InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Computer kopen: desktop of laptop?

Computer kopen: desktop of laptop?

Computer kopen: desktop of laptop? De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je wilt natuurlijk mee gaan met de tijd en koopt om de tijd een nieuwe computer. Maar koop je een desktop, of een laptop? Wat past het best bij je?

Desktop pc

Wat is een desktop

Een desktop is een gewone computer die je op, onder, naast of dicht bij je bureau zet. De computer kast staat verbonden met een apart beeldscherm en de andere benodigde randapparaten.

Wanneer is dit handig?

Een desktop pc is handig wanneer je een computer nodig hebt voor één bepaalde plek. Een desktop is moeilijk te verplaatsen. Als je deze toch wilt verplaatsen, wat wel mogelijk is, moet je eerst alle kabels los maken, en alles individueel verplaatsen.

Wanneer niet?

Het is erg onhandig wanneer je geen vaste plek voor je computer hebt en hem steeds zou moeten verplaatsen. Als je bijvoorbeeld een computer hebt voor je werk en voor thuis, als je huis regelmatig verbouwd wordt, of als je geen vast huis hebt.

Laptop (notebook)

Wat is een laptop

Een laptop is een kleine computer die je open en dicht kan vouwen. In de bovenste helft zit een ingebouwd scherm, en in de onderste helft (die op het bureau staat) zit een toetsenbord. Alles zit dus in één pakketje en is makkelijk mee te nemen.

Wanneer is deze keus verstandig

Wanneer je veel reist en je computer mee wilt nemen is een laptop erg handig. Omdat deze makkelijk in een laptop tas is te doen, is het geen probleem deze te dragen. Je kan zo overal beschikken over je bestanden en alles bijhouden.
Bij een laptop geldt niet: “als je op een vaste plek zit, moet je geen laptop kopen”. Je kan met een laptop ook prima op een vaste plek zitten.

Wanneer niet?

Als je echt zeker weet dat je de computer nooit verplaatst, en voor goede prestaties wilt gaan wat betreft videokaart en werkgeheugen, is het handiger om een desktop te kopen, die goedkoper zijn.

Prijs

Desktops zijn over het algemeen goedkoper als je de prijs en prestaties vergelijkt. Een dektop met een goede videokaart (=vooral nodig voor games) is goedkoper dan een laptop met diezelfde videokaart. Omdat er in een desktop meer ruimte is en de onderdelen groter kunnen zijn, is er minder werk voor nodig deze erin te krijgen. Het is dus logisch dat het bij een laptop meer werk kost en de onderdelen kleiner (duurder) zijn.

Kort

Wanneer een desktop

  • Je hebt een vaste plek
  • Je gaat voor betere prestaties voor minder geld
  • Je vindt het niet erg om een computerkast te hebben staan

Wanneer een laptop

  • Je reist veel
  • Je wilt alles altijd bij de hand hebben
  • Je wilt iets compacts.
© 2007 - 2017 Grotefrits, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Computer kopen - Waar moet je op letten?De computer is inmiddels ondenkbaar in de Nederlandse samenleving, de gemiddelde Nederlander besteedt brengt dan ook elk…
Waar op te letten bij het kopen van een nieuwe computerWaar op te letten bij het kopen van een nieuwe computerVoor de aanschaf van een nieuwe computer lijkt technische kennis tegewoordig bijna een verplichting. Zonder enige kennis…
Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Uw ‘oude’ laptop of gebruikte computer verkopen, hoe doet u dat en waar kunt u computers te koop aanbieden? Een laptop o…
Simpc, SimTop en SimTouch: computer voor senioren/digibetenDe Simpc heeft het imago van een computer voor senioren of digibeten. De echte computerfreak vindt het maar niks. Maar v…

Reageer op het artikel "Computer kopen: desktop of laptop?"

Reacties

Sanne, 20-12-2012 13:02 #2
Voor wie een computer zoekt die alleen binnenshuis (en misschien de tuin) gebruikt wordt, maar wel op verschillende plekken (dan eens in de huiskamer, dan eens in de studeerkamer, met lekker weer op het balkon…), is er nog een derde optie: een draadloos beeldscherm! Ik heb zelf een systeemkast in de berging staan, en deze met draadloos hdmi gekoppeld aan de televisies in de huis- en slaapkamer. Met mijn bluetooth muis en toetsenbord kan ik zitten waar ik wil.

Het zal niet voor iedereen de meest handige of goedkope oplossing zijn (een GOEDE wireless hdmi verzender/ontvanger set zoals die van bijvoorbeeld Asus kost al snel 200 euro), maar het kan in bepaalde gevallen een uitkomst zijn.

Seffie, 16-06-2009 15:17 #1
Duidelijk artikel, maar nogal logisch dat wel. Maarja sommige mensen stoppen alle.inf en alle.exe files bij elkaar omdat het allemaal zo door elkaar staat. Dusja voor die mensen is dit artikel handig misschien.

Infoteur: Grotefrits
Laatste update: 24-10-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!