InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Verkopen via Marktplaats of op de vlooienmarkt

Verkopen via Marktplaats of op de vlooienmarkt

Verkopen via Marktplaats of op de vlooienmarkt Spullen van enige waarde kunt u vaak nog goed verkopen via Ebay, Speurders of Marktplaats. Andere spullen zijn juist beter te verkopen op een vlooienmarkt (rommelmarkt). Waardevolle zaken worden op vlooienmarkten niet op waarde geschat, en daar krijgt u vaak niet het bedrag ervoor dat het waard is.
Het verkopen van tweedehands spullen is door de opkomst van het internet veel eenvoudiger geworden. Websites als Marktplaats, Ebay en Speuders zijn niet meer weg te denken op het gebied van het verkopen van gebruikte artikelen. In het verleden werd het in de regionale krant gezet en werd het eventueel verkocht, maar het afzetgebied is te klein. Er zijn duizenden mensen die kunnen leven van het verkopen via het internet.

U plaatst een advertentie en binnen een paar uren zijn de populairste artikelen al honderden keren bekeken door geïnteresseerden. Verzamelaars kunnen op een eenvoudige manier hun verzameling aanvullen.

Verkopen via Marktplaats, Speurders of Ebay?

De grootste op dit gebied is Ebay, doordat ze internationaal actief zijn, maar de meeste spullen zullen gewoon verkocht worden binnen Nederland. De bekendste in Nederland is Marktplaats, en daar zult u ook de grootste kans hebben om uw spullen te verkopen. Uiteraard hoeft u hier ook geen keuze tussen te maken. U kunt namelijk uw spullen op meerdere websites aanbieden.

Waardevolle spullen verkopen op een vlooienmarkt

Op de vlooienmarkt komen vooral koopjesjagers die de spullen voor de laagste prijs willen kopen. Het is bijna gebruikelijk op dergelijke markten om ver onder de reguliere prijs de spullen aan te bieden. Op de markt zult u minder mensen bereiken die specifiek op zoek zijn naar het door u aangeboden product. Iemand die specifiek naar iets zoekt, gaat namelijk eerst op het internet kijken. Zodra blijkt dat ze het daar niet, of niet voor een geschikte prijs kunnen vinden, gaan ze er eventueel voor kijken op een vlooienmarkt. Kleine goedkope spulletjes zijn meer geschikt voor een markt, dan voor het verkopen via het internet.

Nadelen van het verkopen via internet

Er zijn nauwelijks nadelen te noemen van het verkopen van uw overbodige artikelen via het web. Een nadeel zou kunnen zijn, dat u vanuit huis verkoopt. Voor het verkopen van spullen die maar een klein bedrag kosten, moet u soms wel meerdere potentiële kopers ontvangen. Een ander nadeel is dat bepaalde spullen slecht verkopen doordat ze verstuurd moeten worden. Spullen als kinderfietsen en bouwmaterialen worden voornamelijk gekocht door mensen uit de regio, maar boeken en dergelijke moeten vaak verstuurd worden. Ten eerste zorgt het versturen voor extra kosten (die overigens over het algemeen betaald wordt door de koper) en ten tweede moet u er nog een pakketje van maken en wegbrengen.

Voordelen van een vlooienmarkt

Een stand op de vlooienmarkt kan een gezellige dagbesteding zijn. U ontmoet veel mensen waar u een praatje mee kunt maken. Een ander voordeel is dat u het product nog kunt aanprijzen, en u kunt de koper ook wijzen op nadelen en mankementen, zodat ze wel weten wat ze kopen. Dit voorkomt later ontevreden mensen die de spullen terug willen brengen.

Nadelen van een vlooienmarkt

Een groot nadeel van een vlooienmarkt is eventueel het staangeld dat u moet betalen. Daarnaast loopt u kans op een rustige dag niets te verkopen. Dit kan er zelfs toe leiden dat het u geld gaat kosten in plaats van opleveren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verkopen via Marktplaats of op de vlooienmarkt"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-01-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!