InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Beste laptops van 2014 - top 10 notebooks en netbooks

Beste laptops van 2014 - top 10 notebooks en netbooks

Het is weer tijd om de nieuwe beste laptops van dit moment in 2014 te vergelijken en te komen tot een top 5. Van de beste koop laptop tot de goedkoopste en de best geteste notebooks van de beste laptop merken. Daarnaast wordt er nog een overzicht gegeven per type in 2014: zoals mini laptops, netbooks, budgetnotebooks, businessnotebooks, ultrabooks en gaming laptops . De lijsten zijn gebaseerd op de mening van vooraanstaande computer websites zoals Tweakers en de consumentenbond in 2014. Lees en kom tot de beste keus voor je nieuwe laptop/notebook! Apple doet het nog steeds goed met de Macbooks.

Notebooks, laptops, netbooks, ultrabooks, macbooks en noem maar op - wat is het verschil?

Bij het kopen van een laptop vliegen de verschillende termen je om de oren. Voor mensen die nog de tijd gewend zijn dat er alleen laptops waren, kan dit nogal verwarrend zijn. Nog even ter verduidelijking, voordat we overgaan op het bespreken van de beste laptops 2014: een notebook is vandaag de dag de nieuwe benaming voor een laptop. Een netbook onderscheidt zich van een notebook of laptop door zijn kleine afmeting en doorgaans goedkope prijs. Een netbook is veelal bedoeld voor activiteiten die weinig van een processor vergen, zoals surfen op internet of werken met Office programma's. Een ultrabook is weer het nieuwste van het nieuwste. In 2014 begint het al populairder te worden daar het bijna het gevoel van een tablet geeft. Het is een uiterst hypermoderne laptop met een gelikter design en een erg licht gewicht - Intel vond het de naam ultrabook waardig. Een Macbook (Pro of Air) zijn de de door Apple ontwikkelde laptops die niet met Windows werken.

Bij welke goede websites moet je zijn als het gaat om reviews van laptops en netbooks?

Er zijn een aantal websites die zich alleen maar bezig houden met het reviewen van alles op het gebied van computers. In de loop der jaren hebben een aantal van deze websites een goede reputatie opgebouwd. Websites die je even moet bekijken om tot een een beste keus laptop te komen zijn Tweakers.net, Pcmag.com, Techradar.com, reviews.cnet.com en natuurlijk onze eigen vertrouwde Consumentenbond die jaarlijks de best geteste laptops of notebooks selecteert die geschikt zijn voor jou (je moet je alleen wel registeren, anders krijg je geen toegang). Op basis van al deze websites ben ik tot de volgende top lijsten gekomen.

Belangrijke trends voor 2014

Natuurlijk is de PC industrie altijd in beweging. Wat momenteel het belangrijkste is waar je aan moet denken is of je Windows 8 of Windows 7 op de laptop wil hebben. Momenteel liggen er nog veel notebooks met Windows 7 in de schappen. Dit is echter niet heel erg, want zoals Tweakers.net aangeeft is Windows 8 vooral een voordeel wanneer je een touchscreen of goede touchpad hebt. Toch is het wel iets om in overweging te namen. Naast de prijs en kwaliteit natuurlijk. De beste laptop merken blijven ook in 2012 en 2013 onveranderd. Wel is Lenovo opvallend populair. Tegen 2014 was het bijzonder opvallend dat de verkoop van laptops en pc's flink afneemt. Dit vanwege de tablets, maar ook omdat laptops anno 2014 veel langer mee kunnen.

Beste laptops van 2014 - top 10 van de beste notebooks, netbooks en Macbooks van dit moment

Eerst een kleine top 10 van de laptops in de hoogste prijsklasse, maar ook met de beste kwaliteit. Daarna gaan we de beste notebooks per categorie bij langs. Ik zal de lijst in de loop van 2014 bijwerken.

1. De nieuwste Macbook Pro met Retina Display - erg duur, maar erg goed.
2. Acer Aspire S7-392-6411
3. Asus VivoBook V551LB-DB71T
4. Dell XPS
5. Dell Inspiron 14R-5437
6. Apple Macbook Air 13 inch - de ultra dunne notebook
7. Lenovo G580 - betaalbare en goede laptop
8. Acer c7 Chromebook - de goedkope budget laptop keuze
9. HP Envy TouchSmart
10. Sony VAIO S Series

Goedkoopste beste budget notebook van 2014 - Lenovo Essential B590 en Asus Transformer Book
Voor oktober 2013 is de keuze van Tweakers.net in hun 'Best Buy Guide' gevallen op de Lenovo Essential B590 die al voor 382 euro verkrijgbaar is. Volgens tweakers.net een bijzonder goede koop vanwege de relatief krachtige CPU. Het is een 15.6 inch computer. PCMag komt met de Asus Transformer Book T100TA, hun experts keuze, als beste budget laptop die een volwaardige vervanging is van een PC. De Acer Aspire V5-571-6891 een goede derde goedkope budgetlaptop in 2014.

Beste business notebook - de beste laptop voor zakelijk gebruik van 2014 - Lenovo Thinkpad series
Tweakers.net is erg onder de indruk van de kwaliteit/prijs verhouding die Lenovo biedt. Ook voor zakelijk gebruik laptops komen ze tot de conclusie dat de de Lenovo Thinkpads ideaal blijven. Als alternatieven noemen ze ook de Sony Vaio series en de HP Probook.

Beste netbooks 2013/2014 - mini-laptops
Asus blijft het beste laptop merk in deze categorie. Ook dit jaar is door de verschillende websites weer gekozen voor de ASUS Vivobook S200e. Op nummer twee (of 1) komt meestal de Lenovo Thinkpad binnen. In 2013 zal Asus ook de lijst blijven aanvoeren.

Beste gaming laptop van 2014 - Game laptops
Als de beste gaming laptop van dit moment in 2014 komt toptenreviews met Alienware 18. PCMag gaat daar in mee en bij hen komt op nummer de CyberPower FangBook X7-200 binnen.

Lees verder

© 2012 - 2014 Euromark, gepubliceerd in Hardware (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een notebook?Wat kost een notebook?De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pcs verkocht. Daarna…
Netbook of notebook kopen?Netbook of notebook kopen?Die vraag stelt men zich vaak bij de zoektocht naar een nieuwe mobiele computer. Inmiddels zijn netbooks als nieuwe appa…
Een design laptop aanschaffenEen design laptop aanschaffenEen laptop kopen kan een frustrerend proces zijn. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel leest u alles…
Het One Laptop per Child ProjectHet One Laptop per Child ProjectOne Laptop per Child (OLPC) oftewel een laptop voor elk kind heeft als doel alle kinderen in de derde wereld een laptop…
Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijGoede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijWanneer je op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands laptop is het verstandig om eerst te kijken welke laptops goed be…
Bronnen en referenties
  • Tweakers.net
  • Pcmag.com
  • Computers.toptenreviews.com
  • Reviews.cnet.com
  • Techradar.com

Reageer op het artikel "Beste laptops van 2014 - top 10 notebooks en netbooks"

Reactie

R. M. Nieuweboer, 09-10-2013 21:40 #1
Uw tekst en uitleg is verhelderend en nuttig voor mij maar ik vind niet het antwoord op mijn vraag/wensen:
1. een notebook met 17"scherm resolutie 1280 x 1024 of hoger
2.beslist geen zwarte uitvoering!
3.Windows 7 of 8
4.uitsluitend voor gebruik van eenvoudig werk zoals: tekstdocumenten, een enkele
afbeelding maar vooral voor het besturen van modelspoorbanen met verschillende
programma's.
Heb begrepen dat dit gebruik nauwelijks belastend is voor een computer.
Maximale prijs 400,- euro
Zie uw antwoord met belangstelling tegemoed, mvrg. R. Nieuweboer

Infoteur: Euromark
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!