InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een multimedia laptop aanschaffen

Een multimedia laptop aanschaffen

Een multimedia laptop aanschaffen Een nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel lees je alles over de multimedia laptop. Wat zit er allemaal in en hoeveel ben je ongeveer kwijt voor deze laptop. Deze laptops zijn aan de dure kant, maar wel ideaal voor filmbewerking, films kijken, media afspelen op topniveau.

Laptop

Een laptop wordt ook wel een schootcomputer of een notebook genoemd. Dit is een draagbare computer die je naar verschillende locaties mee kunt nemen. In de praktijk worden de meeste laptops gewoon op een bureau of tafel geplaatst, maar je kunt hem ook op je schoot zetten en dan gebruiken. Sinds 2005 zijn de meeste laptops even goed als een normale, niet mobiele, desktop-pc. Tegenwoordig zijn ook de kleine laptops erg in trek en flink in prijs gedaald.

Soorten laptops

Er is geen echte officieel onderscheid tussen de soorten laptops, maar er is voor het gemak wel een inofficiële gemaakt.
  • Budget laptop
  • Design laptop
  • Allround laptop
  • Gaming laptop
  • Multimedia laptop
  • Portable laptop
Dit artikel zal ingaan op de vijfde; de Multimedia laptop

Multimedia laptop

Deze laptop is ideaal voor mensen die hoge eisen stellen aan alles wat met multimedia te maken heeft op de laptop. Deze laptops zijn doorgaans ideaal voor:
  • Films kijken
  • Film bewerken
  • Tv kijken via de laptop
  • Tv kijken via de laptop, aansluiten op een echte televisie
  • Geluid afspelen, hoge kwaliteit van de speakers

Inhoud

Dit artikel gaat in op de minimale inhoud of gemiddelde inhoud. In de werkelijkheid kan de inhoud iets verschillen van de komende cijfers.

Processor

Als een laptop staat aangegeven als multimedia laptop dan kun je er vanuit gaan dat hij goed geschikt is voor het bewerken en afspelen van multimedia. Een zeer goede processor die hier geschikt voor is is bijvoorbeeld van Intel (de T5000 serie). Laat je goed informeren door de winkelier hierover. Een werkgeheugen van minimaal 2GB is meer dan aan te raden, het liefst meer. Dit is echt het minimale.

Harde schijf

Hier is de eis minimaal 320GB. Je wilt immers meer dan genoeg ruimte hebben voor alle films, gedownloade DVD's, foto's en andere multimedia. Een externe harde schijf is meer dan aan te raden om de collectie nog mobieler te maken.

Videokaart

Dit zal misschien vreemd overkomen, maar voor een film bekijken is geen complexe videokaart nodig. Een normale videokaart die je bijvoorbeeld ook in de allround laptop vind is voldoende. Als je echter aan videobewerking wilt gaan doen is een goede videokaart een eis. Informeer even goed bij de winkelier en laat eventueel de laptop aan je eisen aanpassen.

Beeld & geluid

Dit is een zeer belangrijk punt bij laptops uit deze categorie. Het probleem is alleen dat je dit echt volledig persoonlijk moet kiezen. Zo kun je kiezen voor een laptop met een geluidskaart die een 5.1 home cinemaset ondersteund. Zo kun je dolby op de laptop aansluiten. Of je kunt kiezen voor de standaard meegeleverde 2.1 om aan te sluiten op je laptop. Het scherm moet je naar wens kiezen. Over het algemeen zijn deze laptops beter om met een groter beeld te hebben. Het minimale 12” is el erg klein voor filmbewerking en films kijken op de laptop.

Mobiliteit & accuduur

De gemiddelde accuduur, als je volop bezig bent, zal rond de anderhalf uur liggen en dat is nog redelijk lang. Het ligt volledig aan het formaat hoe mobiel hij is, maar hij zal niet zwaarder zijn dan 5kg.

Algemeen

De nieuwste multimedia laptops beschikken over de nieuwste versie van Vista. Deze versie zal moeiteloos draaien op de laptop. De prijs zal erg verschillen van de laptop, maar een redelijke multimedialaptop zal rond de €550 beginnen, maar kan ook al snel oplopen tot de €1900. Dit is echt een ideale laptop om volledig naar je wensen te kiezen. Ook zal hij sommige nieuwe spellen kunnen draaien, maar niet op het hoogste niveau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een notebook?Wat kost een notebook?De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pc’s verkocht. Daarna…
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Een portable laptop aanschaffenEen portable laptop aanschaffenEen portable laptop is een eenvoudige laptop van klein formaat. Mobiel en goedkoop zijn over het algemeen de trefwoorden…
Een gaming laptop aanschaffenEen gaming laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn versc…
Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijGoede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijWanneer je op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands laptop is het verstandig om eerst te kijken welke laptops goed be…

Reageer op het artikel "Een multimedia laptop aanschaffen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Laptop kopen
Schrijf mee!