InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Webbrowsers: Welke is het snelst en best?

Webbrowsers: Welke is het snelst en best?

Webbrowsers: Welke is het snelst en best? Vroeger bestond er slechts een webbrowser: WorldWideWeb. Deze webbrowser werd in het jaar 1990 uitgevonden door Tim Berners-Lee. Tegenwoordig is dit wel anders: Er zijn meerdere webbrowsers die allemaal beweren dat ze goed zijn. Toch zijn er duidelijke verschillen.

De bekendste browsers

Internet Explorer

Internet Explorer gaat al een tijdje mee. Momenteel is Internet Explorer 8 de nieuwste versie, deze kwam in 2009 uit. De eerste versie zag het licht in 1995 en was nog erg beperkt. Internet Explorer is momenteel de meest gebruikte webbrowser ter wereld.

Voordelen
  • Elk tabblad heeft zijn eigen proces. Als er een tabblad crasht dan blijven de andere werken waardoor er geen verlies van gegevens is.
  • Internet Explorer herkend gevaarlijke sites. Deze beveiliging is soms iets te overdreven: Internet Explorer geeft vaak valse waarschuwingen.

Nadelen
  • Internet Explorer is niet de snelste webbrowser.
  • Tabbladen zijn soms erg sloom en herladen niet automatisch.

Google Chrome

Chrome is de nieuwe webbrowser van Google. Google Chrome kwam in 2008 uit en werd vooral aan de markt gebracht door advertenties. Google Chrome is tot vooralsnog de snelste browser. Door de vernieuwde interface ziet alles er nogal kaal uit.

Voordelen
  • Je kan onzichtbaar Internetten, het is niet mogelijk om de activiteiten van de gebruiker te registreren door een verbeterde beveiliging.
  • Google Chrome heeft een sterke beveiliging die maar weinig valse waarschuwingen geeft. Hierdoor worden de rotte peren er gemakkelijker uitgehaald.

Nadelen
  • Wachtwoorden zijn gemakkelijk in te zien.
  • Favorieten en geschiedenis zijn moeilijk in te zien.

Mozilla Firefox

Firefox bestaat al een behoorlijke tijd en is een grote concurrent van Internet Explorer. Alhoewel Internet Explorer al langer bestaat heeft ook Firefox een grote hoeveelheid gebruikers.

Voordelen
  • De wachtwoorden worden extra goed beveiligd. Ook is de beveiliging tegen gevaarlijke websites erg goed. Voordat je een website opent via Google is het mogelijk om te lezen wat de risico’s zijn.
  • Firefox is redelijk snel. Google Chrome is een fractie sneller maar Firefox is stukken sneller dan Internet Explorer.

Nadelen
  • Standaard is het niet mogelijk om onzichtbaar te Internetten.
  • Firefox maakt geen gebruik van aparte processen per tabblad waardoor het geheel gemakkelijker crasht.

Safari

Safari is de webbrowser van Apple. Deze webbrowser wordt vaak meegeleverd met het Apple besturingssysteem.

Voordelen
  • Met Safari kan je onzichtbaar Internetten.
  • Tabbladen worden heropend in een apart venster.

Nadelen
  • Bij Safari worden geen aparte processen gebruikt waardoor het geheel gemakkelijk crasht.
  • Safari is maar matig beveiligd tegen ongewenste programma’s.

Opera

Opera is een niet heel erg bekende webbrowser die vooral door consoles wordt gebruikt. Zo is Opera de webbrowser voor de populaire spelcomputer van Nintendo, de Nintendo Wii.

Voordelen
  • Wachtwoorden zijn gemakkelijk te beheren.
  • Goede beveiliging tegen ongewenste programma’s.

Nadelen
  • Heeft geen mogelijkheid tot onzichtbaar Internetten.
  • Geen apart proces per tabblad waardoor gegevens gemakkelijker verloren gaan.

De snelste?

Snelheid, van snel naar langzaam:
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Opera
  • Internet Explorer
  • Safari
© 2009 - 2014 Rakker126, gepubliceerd in Diversen (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mozilla Firefox, gratis veiliger en sneller internettenMozilla Firefox, gratis veiliger en sneller internettenNaast Internet Explorer is er een browser die anderen overtreft qua veiligheid, opties en gebruiksvriendelijkheid. Deze…
Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Goede internet browser(Internet Explorer 8, Firefox, Chrome)Om te kunnen internetten heb je een internet browser nodig. Tegenwoordig zijn er vele gratis internet browsers beschikba…
De beste internetbrowsersDe beste internetbrowsersTegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden bij het kiezen van een goede browser. Zo heb je in Internet Explorer de meest…
Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeAdvertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeHeb je het ook gehad met die reclame op internet? Advertenties zijn eenvoudig en gratis te blokkeren in Internet Explore…
Chrome - informatie over bugsChrome - informatie over bugsGoogle Chrome is nog maar net beschikbaar om te downloaden en de eerste bugs zijn al bekend. Op zich is dit niet zo gek…

Reageer op het artikel "Webbrowsers: Welke is het snelst en best?"

Reacties

Renske, 29-04-2013 14:35 #9
Ik vind opera internet het snelste op mn laptop, ik heb windows 7 erop staan, maar als ik een client open komen er automatisch hoge komma terwijl ik niks typ, en als ik een hoge komma intyp komt er een rare p, weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Anoniem, 13-03-2013 17:17 #8
Veel mensen zeggen dat Google Chrome het beste is maar hij is heel erg sloom en loopt vaak ik heb nu Google Chrome 2 maanden en ik word er nu al gek van. Ik gebruik liever mozzila firefox.

Daniel, 13-11-2012 23:46 #7
Maxthon is bijna het zelfde als google chrome, maar wel sneller.

Mozilla Firefox, 02-02-2012 16:08 #6
Uit mijn ervaring heb ik op gedaan dat Internet Explorer inderdaad de basis is. De meeste mensen die bijna nooit op de pc zitten gebruiken die. De mensen die al wat meer op de pc doen gaan over to Google chrome heb deze zelf ook een lange tijd gebruikt. Het is inderdaad een erg snelle browser maar het ontbreekt aan een hop opties. Mozilla Firefox daar in tegen heeft erg veel opties en je ziet haast geen verschil in snelheid vergeleken met chrome. Ik gebruik Firefox ook. Wat ik Vaak zie is dat de meeste "profs" Firefox gebruiken. Safari is de basis programma van Apple ik vergelijk het een beetje met internet explorer. Alleen iets beter. Opera heb ik nog nooit gebruikt

Bzwanenburg (infoteur), 14-01-2012 12:07 #5
Hoe kom je erbij dat geschiedenis bekijken bij Chrome moeilijk gaat? Ook heb je bladwijzers, dat komt op hetzelfde neer als favorieten en werkt prima. Kan je iets aan bewijsvoering aanvoeren waarom Chrome het snelste is? Wat is er dan zo snel? Hoe komt dit?

Ken Hundscheidt, 25-08-2011 12:20 #4
Ik vind de rij met snelste fout ingedeelt. Ik heb tot men 7de internet explorer gebrukt maar na die tijd heb je daaar niks meer aan want internet explorer. tja dat is nu eenmaal maar een standaart webbrowsertje gemaakt door microsoft. zo zeg ik het he ik zeg niet dat het zo is. daarna heb ik een tijdje google chrome gebruikt. maar daar vond ik de mogelijkheden niet optimaal. vervolgens mozilla firefox. deze browser heb ik lang gebruikt (omdat ik als virusscanner het ptogramma glary utilities wat uiterst ook een goed programma is) maar hij werd een beetje langaam. vervolgens kwam ik 4 jaar geleden aan een ipod touch en toen ben ik via itunes ook safari gaan gebruiken maar daar was de snelheid weer minder. de laatste drie jaar heb ik opera gebruikt. ik gebruik het op men pc laptop ipod en htc touch hd het fijnste wat ik aan opera vind is dat je de snelheid van de browser kan aanpassen aan de snelheid van je eigen internetverbinding. meestal doet hij dit automatisch waardoor je altijd wel redelijk snel paginas geladen krijgt. het fijne is je kan er ook torrents mee downloaden dat gaat met internet explorer nou weer niet. opera heeft links alles staan wat je nodig hebt bookmarks downloads history noem maar op. nog ffe zegge wat ik heb gescreven is dus wat ik ervan vind het hoeft dus niet perse zo te zijn.

Florisb01 (infoteur), 20-02-2011 18:06 #3
Ok, google chrome is inderdaad het snelste (heb ik zelf getest, zoals alle andere browsers in dit lijstje) maar toch geef ik de voorkeur aan firefox, omdat deze browser lichter is en minder impact uitoefend op het geheugen. en als je firefox wat opvoert kan je het makkelijk even snel maken als google chrome.

Haiga (infoteur), 13-12-2010 21:46 #2
Deze pagina lijkt vrij oud. Opera werkt bij mij het snelst. De andere browsers die u lijstje staan werken slechter dan Opera, daarbij Orca heeft de compatabiliteit van IE/FF. Sommige functies werken alleen via Orca en niet via Opera. Doe uw voordeel met deze info. Reactie infoteur, 18-12-2010
Firefox is anders nog steeds 1 van de betere browsers, Google Chrome is nog steeds erg snel wat jammer genoeg ten koste van de betrouwbaarheid gaat.

Lennart Vermeir, 12-12-2010 17:50 #1
Wat je daar zegt op het einde (die rangschikking van langzaam naar snel) klopt echt niet. Opera is zeker niet de traagste. Meer nog het is bijna de snelste van allemaal. Internet explorer staat dan weer veel te hoog in de lijst. Dit is een mogelijke kanshebber voor de traagste, maar wat je daar schrijft is echt niet waar!

Infoteur: Rakker126
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 9
Schrijf mee!