InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Downloaden, wat is verboden en wat niet?

Downloaden, wat is verboden en wat niet?

Iedereen download wel is, maar weet je ook wat wel en niet mag downloaden? Is het legaal om mp3's te downloaden? of toch niet?

Illegaal downloaden

Je mag geen kopie voor jezelf maken:
Nee, van games en andere software mag dit niet. Van cdís en films mag dit wel. Maar dan uitsluitend kopieën voor eigen gebruik.

Verspreiden van illegale games&software is illegaal:
Als je games of andere software zonder toestemming van de rechthebbende ( dat is de bedenker of maker ervan, niet degene die het in de winkel gekocht heeft) verspreidt via cd-rís of internet ( bijvoorbeeld met behulp van p2p programmaís zoals Bittorrents, Kazaa of eDonkey) , ben je strafbaar.

Downloaden is ook kopiëren:
Net als branden van cdís is downloaden van internet ook een vorm van kopiëren. Omdat je van games en andere software geen kopie mag maken (ook niet voor eigen gebruik) mag je ze ook niet zomaar downloaden. Betaald en officieel downloaden via bijvoorbeeld een webwinkel mag wel.

Het verspreiden van cracks en serials is illegaal:
Bij vrijwel alle software die je koopt, zit een serienummer of een unieke code, zodat je het programma kunt installeren. Als je cracks en serials van internet afhaalt om gekopieerde software te laten draaien, kun je er donder op zeggen dat je illegaal bezig bent. Ook het verspreiden van cracks en serials is strafbaar gesteld als misdrijf.

Betaalde software is niet altijd legaal:
Er zijn talloze malafide bedrijven die ( bijvoorbeeld via internet) illegale games en software aanbeden. Wees dus op je hoede. Ook als je een computer koopt waar al software op staat. Je moet er een gebruiksrechtovereenkomst en een aankoopbewijs van krijgen.

Een gameconsole ombouwen is illegaal:
Het (laten) ombouwen van een gameconsole ( bijvoorbeeld Playstation of Xbox) zodat je er gekopieerde games mee kunt spelen, is verboden.
© 2007 - 2016 Nib0r, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederlandse wet Downloaden en UploadenNederlandse wet Downloaden en UploadenHet is vaak onduidelijk wat wel en niet mag met het uploaden en downloaden van muziek, films en games. We zochten er het…

Reageer op het artikel "Downloaden, wat is verboden en wat niet?"

Reacties

Michiel, 19-11-2008 17:04 #2
Dus officieel: Je mag je Xbox360 ombouwen en spellen ervoor downloaden en branden als je het origineel zelf bezit. Bron: http://electronica.infonu.nl/spellen/27137-xbox-360-spellen-downloaden-en-branden.html

Sanpaulo (infoteur), 19-04-2008 22:59 #1
Volgens mij mag je wel degelijk je spelcomputer ombouwen. Het is jouw console en je mag er mee doen wat je wilt. Ook mag je spellen branden of downloaden zolang je het origineel wel in bezit hebt en de kopie gebruikt zodat de originele niet beschadigt. Heb je de originele niet is het natuurlijk illegaal. Daarom is er via Google ook zo makkelijk op ombouwsites te komen, zou het illegaal zijn dan zouden deze snel opgedoekt worden.

Infoteur: Nib0r
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!