InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Online betalen met PayPal, de risico's

Online betalen met PayPal, de risico's

Online betalen met PayPal, de risico's Online betalen met PayPal, veilig betalen maar het heeft ook enkele risico's. Steeds meer mensen hebben een PayPal account om veilig online betalingen te doen. Deze manier van betalen lijkt honderd procent veilig maar er zijn enkele risico's aan verbonden, met name voor de verkopende partij. Zorg dat je als verkopende partij goed weet wat je doet anders bestaat de kans dat je een artikel verkoopt terwijl je geen betaling ontvangt.

Wat is PayPal

PayPal wordt door steeds meer mensen gebruikt om veilig online te betalen. Met name betalingen via Marktplaats en eBay worden met grote regelmaat afgehandeld via PayPal. Betalen via PayPal werkt vrij eenvoudig. Na het aanmaken van een gratis account bij PayPal koppel je een bankrekening en/of creditcard aan je PayPal account. Wanneer je een artikel koopt en de verkoper accepteert PayPal betalingen kun je simpel via PayPal betalen. PayPal stuurt direct na de transactie een e-mail naar de verkopende partij met daarin een bevestiging van de betaling. Het grote voordeel hiervan is dat de verkoper direct op de hoogte gesteld wordt van de betaling. Regelmatig controleren of de betaling is bijgeschreven op de rekening is dus niet nodig. Betalen via PayPal is dus sneller dan betalen via overschrijving via de bank.

Kopersbescherming

Als koper kun je veilig betalen omdat je beschermd wordt door de PayPal kopersbescherming. Wanneer je een betaling doet via PayPal wordt de betaling wel bijgeschreven in het PayPal account van de verkoper maar niet direct vrijgegeven. PayPal blokkeert de betaling voor een bepaalde tijd zodat de betaling terug gedraaid kan worden wanneer er een geschil ontstaat tussen de koper en verkoper. Een geschil kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer je als koper het betaalde artikel niet ontvangt, wanneer het artikel kapot is of wanneer je een ander artikel ontvangt dan waar je voor hebt betaald. In deze gevallen heeft PayPal duidelijke procedures opgesteld hoe je als koper moet handelen om de PayPal betaling ongedaan te maken.

Nadelen voor de verkoper

PayPal is dus veilig voor de betalende partij. Voor de verkopende partij heeft het toch enkele nadelen en risico's. Je kunt als verkoper te maken krijgen met een koper die een artikel wil kopen zonder daarvoor te betalen. Om dit voor elkaar te krijgen maakt deze koper dankbaar gebruik van de PayPal kopersbescherming.

Hoe gaat deze koper te werk

Stel je voor dat je via een veilingsite een artikel te koop aanbiedt waar door een geïnteresseerde op wordt gereageerd. Na afspraken gemaakt te hebben over de prijs en de levering maakt de koper het afgesproken bedrag over via PayPal. Direct na deze transactie ontvang je als verkoper een e-mail met daarin de gegevens van de betaling. Het artikel wordt hierna verzonden. De koper ontvangt het artikel wel maar maakt toch aanspraak op de kopersbescherming omdat het artikel niet aan de eisen voldoet of omdat hij het naar eigen zeggen nooit heeft ontvangen. In dat geval kan de koper de PayPal betaling binnen een bepaalde periode terug laten draaien. Zo zit je als verkoper zonder geld voor het artikel wat je hebt opgestuurd.

Hoe ga je ermee om

Zeker via veilingsites heb je kans om benaderd te worden door mensen met verkeerde bedoelingen. In eigenlijk alle gevallen zijn dit mensen die het artikel willen kopen, het naar een adres in het buitenland willen laten sturen en willen betalen via PayPal. Meestal zijn de reacties van deze mensen geschreven in slecht engels en zijn de aankopen bedoeld voor een familielid die in dat land woont. Ga dus nooit op dit soort reacties in!

Gebeurt het toch dat je een artikel hebt verzonden naar een koper en dat deze zijn betaling terug wil halen, zorg dan dat je kunt bewijzen dat je het artikel hebt opgestuurd. Verstuur het altijd via een dienst waar je een trackingnummer krijgt en bewaar dit nummer goed. Zo kun je altijd bewijzen dat het pakket is afgeleverd. Neem altijd zo snel mogelijk contact op met PayPal om de situatie door te nemen en te overleggen wat je mogelijkheden zijn.

Logisch nadenken

Het risico om in de problemen te raken via PayPal kan je zo klein mogelijk maken door logisch na te denken. Zeker bij veilingsites kan dit je uit de problemen houden. Wanneer je een vage reactie krijgt en wanneer daar ook nog instaat dat iemand niet via normale overschrijving kan betalen maar alleen via PayPal, wees dan op je hoede. Zorg dan dat er eerst meer bekend is van de koper door minimaal 2 of 3 keer heen en weer te mailen met deze koper. Iemand met verkeerde bedoelingen reageert vaak niet op je e-mail. Vrijwel altijd merk je aan de reacties wel of iemand serieus is of niet.
© 2011 - 2017 Panic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt PayPal?Hoe werkt PayPal?Tegenwoordig kun je bijna alles kopen via internet. Handige sites als marktplaats en Ebay maken het mogelijk om van het…
PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!Het populaire online betalingssysteem PayPal is al enige jaren wereldwijd actief. Miljoenen gebruikers gebruiken PayPal…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…
Internetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealInternetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealHet kopen op het internet raakt in ons land steeds meer ingeburgerd. Internetbankieren groeit in Nederland als kool. Als…
Microbetaling groot succesMicrobetaling groot succesZelfs de Financial Times is ermee begonnen. Voor een klein bedrag kan men de volledige tekst van een artikel gemaild kri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Online betalen met PayPal, de risico's"

Reacties

Dominique van Asch, 30-01-2017 07:06 #2
Ik krijg regelmatig mails waarin gevraagd word in te loggen op paypal omdat er een probleem zou zijn en nu dat er een verdachte betaling zou zijn gedaan. Ik denk dat er word geprobeerd om mij mijn paswoord te laten geven. Mails altijd in engels. Mijn account zou worden afgesloten indien ik niet reageer. "Maar dit gebeurd nooit. Is paypal eigenlijk wel veilig?

Ton, 21-05-2013 07:13 #1
Iemand uit Amerika wil mijn auto kopen voor 17000,00 euro wil betalen via paypal. Kan hij dat geld later weer terug boeken? Hoe moet ik handelen?

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 12-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!