InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Peer-to-Peer: Wat zijn P2P-netwerken?

Peer-to-Peer: Wat zijn P2P-netwerken?

Peer-to-Peer: Wat zijn P2P-netwerken? Peer-to-peer (P2P) netwerken staan individuen toe om bestanden te delen met meerdere deelnemers tegelijk. Er zijn diverse operationele peer-to-peer-netwerken, elk met meerdere toepassingen of klanten. Er zijn verschillende soorten P2P-netwerken die verschillende doelen dienen. De bestanden die gedeeld worden kunnen films, muziek, software, foto´s, PDF´s of andere bestanden betreffen.

Inhoud:

Verschillende soorten P2P-netwerken

Er zijn verschillende soorten P2P-netwerken. Elke soort heeft zijn eigen mogelijkheden. Peer-to-peer-netwerken zijn er in drie smaken. De categorie-indeling is gebaseerd op het netwerk en toepassing. Hieronder lees je over de belangrijkste eigenschappen van de drie verschillende soorten P2P-netwerken. Het zijn: collaborative computing, instant messaging en affiniteitsgemeenschappen.

1. Collaborative Computing

Collaborative Computing wordt aangeduid als distributed computing. Het combineert de ongebruikte CPU processing power en / of vrije schijfruimte van een groot aantal computers in het netwerk. Collaborative computing is het meest populair bij de wetenschap en biotech-organisaties waar intense computerverwerking nodig is. Voorbeelden van distributed computing zijn te vinden op GRID.ORG waar United Devices virtuele screening voor kanker onderzoek host op het Grid MP-platform. Dit project heeft zich ontwikkeld tot het grootste chemische rekenproject in de geschiedenis. United Devices benut de kracht van meer dan 2.000.000 pc's over de hele wereld en weet meer dan 100 teraflops energie op te wekken. De meeste distributed computing-netwerken worden gemaakt door gebruikers die vrijwillig hun ongebruikte IT-middelen bijdragen aan onderzoeksprojecten die het algemeen belang dienen.

Bron: Lmbuga / Wikimedia CommonsBron: Lmbuga / Wikimedia Commons

2. Instant Messaging

Een veel voorkomende vorm van P2P netwerken is Instant Messaging (IM). Met behulp van software-applicaties, zoals MSN Messenger of Yahoo Messenger kunnen gebruikers chatten via tekstberichten in real-time. Terwijl de meeste leveranciers een gratis versie bieden van hun IM-software zijn anderen begonnen om zich te concentreren op enterprise versies van IM-software in het bedrijfsleven. Bedrijven hebben zich aangepast aan de uitvoering van IM als een standaard communicatie-instrument voor het bedrijfsleven.

3. Affiniteitsgemeenschappen

Affiniteitsgemeenschappen is de groep van P2P netwerken die zijn gebaseerd op het delen van bestanden en werd alom bekend en besproken als gevolg van de openbare juridische problemen rond de directe file sharing groep Napster. Affiniteitsgemeenschappen zijn gebaseerd op de samenwerking van gebruikers en het zoeken van andere computers om informatie en bestanden te delen.

Peer-to-peer delen van bestanden

Zodra je een P2P-client hebt gedownload en geïnstalleerd en je verbonden bent met het internet, kun je starten met het hulpprogramma. Je bent dan ingelogd op een centrale indexering server. Deze centrale server indexeert alle gebruikers die momenteel zijn online verbonden met de server. Deze server host geen bestanden om te downloaden. De P2P-client bevat een gebied waar je kunt zoeken naar een specifiek bestand. Het hulpprogramma doorzoekt in de indexserver naar andere aangesloten gebruikers door te controleren of het gezochte bestand aanwezig is. Als er een match is gevonden zal de centrale server je vertellen waar het bestand te vinden is. Je kunt dan kiezen voor een resultaat van de zoekopdracht. Als er een succesvolle verbinding is gemaakt, zal je beginnen met het downloaden van het bestand. Zodra het bestand gedownload is, wordt de verbinding verbroken. Via een P2P-verbinding kun je eenvoudig grote bestanden zoals zelf gemaakte vakantiefilms naar elkaar sturen. Ook is het mogelijk om een file met vakantiefoto´s te delen. Een voorbeeld van een website waarmee je grote bestanden naar bekenden kan sturen is Dropbox.

Delen zonder centrale indexering server

Een tweede model van P2P-clients werkt op dezelfde manier, maar zonder een centrale indexering server. In dit scenario zoekt de P2P-software gewoon uit andere internetgebruikers met behulp van hetzelfde programma en informeert hen van jouw online aanwezigheid. Als meer gebruikers de software installeren en gebruiken wordt er een groot netwerk van computers opgebouwd.

Bron: Alancaio / Wikimedia CommonsBron: Alancaio / Wikimedia Commons

Wenken voor P2P-gebruik

  • Denk eraan dat je alleen werken in het publieke domein mag downloaden. Binnen dit domein is een ruim aanbod boeken, films en documentaires verkrijgbaar.
  • Wees specifiek, te algemene zoekopdrachten kan produceren te veel resultaten.
  • De meeste P2P clients hebben een chat-optie. Netwerk chatrooms zijn een goede manier om andere gebruikers met een vergelijkbare smaak te vinden en om te zien wie er online is.
  • Zodra je een torrent van een andere gebruiker het downloaden bent, zullen de meeste P2P clients je de mogelijkheid geven om al hun gedeelde inhoud te bekijken. Hierdoor kom je weer te weten over meer te weten over de torrent.

P2P beveiligingskwesties

Een grote zorg van het gebruik van P2P-architectuur op de werkplek is natuurlijk, netwerkbeveiliging. Bezorgdheid over de veiligheid vloeien voort uit de architectuur zelf. De P2P architectuur heeft geen enkele vaste server die verantwoordelijk is voor het routeren. De eerste stap in het beveiligen van uw P2P-netwerk is om een ​​strikt gebruikersbeleid te voeren op de werkplek. In het beveiligen van uw netwerk tegen aanvallen en virussen zijn er twee belangrijke strategieën. De focus ligt of op het beheersen van de toegang tot het netwerk of de focus wordt gelegd op het beheersen van de bestanden. Een protocol gebaseerde benadering is waar systeembeheerders een software- of hardware-oplossing gebruiken om uit te kijken naar en het blokkeren van opdringerige netwerkverkeer dat wordt ontvangen door de P2P clients.

Beveiliging en privacy-ethiek

Een tweede methode van bescherming is een software-oplossing die toezicht biedt om actief te zoeken naar bestanden op basis van hun type, hun naam, hun handtekening of zelfs de inhoud ervan. Deze laatste methode, zoeken op inhoud, schendt mogelijk de privacy van de gebruiker. Dit is een ethische kwestie waaraan de volgende vraag ten grondslag ligt: Wat is belangrijker? De stabiliteit van een netwerk of de privacy van de gebruiker? Aangezien voor de leverancier de stabiliteit en de continuíteit van serviceverlening het belangrijkst is, moet de privacy van de individuele gebruiker het veelal ontgelden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoonPeer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoonDe peer-to-peer-lening of P2P-lening is een leenformule die in de tweede helft van de jaren 2000 is ontstaan in de Angel…
Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programmaDirect Connect DC++, een zeer fraai P2P-programmaDirect Connect DC++ is een open source programma voor Windows om te delen op het web. D++ is gebruiksvriendelijk en zond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Peer-to-Peer: Wat zijn P2P-netwerken?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-02-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!