter is altijd beter. De doorsnede van een scherm wordt altijd aangegeven in inch. Als je wilt weten hoeveel centimeter een bepaald aantal inches zijn dan kan je dat gemakkelijk bekekenen. Doe het aantal inches keer 2,54 en je hebt het precieze aantal centimeters. Denk er aan dat groter niet altijd mooier betekent!

Contrast en reactietijd

Andere belangrijke zaken zijn het contrast en de reactietijd. De reactietijd wordt in seconde aangegeven. Tegenwoordig draaien veel monitoren op 5 ms wat betekent dat ze iedere vijf milliseconde een nieuw beeldje kunnen vertonen, mits de situatie dit ondersteund. Je kan ook letten op het contrast, dit is een verhouding waaraan je kan zien hoeveel afwijkende instellingen op het gebied van felheid er zijn. Hoe hoger het contrast hoe beter de kwaliteit.

Design

Tot slot hebben we nog het design. Bij de aanschaf van een monitor moet je natuurlijk ook op je eigen smaak letten. Wat vind je mooi en past goed bij de destkop? Dit is natuurlijk een kwestie van smaak.

Problemen

Computer sluit niet aan op tv

Je kan een beeldscherm aansluiten op de modernere tví s. Dit is helaas niet mogelijk op de doorsnee beeldbuis. Als je het toch erg graag wilt dan is het vaak mogelijk om een speciaal snoertje te kopen die een scart aansluiting heeft.
© 2009 - 2014 Rakker126, gepubliceerd in Hardware (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Meer over computer onderdelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een beeldscherm of monitor kiezen: hoe doe je dat?"

Infoteur: Rakker126
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!