InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > QWERTY versus AZERTY

QWERTY versus AZERTY

AZERTY

Het woord "AZERTY" verwijst naar de eerste 6 letters op de eerste rij van een teoetsenbord. Toetsenborden met deze idneling worden naar deze letters genoemd en het dus AZERTY-toetsenborden. AZERTY-indeling wordt gebruikt in Frankrijk en België, dit omdat het makkelijker is om Frans te typen met deze indeling, omdat hier alle tekens met een accent een aparte toets krijgen.

µ(micro)-toets

Toen de pc uitkwam, werd een Franse verantwoordelijke, Marcel Boulogne welke tekens hij wilde behouden op de toetsenbord. Hij had te kiezen uit "¨", "^" en de µ-toets. Deze µ-toets werd bijvoorbeeld gebruikt bij sommige eenheden zoals µF en µS, als deze zou wegvallen, zou men uF en uS typen, en dit wou hij niet en besloot de µ-toets te behouden.

QWERTY

Het woord "QWERTY" verwijst weer naar de eerste zes letters van een toetsenbord, deze heet ook dan een QWERTY-toetsenbord.

Deze indeling word in de meeste landen gebruikt welke Latijnse letters gebruiken, incl Nederland. In Nederland word meestal de Amerikaanse versie van de QWERTY gebruikt.

Geschiedenis van QWERTY

Opmerkingen

  • Het langste woord wat je met de linkerkant van een qwerty-toetsenbord kunt typen met je linkerhand is "aardgasreserves". Daarvoor moeten de vingers op de standaard 10-vingerstypenpositie geplaatst worden. Ook "stewardess" en "secretaresse" kun je met enkel je linker hand typen.
  • Het Engelse woord voor schrijfmachine, typewriter, is op een qwerty-toetsenbord typbaar met enkel de bovenste rij toetsen.
  • Het langste Nederlandse woord dat je met de bovenste rij kan vormen is "topprioriteit".
© 2007 - 2017 Ibowts, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "QWERTY versus AZERTY"

Reacties

Jim, 02-07-2010 12:09 #3
@Veerle: ALT - SHIFT wisselt je toetsenbord indeling

Veerle, 26-01-2010 21:48 #2
Vraagje: ik heb wel vaker voor dat ik door een verkeerde toetsencombinatie van azerty naar qwerty overschakel. Ik weet alleen niet welke combinatie daardoor moet ik dus mijn computer helemaal afsluiten om weer met azerty verder te kunnen. Kent iemand de combinatie?

Laurent Garnier, 12-11-2009 03:13 #1
Ik stel mij maar de vraag warom dat de toetsen borden niet op alfabeties staan? Reactie infoteur, 12-11-2009
Omdat zo de meest gebruikte letters niet bij elkaar staan.

Infoteur: Ibowts
Gepubliceerd: 24-12-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 3
Schrijf mee!