Het e-book als marketinginstrument

Gratis e-books zijn een effectief marketinginstrument. Informatieve schrijvers kunnen hun know-how en vakkenis bewijzen in een gratis e-book. Creatieve schrijvers kunnen hun publiek laten kennis maken met hun werk. Als creatieve schrijver kun je ervoor kiezen om een gedeelte van een boek, bijvoorbeeld de eerste drie hoofdstukken gratis te publiceren. Zo geef je het publiek een opwarmertje. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:


Waarom geven mensen gratis e-books uit?

Een boek gedeeltelijk als gratis e-book publiceren kan effectief werken. Het helpt mensen over de drempel om de betaalde versie te bestellen. Het werkt ook goed als marketing om een heel boek gratis als PDF uit te geven. Zo krijg je als schrijver veel krediet bij het lezerspubliek. Mensen die het boek waarderen zijn eerder geneigd om betaalde versies te kopen. Dit werkt alleen als de schrijver meer dan één boek heeft geschreven.

5 Redenen waarom e-books gratis worden uitgegeven

Schrijvers geven hun boeken gratis uit want:
  • De auteur kan naamsbekendheid verkrijgen,
  • De auteur kan websiteverkeer genereren,
  • Er worden papieren versies besteld,
  • Het boek bevindt zich in het publieke domein,
  • Er staan advertenties in het boek om inkomsten te genereren.

E-book als marketing

Het publiceren van een gratis e-book is een steeds vaker gebruikt marketinginstrument. Voor de lezer is het een leuke en goedkope manier om kennis te maken met schrijvers. In Nederland kennen we een hoog aantal mensen die schrijver willen worden. Uitgeverijen worden overspoeld met nieuwe manuscripten terwijl de Nederlandse markt klein is. Wanneer een manuscript wordt afgewezen, betekent dit niet altijd dat het een slecht boek is; het afwijzingsproces hebben vele gerenommeerde schrijvers ondergaan.

Naamsbekendheid

Een schrijver die het niet lukt om zijn manuscripten te laten uitgeven kan ervoor kiezen om zijn boek gratis online aan te bieden. Omdat het gratis is, zijn veel lezers geneigd het vrijblijvend uit te proberen. Hierdoor neemt de naamsbekendheid van de schrijver toe. Op deze manier is de kans groter dat de auteur boeken verkoopt die niet gratis zijn.

Mogelijke doorbraak

Veel schrijvers hopen dat hun boek een hit wordt zodat uitgeverijen alsnog geïnteresseerd raken om hun boek uit te geven. Uitgeverijen bepalen niet alleen hoe succesvol een schrijver is; het publiek kan daaraan meehelpen. Natuurlijk hebben grote uitgeverijen het voordeel dat ze over pr-middelen beschikken om het boek bij het grote publiek an de man te brengen. Toch kan na een gratis publicatie mond-op-mondreclame sterk werken. Een goed product verkoopt zichzelf.

Websiteverkeer

Daarnaast biedt het aanbieden van een gratis e-book de mogelijkheid om meer verkeer naar een website te genereren. Veel schrijvers verdienen bij met een website waarop advertenties staan. Geld verdienen met advertenties is aantrekkelijk omdat de website-eigenaar in principe geen tegenprestatie hoeft te geven voor het geld wat hij ontvangt. Hij hoeft enkel een website te onderhouden en plek te bieden aan adverteerders.

Papieren versie

Een e-book is niet voor iedereen makkelijk leesbaar. Sommige mensen prefereren een ouderwetse, papieren versie. Een e-book wordt om deze reden als echt boek aangeboden. Door te adverteren met een gratis e-book zullen sommige lezers geneigd zijn de papieren versie in handen te willen hebben. Zo genereert de schrijver extra inkomsten uit zijn gratis e-book.

Lees verder

© 2011 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Ebooks (internetboeken)Ebooks (internetboeken)Een steeds groter wordend fenomeen op internet is het ebook. Boeken worden online gratis of tegen betaling aangeboden in…
Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?Inbound marketing is een fenomeen in online marketing dat de laatste tijd veel aandacht krijgt. Bij inbound marketing ga…

Twitter taal voor dummiesTwitter taal voor dummiesMet de toename van communicatie via chat, sms en de social media, is er ook een nieuwe communicatietaal ontstaan. De bed…
Geschiedenis van het chattenDe geschiedenis van het chatten gaat ver terug. In 1988 werd namelijk de eerste chatserver ontwikkeld. Tegenwoordig is c…
Bronnen en referenties
  • http://www.akademie.de/marketing-pr-vertrieb/marketing/kurse/e-book-fachautor/index.html
Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.