InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Friendster, de sociale netwerksite van Azië en Amerika

Friendster, de sociale netwerksite van Azië en Amerika

Friendster, de sociale netwerksite van Azië en Amerika Friendster is een populaire sociale netwerk website met meer dan 115 miljoen geregistreerde leden en maandelijks ruim 60 miljoen bezoekers. Met name bij Aziaten en Amerikanen is Friendster zeer in trek. In dit artikel vind je alle informatie over Friendster.

Wat is Friendster?

Het beste is Friendster te vergelijken met de populaire sociale netwerk website van Nederland: Hyves. Leden van Friendster kunnen ongeveer hetzelfde doen als leden van Hyves; contacten onderhouden, blogs schrijven, muziek luisteren en nog veel meer dingen. Friendster is zeer geliefd in Azië; meer dan 90 procent van de leden en bezoekers komen o.a. uit de Filippijnen, Indonesië, Maleisië en Zuid Korea. Friendster is veel groter dan Hyves; de website heeft maar liefst ruim 115 miljoen geregistreerde leden; 60 miljoen bezoekers uit allerlei landen bezoeken Friendster maandelijks.

Het ontstaan van Friendster

Computerprogrammeur Jonathan Abrams richtte in 2002 de website op in Californië. Dit gebeurde nog voor het ontstaan van websites als MySpace en Facebook. Begin 2003 ging Friendster online en was meteen een grote hit; in de eerste maanden meldden miljoenen bezoekers zich aan als lid. Doordat websites als MySpace en Friendbook in de Verenigde Staten zeer populair werden, verloor Friendster een deel van zijn 'terrein' in de Verenigde Staten. In 2005 groeide de populariteit van de website wel onder met name tieners afkomstig uit Azië. De populariteit van de website in Azië bleef groeien, en in 2008 werd ex-Google medewerker Richard Kimber aangesteld als hoofd van de onderneming.

De financiën van Friendster

In 2003 werd Friendster gelanceerd nadat er een bedrag van 12 miljoen dollar in de website was gestoken. Dit bedrag werd geïnvesteerd door het bedrijf Kleiner Perkins, Caufield&Byers, Benchmark Capital en anonieme particulieren. Nog in datzelfde jaar stelde Google voor om Friendster te kopen voor 30 miljoen dollar, maar Jonathan Abrams weigerde dit aanbod. Tegenwoordig investeren ook DAG Ventures en IDG Ventures in Friendster, dat steeds meer waard is geworden.

Wat kun je doen op Friendster?

Profielen
Leden kunnen een persoonlijk profiel aanmaken waarin allerlei gegevens staan. Ook kunnen foto's toegevoegd worden. Op Friendster zijn naast de 'gewone' leden o.a. ook beroemdheden, politici, muzikanten en modellen te vinden. Deze personen kunnen op Friendster een speciale 'Fan Profile' aanmaken.

Netwerken
Door middel van een zoekmachine kunnen leden andere gebruikers van Friendster opzoeken. Op die manier ontstaat er voor alle leden van Friendster een groep met bekende personen 'vrienden' van wie zij de persoonlijke pagina kunnen bekijken en bijvoorbeeld een bericht kunnen achterlaten. Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld een spelletje te spelen, een blog bij te houden of foto's te delen.

Friendster Mobile en Text Alerts
Het is voor leden van Friendster (en ook voor niet-leden) mogelijk om berichten op de mobiele telefoon te ontvangen die aan Friendster gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld wanneer iemand een nieuw bericht heeft geplaatst, of wanneer er nieuws is. Deze mobiele dienst is uniek en de verwachting is dat meerdere website in de toekomst een dergelijke dienst zullen aanbieden aan consumenten.

Talen
Friendster onderscheid zich van andere sociale netwerksites door de website in verschillende talen aan te bieden. Lange tijd was Friendster alleen Engelstalig, maar in 2007 werden tien nieuwe talen toegevoegd. Tegenwoordig is de website vertaald in o.a. de Indonesische, Chinese, Japanse en Filippijnse taal. Door het gebruik van verschillende talen wordt Friendster steeds internationaler.

Lid worden van Friendster

Wie zich graag wil laten registreren op Friendster, kan naar de website van Friendster gaan: www.friendster.com. Hier wordt om een emailadres gevraagd, waarna je jezelf kunt registreren als lid en een profiel kunt aanmaken.
© 2009 - 2014 Jolene1984, gepubliceerd in Diversen (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Weetjes Social Media: Wat je niet wist over Social NetworksWeetjes Social Media: Wat je niet wist over Social NetworksSocial Media: wie gebruikt het niet tegenwoordig? Vind vele weetjes over MySpace, YouTube, Facebook en Twitter hier. Met…
Online fotoís bewerken gaat steeds beterOnline fotoís bewerken gaat steeds beterHet afgelopen jaar is online fotobewerken snel gegroeid. Je hebt geen software meer nodig maar alleen een internetaanslu…
Het ontstaan van het bedrijf FacebookHet ontstaan van het bedrijf FacebookHet is nu één van de bekendste internetsites van de wereld, Facebook. Maar hoe is dit bedrijf kunnen uitgroeien tot wat…
De tien grootste valkuilen op internetDe tien grootste valkuilen op internetTwee gevaren bedreigen iedere internetgebruiker: oplichting en besmetting met malware. Het advies van de beveiligingsexp…
Sociale netwerkenSociale netwerkenHet aantal bezoekers aan sociale websites zoals Hyves.nl stijgt snel. Meer dan vijf miljoen mensen hebben een account bi…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "Friendster, de sociale netwerksite van Azië en Amerika"

Infoteur: Jolene1984
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!