InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > 3D-printers en de toekomst

3D-printers en de toekomst

3D-printers en de toekomst We lijken aan de vooravond te staan van een nieuwe printer revolutie. De 3D-printer wordt namelijk steeds verder ontwikkeld en populairder voor particulieren en bedrijven. Maar heeft de 3D-printer eigenlijk wel echt toekomst? En waar moet je op letten als je een 3D-printer gaat aanschaffen? In dit artikel lees je het.

Principe van een 3D Printer

Een 3D-printer is in feite gewoon een printer maar dan met de mogelijkheid om objecten driedimensionaal af te drukken. Een 3D-printer wordt over het algemeen gebruikt om drie dimensionale objecten af te drukken. Sommige technische tekenprogramma’s (CAD) ondersteunen de mogelijkheid om computer modellen af te drukken met een 3D-printer.

Hoe werkt een 3D-printer?

Het principe van een 3D-printer is redelijk simpel. Het 3D model dat op de computer staat wordt door de printer in veel verschillende lagen verdeeld. Deze lagen worden één voor één geprint. Er wordt bij een 3D-printer niet met inkt geprint, maar met een vloeibare kunststof. Zodra de vloeibare kunststof uit de printkop komt droogt de kunststof op en wordt het vanzelf hard. De vloeibare kunststof wordt dus laag voor laag op elkaar aangebracht totdat er een driedimensionaal object ontstaat.

Huidige situatie omtrent 3D-printers

De 3D-printers zijn momenteel (2012) nog vrij duur. De prijzen beginnen bij ongeveer €350 voor een zelfbouw 3D-printer. Als particulier betaald u dus minimaal €350 om een 3D-printer thuis te hebben. Er wordt echter wel verwacht dat de prijzen de komende jaren snel zullen dalen en dat dus meer particulieren een dergelijke printer zullen aanschaffen. Let er wel op dat de ontwikkeling van de printers waarschijnlijk erg snel zal gaan, zo zijn de printers die nu op de markt zijn niet altijd even snel (een klein model printen kan uren duren).

06-05-2013

Het eerste werkende 3D-geprinte wapen

Het Amerikaanse bedrijf Defense Distributed heeft in een video laten zien dat zij een werkend 3D geprint wapen hebben gemaakt dat een kogel afvuurt. Het wapen voldoet aan de eisen van de Amerikaanse wapenwet, in Nederland is het echter niet toegestaan om een vuurwapen in bezit te hebben, dit 3D-geprinte wapen is dus ook niet toegestaan. Op de website van het bedrijf staan de bestanden om het wapen te kunnen printen met je eigen 3D printer, deze kunnen gratis gedownload worden.

De toekomst van de 3D-printers

Aangezien de prijzen van de printers waarschijnlijk zullen gaan dalen in de toekomst, is de kans groot dat over tientallen jaren iedereen thuis een 3D-printer heeft.
Waarschijnlijk zal het mogelijk zijn dat particulieren thuis een product ontwerpen op de computer of downloaden van het internet. Als zij daarbij beschikken over de grondstoffen voor het printen van deze producten, dan zullen zij dus hun eigen producten van het internet kunnen downloaden en maken.

De toevoer van grondstoffen naar de consument zal toenemen en de toevoer van eindproducten richting de consument zal afnemen omdat de klant kan zijn eigen producten printen. Dit kan grote veranderingen met zich meebrengen voor de transport industrie, zij zullen minder eindproducten vervoeren en meer grondstoffen. Ook alle winkels die gebruiksvoorwerpen aan de consument verkopen (meubels, keukengereedschap enz.) zullen waarschijnlijk minder producten verkopen.

De consument kan zijn eigen producten gaan ontwerpen, waardoor er ook groot scala een verschillende producten op de markt kan komen.

De grenzen van 3D-printen

Eigenlijk zijn de mogelijkheden van 3D-printers onbeperkt. Iedereen kan ontwerpen wat hij of zij wil mits diegene over de juiste 3D-printer beschikt. Vooral met de ontwikkeling van de 3D-printer, welke nu in een stroomversnelling zit door het verlopen van patenten, lijken de mogelijkheden oneindig, bijna elke vorm is te creëren met een 3D-printer.

Een 3D-printer kopen

De belangrijkste eisen waarop gelet moet worden bij het aanschaffen van een nieuwe 3D-printer zijn de volgende:
  • De kwaliteit die het eindproduct van de 3D-printer heeft is natuurlijk erg belangrijk, vaak kan er echter met een coating of verf nog veel veranderd worden aan de ruwheid van het materiaal.
  • De snelheid van het printen kan voor sommige mensen ook zeker van belang zijn, deze snelheid verschilt behoorlijk per printer.
  • Het aantal kleuren wat de printer tegelijk kan printen. Elke kleur in het voorwerp heeft een eigen grondstoftoevoer, sommige printers kunnen maar in 1 kleur het object printen, andere kunnen met meerdere kleuren tegelijk printen. Denk er wel aan, dat je het product ook gewoon achteraf nog kunt verven met bepaalde kleuren.
  • Ook niet geheel onbelangrijk is de grootte van de printer. Sommige printers kunnen namelijk alleen maar heel kleine voorwerpen printen. Let er dus goed op in wat voor maximale afmetingen, de printer een voorwerp kan printen.
© 2012 - 2017 Ruttger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Printen: kopen van een 3D-printerPrinten: kopen van een 3D-printerEr is een steeds grotere vraag naar de 3D-printer. Dit is een printer die objecten in drie dimensies kan printen. De tec…
Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?De aanschaf van een laser printer lijkt een vrij makkelijke keus. Er zijn immers ontzettend veel laser printers op de ma…
A0 en A1 printers: alle types en mogelijkhedenEr zijn vele verschillende A0 en A1 printers op de markt. De vraag is: welke grootformaat printer past het beste bij uw…
Hoeveel kost een 3D-printer?Hoeveel kost een 3D-printer?Hoeveel kost een 3D-printer? 3D-printers zijn printers die 3 dimensionale modellen vervaardigen. De 3D-printer ziet er u…
Printer-cartridgesPrinter-cartridgesOm te weten welke printer-cartridges het goedkoopst zijn, moet u eerst weten of de printer met een drie-kleuren-cartridg…

Reageer op het artikel "3D-printers en de toekomst"

Infoteur: Ruttger
Laatste update: 08-05-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!