InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Een processor kiezen: Waar moet je op letten?

Een processor kiezen: Waar moet je op letten?

Een processor is een van de belangrijkste onderdelen van de computer. De processor regelt alles waardoor de computer goed functioneert. Het is dan ook van belang dat je de juiste processor kiest, anders heb je niks aan je computer. Dit artikel kan je daarbij helpen.

Soorten processoren (technieken)

Hieronder kan je lezen over de verschillende technieken die bij processoren horen.

Single processor

De meest bekende processor. Een single of enkele processor bestaat uit een processor waardoor hij alleen werkt. Tegenwoordig komen de enkele processoren nog maar weinig voor omdat ze alleen niet zo goed presenteren. Enkele processoren variëren erg in de snelheid, ze kunnen tussen de een en vier Ghz liggen.

Duo processor

Een duo processor bestaat uit twee processoren. Hierdoor kunnen ze bepaalde taken verdelen en goed presenteren in bijvoorbeeld games. Dubbele processoren heb je in allerlei maten en soorten waarbij de hoogste iets boven de drie Ghz liggen.

Qoad processor

De quad processor heeft niet twee maar vier processoren. Het nadeel aan de quad processor is dat nog maar weinig applicaties het gebruik van vier processoren ondersteunen. Ondertussen begint het te komen maar oudere software werkt vaak beter onder een duo processor. Als je een quad processor wilt dan is het verstandig om een dure versie van minimaal 2,83 Ghz te nemen, op die manier werken de oude en nieuwe programma’ s er goed op.

I-7 processor

De I-7 processor is net nieuw en tot vooralsnog alleen uitgegeven door Intel. De I-7 processor werkt erg goed samen en maakt gebruik van een virtueel systeem. Daardoor heeft de I-7 processor acht processoren (waarvan vier virtueel) Dit maakt het de tot vooralsnog snelste processor.

AMD of Intel?

Een veel gestelde vraag is welk processoren merk is nu beter? AMD of Intel? Deels wordt dit natuurlijk door persoonlijke ervaringen bepaalt maar ik kan wel enkele feiten vertellen. Zo is een Intel processor stabieler waardoor hij meer over klokpotentie heeft. Tevens werkt een snellere processor van AMD vaak minder goed dan een langzamere van Intel door de onhandige bouw. Tevens heeft een AMD processor een hogere temperatuur. Heeft AMD dan geen enkel voordeel? Jawel, zo zijn hun processoren vaak 33 procent goedkoper, en dan krijg je vaak dezelfde snelheid. Het hangt er dus net van af wat je nodig hebt.

Let niet alleen op de snelheid!

Bij het uitzoeken van de perfecte processor moet je niet alleen op de snelheid letten. Zo is het cache geheugen ook erg belangrijk. Want ook al scheelt het maar enkele megabytes, het kan grote snelheidswinst opleveren! Verder moet je letten op de koeler die wordt meegeleverd en of die wel genoeg verkoeling mee brengt, anders zal je een andere koeling moeten kopen. Let tevens op het stroomverbruik, het zou problematisch worden wanneer je een te lage voeding hebt.

Overklokken

Als je wilt overklokken dan is een Intel processor aangeraden. Het overklokken (Bij overklokken vergroot je de snelheid) kan er een boel mis gaan. Hierbij moet je de BIOS binnen en allerlei instellingen veranderen. Het is hierbij van belang dat je voldoende koeling hebt. Bij het overklokken kunnen onderdelen beschadigd raken en een stabiele processor is hierbij een groot pluspunt.

Prijzen

De gemiddelde prijs van een enkele processor is 50 euro, van een duo processor 150 en van een quad processor 250 euro. Natuurlijk zijn er uitschieters en prijzen ver beneden het gemiddelde. Zo kosten sommige processoren maarliefst duizend euro!

Enkele tips

  • Koop niet meer dan je nodig hebt, dat is alleen maar zonde van het geld!
  • Denk aan de toekomst. Als je veel gamed dan moet je rekening houden met de ontwikkelingen op dat gebied.
  • Bedenk eerst welke techniek het best bij jou past voordat je naar een bepaalde processor gaat kijken.
  • Creëer geen vooroordelen en geef beide merken evenveel kansen, op die manier heb je meer kans van slagen.
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Core 2 duo processor en core 2 quadCore 2 duo processor en core 2 quadDe Core 2 Duo is Intel's nieuwe processorachitectuur voor zowel desktop als notebook. Voor de desktop betekenen de Core…
De Intel Core 2 processorsIntel maakte een nieuwe generatie microprocessors met een x86-architectuur, genaamd de Intel Core 2. Deze 64 bits-proces…
AMD Phenom en Phenom II processorAMD Phenom en Phenom II processorEen paar jaar geleden brak de core hype los. Eerst Intel, later ook AMD met de phenom processoren. Nu staat de nieuwste…
De computer en hoe het begonDe computer en hoe het begonAltijd al willen weten wat er in je computer zit en waar het voor dient? Of waar de computer vandaan komt? Lees het snel…
De processor van de computer koelenDe processor van de computer koelenZowel de processor als de voeding van een computer hebben een zogenaamde ventilator om te voorkomen dat de computer te h…

Reageer op het artikel "Een processor kiezen: Waar moet je op letten?"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 21-02-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!