InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > IP-camera: werking, beeldkwaliteit en gebruik op afstand

IP-camera: werking, beeldkwaliteit en gebruik op afstand

Het beveiligen van privébezit houdt velen dagelijks bezig. Wie eenmaal heeft ervaren dat zijn of haar bezit eigenlijk niet zo beveiligd was als gedacht zal een tweede slechte ervaring trachten te voorkomen. Een prima manier om bezit in de gaten te houden is door middel van een IP-camera. Dat kan zelfs op grote afstand. De techniek van die apparatuur gaat letterlijk zeer ver en kan voor een gerust hart zorgen tijdens een vakantie. Maar een IP-camera heeft nog meer toepassingen die voor velen welkom zijn.

Werking van IP-camera

Een IP-camera is een camera die beeld vangt en naar een computer kan sturen. De meeste IP-camera’s vangen naast beeld ook geluid en sturen dat eveneens door. In zoverre heeft hij dezelfde functie als een webcam maar een van de verschillen is dat een webcam met een snoer aan de computer verbonden moet zijn en een IP-camera draadloos het beeld en geluid kan doorzenden. Dat verzenden kan op twee manieren. De ene manier is over een normaal computernetwerk en de andere met behulp van draadloos WIFI. Een IP-camera wordt ook wel netwerkcamera, internet camera of IP-cam genoemd.

Beeld met hoge kwaliteit

De techniek van een IP-camera is zodanig dat het beeld met hoge kwaliteit kan worden verstuurd waardoor op de computer waar de beelden worden bekeken een scherp beeld ontstaat. Tevens kan bij opgenomen beelden die teruggekeken worden, digitaal worden ingezoomd om details nog beter te kunnen bekijken.

Professioneel gebruik van IP-camera

IP-camera’s worden gebruikt voor professionele bewaking van talrijke objecten en locaties. Ook middenstanders met een winkel of klein bedrijf willen steeds vaker een oogje in het zeil houden van hun soms wijdverspreide winkelopstelling of meerdere bedrijfsruimten. Voor hen is ook van belang om naar de beelden terug te kunnen kijken of er zich iets verdachts heeft voorgedaan op een moment dat niet naar het beeld werd gekeken.

Mogelijkheden voor privégebruik

Maar door de redelijke prijs van de camera’s zijn zij ook bereikbaar voor privégebruik. Velen schaffen zich een of meer IP-camera’s aan om het privébezit te beveiligen als alternatief voor duurdere alarmsystemen die door nieuwe ontwikkelingen steeds meer uit de tijd raken. Ook zijn er talrijke mogelijkheden voor privédoelen of om privé-objecten te bekijken op grote afstand zoals:

Bouwverloop volgen

Iemand die een huis laat bouwen en het verloop niet steeds ter plekke kan volgen kan zich ook bedienen van een IP-camera.

Dieren observeren

Het observeren van dieren is met een IP-camera ook mogelijk zoals het volgen van het broedproces van vogels in de natuur of in een volière of het in de gaten houden van een drachtige merrie of andere dieren waarbij het goed is om een oogje in het zeil te houden.

Gebruik als babyfoon

Een andere toepassing van een IP-camera is als babyfoon waarbij ook geluiden kunnen worden waargenomen. Het is zelfs mogelijk de beelden via andere apparatuur dan een computer te bekijken zoals bijvoorbeeld een smartphone.

Gebruik ’s nachts

Een IP-camera kan ook ’s nacht beelden opnemen en schakelt dan over naar infrarood waarna de beelden niet zoals overdag in kleur maar in zwart-wit worden verzonden.

Objecten bewaken

Een voorbeeld van op lange afstand in de gaten te houden hoe het thuis verloopt is een IP-camera met verbinding naar een vakantiechalet in Zwitserland. Maar ook objecten dichterbij zoals stallen met dieren of loodsen met opslag kunnen op die manier bewaakt worden.

Beelden bekijken

Beelden die gemaakt zijn met een IP-camera kunnen in principe wereldwijd bekeken worden als de instellingen daar op zijn afgestemd. Dit werkt met een internetverbinding maar er kan ook gekozen worden voor alleen bekijken binnen een lokaal netwerk. Het is daarbij mogelijk om keuzes te maken en in te stellen wie er wel en wie niet naar de beelden mag kijken. Op reis of op vakantie is het erg handig om de beelden op een mobiele telefoon of tablet te bekijken.

Bewegingsdetectie en waarschuwingen

Er zijn ook IP-camera’s die beschikken over een bewegingsdetectie. Het is daarbij mogelijk om die zodanig te laten functioneren dat er na het signaleren van beweging een e-mail of sms wordt gestuurd naar een bepaalde ontvanger. Bij zo’n bericht worden foto’s verzonden die te maken hebben met de betreffende beweging. Overigens kan dit tot misverstand leiden als een dier, zoals een hond of een poes, binnen het bereik van de bewegingsdetector komt. Maar daar bestaan ook instellingsmogelijkheden voor om dat te voorkomen.

Opslag op afstand opvragen

De beelden van een IP-camera kunnen uiteraard worden opgeslagen op een computer maar die moet dan wel altijd aan staan. Een alternatief daarvoor is het opslaan op een NAS (Network Attached Storage) of NVR (Network Video Recorder) die beschikt over een harddisk met een internetverbinding welke kan worden aangesloten op een thuisnetwerk. Er kan daarbij ook op afstand worden ingelogd op een NAS of NVR.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Webcam: kenmerken, beeldkwaliteit en gebruikWebcam: kenmerken, beeldkwaliteit en gebruikEen webcam is een kleine camera die beeld en dikwijls ook geluid opneemt en kan doorzenden via de computer. De functie i…
De iPad 1 versus de nieuwe iPad 2De eerste iPad van Apple zorgde in 2010 voor een ware revolutie in de tablet PC's. Met de komst van Apple's nieuwste gou…
Gebruik van webcam en uitgangspunten voor modelkeuzeOoit was er een tijd dat contact onderhouden met iemand ver weg alleen door luchtpost of nog trager door post per boot k…
YouTube, filmpjes scherper maken en de kwaliteit verbeterenYouTube, filmpjes scherper maken en de kwaliteit verbeterenHoe verbeter je de kwaliteit van je filmpjes op YouTube of op je Windows computer of Apple? Er zijn heel wat filmpjes di…
Bronnen en referenties
  • http://www.ipcam-shop.nl/nl/info

Reageer op het artikel "IP-camera: werking, beeldkwaliteit en gebruik op afstand"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 10-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Camera's
Schrijf mee!