InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Beste laptops van 2015 - top 10 notebooks en chromebooks

Beste laptops van 2015 - top 10 notebooks en chromebooks

Het is weer tijd om de nieuwe beste laptops van dit moment in 2015 en van 2014 te vergelijken en te komen tot een top 10. Van de beste koop laptop tot de goedkoopste en de best geteste notebooks van de beste laptop merken. Daarnaast wordt er nog een overzicht gegeven per type in 2015: zoals mini laptops, netbooks, budget notebooks, businessnotebooks, ultrabooks, natuurlijk chromebooks en gaming laptops . De lijsten zijn gebaseerd op de mening van vooraanstaande computer websites zoals Tweakers en de consumentenbond in 2015 en 2014. Lees en kom tot de beste keus voor je nieuwe laptop/notebook! Apple doet het nog steeds goed met de Macbooks.

Notebooks, laptops, netbooks, ultrabooks, macbooks en noem maar op - wat is het verschil?

Bij het kopen van een laptop vliegen de verschillende termen je om de oren. Voor mensen die nog de tijd gewend zijn dat er alleen laptops waren, kan dit nogal verwarrend zijn. Nog even ter verduidelijking, voordat we overgaan op het bespreken van de beste laptops 2015: een notebook is vandaag de dag de nieuwe benaming voor een laptop. Een netbook onderscheidt zich van een notebook of laptop door zijn kleine afmeting en doorgaans goedkope prijs. Een netbook is veelal bedoeld voor activiteiten die weinig van een processor vergen, zoals surfen op internet of werken met Office programma's. Een ultrabook is weer het nieuwste van het nieuwste. In 2015 begint het al populairder te worden daar het bijna het gevoel van een tablet geeft. Het is een uiterst hypermoderne laptop met een gelikter design en een erg licht gewicht - Intel vond het de naam ultrabook waardig. Een Macbook (Pro of Air) zijn de de door Apple ontwikkelde laptops die niet met Windows werken.

Bij welke goede websites moet je zijn als het gaat om reviews van laptops en netbooks?

Er zijn een aantal websites die zich alleen maar bezig houden met het reviewen van alles op het gebied van computers. In de loop der jaren hebben een aantal van deze websites een goede reputatie opgebouwd. Websites die je even moet bekijken om tot een een beste keus laptop te komen zijn Tweakers.net, Pcmag.com, Techradar.com, reviews.cnet.com en natuurlijk onze eigen vertrouwde Consumentenbond die jaarlijks de best geteste laptops of notebooks selecteert die geschikt zijn voor jou (je moet je alleen wel registeren, anders krijg je geen toegang). Op basis van al deze websites ben ik tot de volgende top lijsten gekomen.

Belangrijke trends voor 2014 & 2015

Natuurlijk is de PC industrie altijd in beweging. Wat momenteel het belangrijkste is waar je aan moet denken is of je Windows 8 of Windows 7 op de laptop wil hebben. Momenteel liggen er nog veel notebooks met Windows 7 in de schappen. Dit is echter niet heel erg, want zoals Tweakers.net aangeeft is Windows 8 vooral een voordeel wanneer je een touchscreen of goede touchpad hebt. Toch is het wel iets om in overweging te namen. Naast de prijs en kwaliteit natuurlijk. De beste laptop merken blijven ook in 2012 en 2013 onveranderd. Wel is Lenovo opvallend populair. Tegen 2014 was het bijzonder opvallend dat de verkoop van laptops en pc's flink afneemt. Dit vanwege de tablets, maar ook omdat laptops anno 2014 veel langer mee kunnen. In 2015 wordt OS systeem van Mac nog steeds beschouwd als de beste, maar ook Windows 8 is niet zo slecht ontvangen als eerder gedacht (voornamelijk omdat naast de nieuwe interface je ook gewoon de oude vertrouwde bureaublad hebt. Maar ook Chrome OS is snel en gebruiksvriendelijk. In andere woorden, het verschil in gebruikersgemak wordt steeds meer een kwestie van smaak. Wel is er een duidelijke stijging in de verkoop van Chromebooks te merken.

Beste laptops van 2015 - top 10 van de beste notebooks, netbooks en Macbooks van dit moment

Eerst een kleine top 10 van de laptops in de hoogste prijsklasse, maar ook met de beste kwaliteit. Daarna gaan we de beste notebooks per categorie bij langs. Ik zal de lijst in de loop van 2015 bijwerken.

1. De nieuwste Apple Macbook Air 13 inch - de ultra dunne notebook
2. De nieuwste Macbook Pro met Retina Display - erg duur, maar erg goed.
3. HP Chromebook 11 (Verizon LTE) - al vanaf een goedkope prijs van 270 euro te kopen (beste koop)
4. Acer Aspire V 15 Nitro (VN7-591G-75S2
5. Dell Inspiron 11 3000 Series 2-in-1 (3147)
6. Dell Inspiron 17 5000 Series Non-Touch
7. Lenovo Flex 2 (15-Inch) - betaalbare en goede laptop
8. Toshiba Chromebook 2 (13-inch)
9. MSI GS60 Ghost Pro 3K - ietwat betaalbare gaming laptop
10. Toshiba Tecra C50-B1503

Goedkoopste beste budget notebook van 2015 - Lenovo Essential B590, Asus F551CA-SX241H en Acer Aspire V 13
Voor oktober 2014 is de keuze van Tweakers.net in hun 'Best Buy Guide' gevallen op de Asus F551CA-SX241H die al voor 389 euro verkrijgbaar is. Volgens tweakers.net een bijzonder goede koop vanwege de relatief krachtige CPU. Het is een 15.6 inch computer. PCMag raad als budget koop vooral Chromebooks aan, maar als laptop komt na twee Chromebooks de Dell Inspiron 11 3000 Series 2-in-1 (3147), hun experts keuze, binnen. De Acer Aspire V 13 is volgens PCadvisor.co.uk de nummer 1 budget laptop van 2014/2015.

Beste business notebook - de beste laptop voor zakelijk gebruik van 2015 - Lenovo Thinkpad S540
Tweakers.net is, net als in 2014, erg onder de indruk van de kwaliteit/prijs verhouding die Lenovo biedt. Ook voor zakelijk gebruik laptops komen ze tot de conclusie dat de de Lenovo Thinkpads ideaal blijven. Dit jaar in het bijzonder de Lenovo Thinkpad S540. Als alternatieven noemen ze ook de Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74TX voor in 2015.

Beste chromebooks 2015 top 5
Er gaan steeds meer Chromebooks over de toonbank. Dit is ook niet verbazend aangezien ze supersnel zijn, lichtgewicht en behoorlijk veel kunnen. Steeds meer bekende laptop merken mengen zich in de chromebook strijd. Hier is de 2015 top 5 chromebooks van Techradar.com. Van 11.6 inch tot 14 inch.

1. Dell Chromebook 11
2. Toshiba Chromebook 2
3. Acer Chromebook 13
4. HP Chromebook 11
5. Acer C720 Chromebook

Beste gaming laptop van 2015 - Game laptops
Als de beste gaming laptop van dit moment in 2015 komen Toptenreviews, PCmag en Laptopmag met de Alienware 17. Andere top titels die veel genoemd worden zijn de Gigabyte P35W v2 en de Origin EVO15-S.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een notebook?Wat kost een notebook?De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pcs verkocht. Daarna…
Netbook of notebook kopen?Netbook of notebook kopen?Die vraag stelt men zich vaak bij de zoektocht naar een nieuwe mobiele computer. Inmiddels zijn netbooks als nieuwe appa…
Een design laptop aanschaffenEen design laptop aanschaffenEen laptop kopen kan een frustrerend proces zijn. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel lees je alles…
Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijGoede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijWanneer je op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands laptop is het verstandig om eerst te kijken welke laptops goed be…
Een allround laptop aanschaffenEen allround laptop aanschaffenEen laptop kan een handig apparaat zijn, maar je moet wel thuis zijn in deze wereld voordat je er één kunt kopen. Er zij…
Bronnen en referenties
  • Tweakers.net
  • Pcmag.com
  • Computers.toptenreviews.com
  • Reviews.cnet.com
  • Techradar.com
  • PcAdvisor.co.uk

Reageer op het artikel "Beste laptops van 2015 - top 10 notebooks en chromebooks"

Reacties

Johan, 29-08-2015 16:32 #2
Beste nieuweboer,

Je kunt in jouw geval vrijwel elke laptop nemen, de belasting is niet groot met zulke programma's en dan zou ik gewoon kijken naar de goedkoopste multimedia laptop.

R. M. Nieuweboer, 09-10-2013 21:40 #1
Uw tekst en uitleg is verhelderend en nuttig voor mij maar ik vind niet het antwoord op mijn vraag/wensen:
1. een notebook met 17"scherm resolutie 1280 x 1024 of hoger
2.beslist geen zwarte uitvoering!
3.Windows 7 of 8
4.uitsluitend voor gebruik van eenvoudig werk zoals: tekstdocumenten, een enkele
afbeelding maar vooral voor het besturen van modelspoorbanen met verschillende
programma's.
Heb begrepen dat dit gebruik nauwelijks belastend is voor een computer.
Maximale prijs 400,- euro
Zie uw antwoord met belangstelling tegemoed, mvrg. R. Nieuweboer

Infoteur: Euromark
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 2
Schrijf mee!