InfoNu.nl > Pc en Internet > Geschiedenis > Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervan

Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervan

Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervan Er zijn verschillende soorten internet geschiedenis, ook wel browsegeschiedenis genoemd. Je hebt tijdelijke internetbestanden, cookies, geschiedenis, downloadgeschiedenis, formuliergegevens en wachtwoorden. Deze worden allemaal opgeslagen door je browser. Men kan deze soorten geschiedenis in zijn geheel of afzonderlijk verwijderen. Lees hieronder hoe je geschiedenis van Internet Explorer, Google Chrome en Mozilla Firefox kunt verwijderen.

Soorten browsegeschiedenis

Tijdelijke internetbestanden
De map tijdelijke internetbestanden bevat opgeslagen inhoud van webpagina's. Webpagina's worden op de harde schijf opgeslagen in het cachegeheugen. Dankzij deze opslag hoeft een webbrowser niet telkens de gehele inhoud van de betreffende webpagina te laden, maar alleen het deel van de pagina dat gewijzigd is sinds de laatste keer dat men de pagina heeft bezocht. Omdat tijdelijke internetbestanden worden opgeslagen in het cachegeheugen, noemt men het verwijderen ervan ook wel eens het legen van het cachegeheugen.

Cookies
Een cookie is een klein tekstbestandje dat door een website op de harde schijf van je computer wordt gezet. Cookies dienen ter identificatie. Doormiddel van een cookie kan de betreffende website de ene gebruiker van de andere onderscheiden. Cookies zorgen ervoor dat je ingelogd blijft op websites waar je moet inloggen. Omdat cookies ter identificatie dienen, kunnen websites bezoekers volgen door middel van cookies. Het aanbod van advertenties kan nu door de website worden gepersonaliseerd. Dit heeft als voordeel dat advertenties gerichter zijn en meer zullen aanslaan bij de bezoekers.

Geschiedenis
De geschiedenis is simpelweg de lijst met bezochte websites. Je kunt deze lijst in vrijwel iedere internetbrowser gemakkelijk opvragen. De internetbrowser stelt je verder in staat informatie in deze lijst naar wens te rangschikken. Meestal wordt de lijst met bezochte internetpagina's op volgorde van datum weergegeven. Geschiedenis wordt soms enigszins verwarrend ook wel browsegeschiedenis genoemd.

Downloadgeschiedenis
De downloadgeschiedenis is de lijst met gedownloade bestanden door middel van de betreffende internetbrowser. Door de downloadgeschiedenis te verwijderen, wordt alleen de lijst verwijderd. Je verwijdert dan niet de bestanden zelf.

Formuliergegevens
Formuliergegevens is opgeslagen informatie die je in formulieren heeft opgegeven. Zoekwoorden die je ooit in Google hebt opgegeven worden bijvoorbeeld opgeslagen. Dit zijn formuliergegevens. Door formuliergegevens te verwijderen, verwijdert men dus de opgegeven zoekwoorden in Google. Formuliergegevens wordt ook wel AutoAanvullen-informatie genoemd, omdat in bijvoorbeeld Google eerdere zoektermen automatisch verschijnen als je enkele beginletters daarvan invult.

Wachtwoorden
Net als formuliergegevens behoren ook opgeslagen wachtwoorden tot de AutoAanvullen-informatie. Opgeslagen wachtwoorden besparen de moeite om opnieuw het wachtwoord in te vullen als men zich bij een eerder bezochte website wilt aanmelden.

Browsegeschiedenis verwijderen

Hoe men de browsegeschiedenis kan verwijderen, hangt af van de gebruikte browser. Hieronder staat van drie bekende browsers hoe de browsegeschiedenis verwijderd kan worden. Het verwijderen van browsegeschiedenis duurt - afhankelijk van de gebruikte browser - enkele minuten.

Internet Explorer
Men dient via instellingen naar internetopties te gaan. Daar ziet men onder het tabblad 'algemeen' browsegeschiedenis staan. Klik op verwijderen. Men kan nu exact aangeven welk van bovenstaande soorten browsegeschiedenis met wilt verwijderen.

Google Chrome
Men dient via instellingen naar geschiedenis te gaan. De lijst met bezochte websites wordt weergegeven. Linksboven vindt men de knop 'alle browsegegevens wissen'. Er kan nu exact aangegeven worden welk van bovenstaande soorten browsegeschiedenis verwijderd moeten worden. Ook kan men aangeven of men de browsegeschiedenis vanaf het eerste gebruik van Chrome wilt verwijderen, of dat men alleen de browsegeschiedenis van bijvoorbeeld de afgelopen vier uur wilt verwijderen.

Mozilla Firefox
In Mozilla Firefox kan men via instellingen naar geschiedenis gaan. Daar heeft men de optie 'recente geschiedenis wissen'. Via deze knop krijgt men de mogelijkheid om exact aan te geven welke soorten browsegeschiedenis verwijderd dienen te worden. Ook is hier net als in Google Chrome de tijdsperiode aan te geven.
© 2012 - 2014 B-bbergkamp, gepubliceerd in Geschiedenis (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Schoon je Windows XP op!Schoon je Windows XP op!Je computer wordt langzamer en daar wil je iets aan doen. Het is dan tijd voor de grote schoonmaak. Hier een uitgebreide…
Snel en gemakkelijk je PC opschonenSnel en gemakkelijk je PC opschonenWanneer je bemerkt dat je computer behoorlijk trager begint te werken, wordt het tijd om je PC op te schonen. In drie ee…
Hoe internet geschiedenis te verwijderenHoe internet geschiedenis te verwijderenIedere keer je een site bezoekt komt dit in je geschiedenis te staan. Heb je niet graag dat iemand daar in kan zien welk…
Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies, op je pc of laptop kunt u zelf verwijderen. Belangrijk om uw privacy te bewaken en ongevraagde advertenties te…
Bronnen en referenties
  • http://support.microsoft.com

Reageer op het artikel "Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervan"

Infoteur: B-bbergkamp
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!