InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Wehkamp, www.wehkamp.nl: collectie, website, geschiedenis

Wehkamp, www.wehkamp.nl: collectie, website, geschiedenis

Wehkamp, www.wehkamp.nl: collectie, website, geschiedenis De naam Wehkamp zal bij velen een belletje doen rinkelen. Dit artikel behandelt op informatieve wijze het Nederlandse postorderbedrijf Wehkamp, aan de hand van drie thema's: de geschiedenis van Wehkamp als postorderbedrijf, het belang van online bestellen middels de website www.wehkamp.nl, alsmede de reikwijdte van de collectie van Wehkamp.

Wehkamp als postorderbedrijf

De geschiedenis van Wehkamp begint in het jaar 1952, toen het bedrijf in Slagharen werd opgericht onder de naam "Wehkamp’s Fabriekskantoor". Oprichter en drijvende kracht was Herman Wehkamp. Wehkamp, dat zich aanvankelijk op de verkoop van bedtextiel en matrassen richtte, specialiseerde zich door zijn producten aan te prijzen middels advertenties in gidsen en tijdschriften. Op deze wijze breidde het postorderbedrijf al spoedig zijn klantenkring uit. Ook het gemak om producten per post te bestellen en de mogelijkheid bestellingen gespreid te betalen, waren in dit kader stimulerende factoren.

Sinds de jaren zeventig is Wehkamp meerdere keren van eigenaar veranderd en heeft het tevens meerdere vormen van innovatie meegemaakt. Zo kenden de jaren zeventig de introductie van een modern telefonisch bestelsysteem, genaamd "Jimmy", en beschikt Wehkamp sinds 1995 over een website, waarop in de loop de jaren alle artikelen beschikbaar zijn gemaakt. Tevens is de dikke Wehkamp catalogus, die nauwelijks door de meeste brievenbussen paste, uitgegroeid tot begrip. Momenteel is Wehkamp, sind 2005, eigendom van vermogensbeheerder Industri Kapital Investment Partners.

Online bestellen, website

Sinds het tijdperk IK Investment Partners richt Wehkamp zich in toenemende mate op zijn website www.wehkamp.nl en de online verkoop van artikelen. Dit blijkt ook uit de cijfers: inmiddels ontleent het bedrijf meer dan driekwart van zijn omzet aan de 'digitale' bestelling van producten via wehkamp.nl. Wehkamp presenteert zich op zijn website als "hét online warenhuis van Nederland" en wijst in dit kader op het zeer uitgebreide assortiment aan artikelen en meerdere vormen van 'betaalgemak' en 'service'. Toch wijzen critici ook op de nadelen van het online bestellen van artikelen: zo zou het voor sommige mensen, vanwege het gemak waarmee op wehkamp.nl artikelen op afbetaling aangeschaft kunnen worden, problematisch zijn om de gevolgen van gespreide betalingen in enkele momenten te overzien.

Collectie, assortiment

In 2008 bestond het assortiment van Wehkamp uit zo'n 50 à 60.000 artikelen, die in meerdere categorieën uiteen vielen. Zo werden op de website www.wehkamp.nl onder meer de volgende, niet zelden zeer uiteenlopende categorieën producten aangeprezen: Damesmode, Huishoudapparatuur, Spel & Vrije Tijd, Boeken, Herenmode, Games, Wonen, Kinderkleding, Slapen, Beeld & Geluid, DVD en Computers & Telecom. Het bedrijf lijkt zich hiermee op een 'allesomvattende' consumentenstrategie te richten, die zowel kostuums, horloges en dekbedden, alsmede uitlopers als zonnebanken, clicklaminaat, mountainbikes, koffiemachines en navigatiesystemen omvat.
© 2008 - 2017 Writerandus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wehkamp, www.wehkamp.nl: collectie, website, geschiedenis"

Infoteur: Writerandus
Laatste update: 10-12-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!