InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Spotify, Rara.com, Deezer en Blackberry BBM Music

Spotify, Rara.com, Deezer en Blackberry BBM Music

Spotify, Rara.com, Deezer en Blackberry BBM Music Muziekdienst Spotify heeft sinds kort concurrentie. Eind 2011 zijn er nieuwe muziekdiensten op de markt verschenen: Rara, Deezer en Blackberry Music.

Streamen

Sinds de komst van streaming muziekdiensten is het eenvoudig om uit gigantische bestanden muziek via internet te beluisteren. Spotify is een van de populaire muziekdiensten op internet. Sinds mei 2010 is deze dienst ook in ons land beschikbaar. Met succes: we beluisteren massaal liedjes via het internet. Wereldwijd is Spotify ook mateloos populair: inh 2012 had de muziekdienst al meer dan vijf miljoen leden. Spotify is een legale manier van liedjes luisteren, anders dan de muziekdiensten die we tot nu toe gewend waren. Het Zweedse bedrijf heeft een licentieovereenkomst gesloten met Buma Stemra, de muziekrechtenorganisatie in Nederland. Ook zijn er deals met platenlabels en muziekmaatschappijen.

Gratis

Je kunt via Spotify gratis zestien miljoen liedjes of tracks beluisteren. Als je niet kiest voor een abonnement, wordt je wel veelvuldig getrakteerd op reclames tussen de liedjes door. De eerste zes maanden kun je 20 uur per maand gratis liedjes luisteren. Na zes maanden kun je nog maar tien uur gratis liedjes luisteren. Naast gratis luisteren, biedt Spotify twee soorten abonnementen: Spotify Unlimited kost euro 4,99 per maand en Spotify Premium kost euro 9.99 per maand. Kies je voor een van deze abonnementen, dan heb je niet te maken met reclames. Het prettige is dat je je abonnement per maand kunt opzeggen. Je wordt dan automatisch teruggezet naar de gratis Spotify, die met de reclames.

Streamen?

Met Spotify kun je muziek streamen via het internet. Dat is iets anders dan downlaoden via het internet. Streaming is de verzamelterm voor de technologie om audio en/of video rechtstreeks via het internet of een ander netwerk te tonen. Je kunt de liedjes via je pc, iPod of mobiele telefoon beluisteren. Altijd en overal. Een stroom - stream - van beelden en geluid als het ware.Via Spotify kun je kiezen uit een muziekbibliotheek van maar liefst zestien miljoen liedjes en tracks. En daar blijft het niet bij: iedere week komen er weer nieuwe liedjes bij. Via Spotify kun je je gekzoen muziekbestanden ook delen met je vrienden. Je stuurt een link met de door jou gekozen afspeellijst naar je vrienden. Daarna hebben zij ook de mogelijkheid om de liedjes te luisteren.

Concurrentie

Lang heeft Spotify het alleenrecht gehad. Sinds eind 2011 zijn er een aantal concurrerende muziekdiensten bijgekomen: Rara.com, Deezer en Blackberry’s BBM Music. Onderling verschillen ze niet zo heel sterk. Net als Spotify rekenen Rara.com en Deezer per maand zo een 5 euro voor het onbeperkt luisteren naar liedjes. Rara.com kost de eerste drie maanden eurocent 99 en daarna vijf euro per maand. Wil je via Rara.com ook offline muziek opslaan, dan ben je het eerste kwartaal euro 1,99 kwijt en daarna 10 euro per maand. Liedjes online opslaan kan bij beiden voor 10 euro per maand. Bij BBM Music kun je alleen via een Blackberry liedjes downloaden. Het kost eveneens 5 euro per maand. Rara.com en Deezer werken via een website en mobiele apps. Rara.com belooft een visueel meer aantrekkelijke interface dan de lijsten met playlists van Spotify.

Spotify en Deezer hebben – naast betaalde versies – ook gratis abonnementen. Je wordt dan wel getrakteerd op een enorme hoeveelheid reclame tussen de liedjes door. Rara.com heeft geen gratis versie. Als BBM Music-gebruiker kun je per maand maximaal 50 liedjes downloaden uit de online collectie. Ook kun je 25 liedjes omwisselen. Je kunt de playlist delen met vrienden die ook lid zijn van BBM Music. Met de app kun je zien welke nummers je vrienden hebben geluisterd en er reacties op achter laten. Vergelijkbaar met Facebook. BBM Music is de enige dienst die dit aanbiedt. Daar waar Spotify zestien miljoen liedjes aanbiedt, gaat de concurrentie een stapje terug. Deezer biedt dertien miljoen liedjes, Rara.com en BBM Music ieder tien miljoen liedjes.

iTunes Match

Een vierde concurrent van Spotify is vooralsnog niet in Nederland verkrijgbaar: iTunes Match. iTunes Match is de streaming muziekdienst van Apple. Sinds kort is de muziekdienst ook buiten de Verenigde Staten van Amerika gelanceerd. Opvallend is dat in de ons omringende landen (België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) de dienst wel is uitgerold, maar dat we in Nederland nog geduld moeten hebben. Het is nog niet bekend wanneer iTunes Match is Nederland verkrijgbaar zal zijn. iPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match in de Verenigde Staten van Amerika. Met de nieuwe muziekdienst is het mogelijk om je eigen muziek online op te slaan en het vervolgens te kunnen streamen naar andere apparaten zoals je iPhone of iPad. Streamen betekent zo veel als het verzenden van data. Dit kunnen muziekbestanden zijn of videobestanden en foto’s. De nieuwe Apple-dienst kost per jaar 25 Amerikaanse dollars omgerekend ongeveer 25 euro per jaar. Als gebruiker kun je maar liefst 25.000 nummers opslaan. Nummers die ongeacht de oorspronkelijke kwaliteit te downloaden zijn in 256 kbps formaat. Als gebruiker hoef je het overgrote deel van de nummers niet naar Apple te downloaden: iTunes Match herkent helemaal automatisch de meeste muziek aangezien die zich al in de iTunes Store bevindt. Handig volgens gebruikers. Vorig jaar zomer (2010) werd iTunes aangekondigd. Het is een van de functies binnen iCloud. iCloud is de online opslagdienst van Apple. De muziekbestanden zijn ook beschikbaar via ICloud. Dat wil zeggen dat je ze vervolgens op elk apparaat en op elke computer kunt afspelen.
© 2012 - 2017 Enroute, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spotify, Rara.com, Deezer en Blackberry BBM Music"

Infoteur: Enroute
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!