InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Het belang van goed webdesign

Het belang van goed webdesign

Het belang van goed webdesign Je wil een nieuwe website. Misschien voor je bedrijf, je vereniging of misschien ook gewoon voor jezelf. En hoewel je zelf heel tevreden bent over je site is het maar de vraag hoe je bezoekers daar over denken. Delen ze je mening, of klikken ze weer heel snel weg? Waar moet je op letten om de bezoekers niet alleen aan te trekken, maar om ze ook vast te houden en later nog eens te laten terugkomen? Het heeft allemaal te maken met de keuzes die tijdens de ontwerp van de site worden gemaakt. Een goed webdesign, daar draait het om.

De digitale wereld

We leven in een steeds digitalere wereld, waarbij het internet ons van alle informatie voorziet die we maar willen hebben. En dat is prettig. Om volledig op de hoogte te raken van achtergronden, gebeurtenissen, maar ook van producten en diensten hoeven we de deur niet meer uit. We starten op onze computer, tablet of laptop simpelweg een internetbrowser, tikken in de zoekmachine wat zoekwoorden in en alle informatie die we hebben willen komt in overvloed op ons af. Die overvloed is meteen ook de keerzijde van het gemak dat het internet ons biedt. Onze zoekwoorden leveren zoveel ‘hits’ op, dat het lastig wordt de juiste link aan te klikken.

Op zoek naar informatie

Wie een eigen bedrijf heeft kan in deze moderne digitale tijd niet meer om een eigen website heen. En dat geldt ook voor verenigingen. Wie op zoek is naar aanbieders van bepaalde producten of diensten zoekt nog maar zelden in de telefoongids, meestal wordt een zoektocht op het internet uitgevoerd om een lijstje mogelijke aanbieders in beeld te krijgen. De zoeker zal snel moeten bepalen welke link de informatie biedt waar hij naar op zoek is. Hoe groter het aantal hits, hoe meer de potentiële bezoeker zich van de overdaad bewust is en hoe korter de tijd die hij ervoor neemt om te bepalen of de aangeklikte site de moeite van het bekijken waard is.

Belang webdesign

De mogelijke bezoeker heeft maar enkele seconden nodig. Gemiddeld duurt het zo’n drie seconden voor deze bezoeker besloten heeft wat hij of zij gaat doen: wegklikken of op de site blijven. Je hebt dus maar drie seconden om met je site voldoende indruk op je bezoeker te maken. Verloopt deze tijd en het bevalt de bezoeker niet wat hij gezien heeft, dan klikt hij verder. Weg bezoeker, klant of nieuw verenigingslid. Bovendien blijkt dat zo’n mogelijke bezoeker maar zelden terugkomt. Gaat het om je persoonlijke site, waar je enthousiast iets vertelt over je hobby, dan hoeft dit nog niet zo erg te zijn. Voor verenigingen die nieuwe leden en sponsoren willen aantrekken is het al een stuk lastiger. Voor bedrijven is het van levensbelang om nieuwe klanten vast te houden. De website moet dus zo worden vormgegeven dat bezoekers willen blijven, en zelfs vaker willen terugkomen. Waar moet je aan denken?

Factoren

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het vast houden van bezoekers op je site. Bijvoorbeeld:
  • Heldere navigatie
  • Niet te druk en niet te saai
  • Contactinformatie
  • Offertes en producten
  • Werking
  • Vernieuwing

Heldere navigatie
Is de menustructuur van je site helder genoeg? Bezoekers stellen het niet op prijs als ze een soort van speurtocht op het scherm moeten uitvoeren voor ze weten hoe de diverse keuzes op je site aangeklikt kunnen worden.

Niet te druk en niet te saai
Kleuren en bewegingen trekken de aandacht. Maar sites waarbij de kleuren en bewegende beelden van het scherm af komen springen kunnen de bezoekers afschrikken. Beperk je in de grafische toeters en bellen. Is te grote drukte op het scherm negatief voor de bezoeker, een al te Spartaans uiterlijk is dat ook. Er mag best iets van kleur op het scherm. Het gebruik van verhelderende afbeeldingen, die iets laten zien van je vereniging, bedrijf, product of dienst is prima. Let erop dat gebruikte grafische elementen vooral ook functioneel moeten zijn.

Contactinformatie
Bezoekers willen graag snel kunnen zien hoe ze je kunnen bereiken. Zorg dat de contactinformatie snel te vinden is. Behalve telefoonnummer en e-mailadres is ook het vestigingsadres van belang. Hier kun je mooi een kaartje uit Google Maps aan toevoegen, zodat bezoekers je gemakkelijker kunnen vinden. Dit geldt uiteraard vooral voor verenigingen en fysieke winkels, zo’n kaartje heeft voor webshops minder zin.

Offertes en producten
Als je producten of diensten aanbiedt, dan willen bezoekers hierover informatie kunnen vinden, liefst compleet met het kostenplaatje. Dat is bij producten gemakkelijker, bij diensten wat minder. In dat geval moet de bezoeker op een gemakkelijke manier een offerte kunnen aanvragen. Bied je producten aan, dan is goed fotomateriaal belangrijk.

Werking
Het spreekt voor zich dat je site wel goed moet werken. Alle links moeten naar de juiste pagina’s leiden. Het is goed dit ook regelmatig zelf te controleren, zeker als je website van plug-ins gebruik maakt. Wijzigingen in de achterliggende software kunnen altijd voor verrassingen zorgen, het is goed om daar achter te komen vóór de bezoekers dat doen.

Vernieuwing
Bezoekers die je site eenmaal hebben bezocht zullen vaker op je site terugkomen als er ook regelmatig wat nieuws te zien is. Dat kan een nieuw assortiment zijn, maar ook een aangepaste vormgeving. Let er wel op, dat je bezoekers wel prijs stellen op heldere navigatie. Wat ook een goed idee is: schrijf regelmatig een blog over je bedrijf, je diensten of je producten.

Webdesign

Alle bovengenoemde elementen komen bij elkaar in een uitgekiend webdesign. Omdat het belang van een goed functionerende en aantrekkelijke website zo groot is voor je vereniging of bedrijf, is het verstandig hierin scherpe keuzes te maken. Zelf gaan prutsen aan de site is meestal niet zo’n goed idee, tenzij je heel goed weet waarmee je bezig bent. Een bureau dat is gespecialiseerd in webdesign kan je helpen op je site te laten opvallen omdat je hier met mensen werkt die weten wat er in de markt speelt en welke ontwikkelingen er in de digitale wereld zijn. Uiteindelijk gaat het er om dat je zoveel mogelijk bezoekers aantrekt, vasthoudt en laat terugkomen.
© 2016 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Google Mini, Google bedrijfsoplossingDe Google Mini is een nieuwe versie van bedrijfsoplossingen: zoeken met Google naar (verborgen en vergeten) digitale bes…
Een unieke domeinnaam is van levensbelangEen unieke domeinnaam is van levensbelangEen ondernemer die een beetje met zijn tijd meegaat én zijn kansen op de markt wil behouden kan niet meer om het interne…
Zelf website makenZelf website makenMisschien ben je wel een zelfstandige met een eigen zaak, een particulier met een interessante hobby of je wil gewoon je…
Gratis GPS navigatie software downloadenOp je mobiele telefoon kun je gratis GPS software downloaden. Het gebruik er van is vaak eenvoudig. Met de gratis naviga…
Eredivisie Live kijken op je televisie of op het internetEredivisie Live kijken op je televisie of op het internetAlle wedstrijden en de commentaren van de Eredivise Live kun je nauwlettend volgen op je televisie maar ook via de compu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • http://www.websiteinbedrijf.nl/doorstaat-jouw-website-de-3-seconden-test/

Reageer op het artikel "Het belang van goed webdesign"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 06-10-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!