InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Geld besparen met een E-reader?

Geld besparen met een E-reader?

E-readers worden steeds populairder. Ze worden goedkoper en kunnen steeds meer aan. Toch kosten de meeste goede E-readers nog meer dan €100. Wanneer je dit vergelijkt met de prijs van boeken valt dit nog mee, aangezien je er honderden boeken op kunt lezen. Het lijkt een goede investering voor iedereen die wel eens leest, maar dat valt nog tegen. Dat ook E-books een aanschafprijs hebben wordt vaak vergeten. Hoewel E-books niet hoeven te worden gedrukt of getransporteerd, zijn de prijzen vaak maar iets lager dan die van reguliere boeken. Toch kan een E-reader goedkoper uitpakken als het kopen van boeken in bepaalde situaties. Veel E-books zijn namelijk gratis te verkrijgen. Vooral oudere boeken zijn in grote hoeveelheden gratis te downloaden. Ook wanneer je veel leest kan het goedkoper uitpakken om een reader te kopen. Daarbij levert het ook milieuwinst op.

Wat zijn E-books?

E-books, E books of Ebooks zijn allemaal schrijfwijzen voor hetzelfde digitale product. Het Elektronische boek is bezig aan zijn opmars. Deze ‘boeken’ zijn geen boeken in de traditionele zin, maar slechts tekstbestanden. Ze zijn te lezen op iedere computer, maar ook op een E-reader waardoor ze als een boek gelezen kunnen worden. Er zijn verschillende typen bestanden met verschillende extensies. De meest voorkomende extensie is wellicht .epub, maar ook .pdf bestanden en verschillende andere bestanden kunnen E-boeken bevatten.

Geen papier, geen transportkosten, geen drukkosten, geen inkt…

Kortom, E-books moeten wel heel goedkoop zijn, toch? Helaas is dit niet altijd het geval. Sterker nog, de meeste E-books zijn maar iets goedkoper dan papieren boeken. Dit heeft een paar redenen.

Hoog BTW-tarief

Hoewel het enige tijd onder discussie heeft gestaan, vallen E-books nog steeds onder een hoog Btw-tarief. 19% om precies te zijn. Dit terwijl papieren boeken onder het Btw-tarief van 6% vallen. Door dit verschil is de prijs van E-books behoorlijk hoger dan van ‘normale’ boeken.

Wie verdient?

Een E-book is eenvoudig te maken, de meeste schrijvers kunnen dit zelf ook. Dat zou betekenen dat er nog maar één iemand aan het boek hoeft te verdienen, dus de prijs kan flink omlaag. Hoewel deze redenering logisch klinkt, klopt het toch niet. Schrijvers sluiten contracten af met uitgevers en mogen daarna hun boeken niet zomaar online zetten. Zelfs als dit wel zou kunnen, dan komt er ook nog een website aan te pas, en een tussenpersoon, een vertaler, iemand om de boeken te beveiligen et cetera.

Uiteindelijk is door deze en andere oorzaken de prijs van een elektronisch boek niet veel goedkoper dan van een papieren boek. Er is wel verschil tussen, maar een boek wat in de winkel €20 kost, kost digitaal makkelijk €15. Het verschil is dus niet zo groot, maar zeker nog zichtbaar.

E-reader aanschafprijs

E-readers worden steeds goedkoper, maar ze zijn nog steeds prijzig. Wil je een goede kwaliteit reader, waarvan je ogen niet moe worden, ben je al snel €100 tot €200 kwijt. Als je maar een paar euro per boek bespaart, moet je dus veel boeken lezen om je reader terug te verdienen.

Is een E-reader dus altijd een slechte investering?

Een E-reader is zeker niet altijd een slechte investering. Behalve dat hij veel lichter is dan een stapel boeken, kan het ook financieel een goede zet zijn om er een te kopen.

Veel lezen

Als je maar genoeg boeken leest, dan verdien je je reader weer terug. Hiervoor moet je wel behoorlijk veel lezen, maar enthousiaste lezers kunnen hun geld er op deze manier uithalen.

Lees de klassiekers

Veel oude boeken zijn gratis te verkrijgen, via bijvoorbeeld de site van project Gutenberg. Copyright verloopt 70 jaar na de dood van de auteur. Daarna beland een boek in het publiek domein en mag dus door iedereen worden verspreid, gratis.

Gratis E-books

Veel auteurs brengen zelf E-books uit, soms goedkoop en soms zelfs helemaal gratis, ze willen gewoon dat hun werk gelezen wordt. Hier zitten soms hele mooie verhalen tussen, maar helaas ook heel veel slechte werken. Toch is het een poging waard om even rond te zoeken.

Alles gratis

Grote hoeveelheden boeken zijn gratis op internet te vinden. Echter, veel boeken zijn alleen illegaal te downloaden. Kijk dus uit met websites die alleen gratis boeken aanbieden en websites die veel recent geschreven boeken aanbieden. Over het algemeen kun je illegale downloads herkennen doordat ze gratis aanbieden wat op andere sites wordt verkocht.

En het milieu natuurlijk

Behalve voor de portemonnee zijn E-books ook veel beter voor het milieu. In plaats van grote hoeveelheden papier te gebruiken, wordt er alleen digitaal materiaal gebruikt. Ben je klaar met lezen? Dan kun je het boek verwijderen zonder enig afval te maken. Dit is natuurlijk alleen winst als de E-reader ook correct wordt ingeleverd wanneer deze kapot of ‘op’ is.
© 2012 - 2017 Info_lisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nadelen van E-booksNadelen van E-booksE-books worden steeds populairder. Met een speciale E-book reader kun je de elektronische boeken lezen. Papieren en gedr…
Alles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiAlles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiHonderden boeken mee op vakantie die nog geen 200 gram wegen. Een utopie voor de reiziger die graag een boek bij de hand…
E-reader / Ereader: het digitale boekWordt de E-reader dankzij de Apple iPad de hype van 2010? Gaat de Ereader, het digitale boek, een geduchte concurrent wo…
Is een e-reader echt leuk en handig?Er worden steeds meer e-readers verkocht en ontwikkeld. In plaats van één boek, kun je nu een hele voorraad boeken in di…

Reageer op het artikel "Geld besparen met een E-reader?"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 19-06-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!