InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?

Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?

U heeft een printer en de afdrukken zijn (ineens) niet meer om aan te zien? Elke afdruk vertoont strepen of de pagina komt zelfs blanco uit de printer rollen? Grote kans dat de printkop van uw printer verstopt is geraakt. Om dat probleem op te kunnen lossen dient u te weten wat voor printkop uw printer gebruikt.

Wat is een printkop

Een printkop is het onderdeel van een printer die er voor zorgt dat de inkt uit de cartridge op uw pagina terecht komt. Dit kan op twee manieren: Óf de printkop zit bevestigd aan uw cartridge Óf de printkop zit los in uw printer. Bij de eerstgenoemde vervangt u dus automatisch de printkop wanneer u een nieuwe cartridge in uw printer plaatst. Bij de tweede is de printkop een onderdeel van de printer en wordt dus niet vervangen indien u de cartridge vervangt. Hierdoor wordt de printkop langer gebruikt en is dus aan slijtage onderhevig.

Vaste printkop
Voordeel:Deze wordt dus regelmatig vervangen en zal minder aan slijtage onderhevig zijn. Mocht een cartridge door te weinig gebruik verstopt raken dan is dit probleem goedkoop op te lossen door een nieuwe cartridge te kopen.

Nadeel: U kunt een gebruikte of nagevulde cartridge niet een paar weken in de kast leggen om als reserve cartridge te gebruiken. Zodra er een druppel inkt door de printkop is gegaan loopt de cartridge het risico verstopt te raken.
In deze cartridges zit altijd een spons die de inkt vasthoud. Deze spons kan uitdrogen en zal de kwaliteit van de cartridge negatief beinvloeden.

De kleurencartridge is altijd één cartridge waarin de drie kleuren geel, magenta en cyaan zitten. Het kan zijn dat u een bepaalde kleur vaker gebruikt als de overige twee kleuren. Wanneer één van de kleuren leeg is zal de printer melden dat de cartridge leeg is en dient u deze na te vullen of een nieuwe te kopen terwijl er nog wel inkt in zit.

Losse printkop
Voordeel: U kunt zonder risico een aantal cartridges (gebruikt, gevuld of nieuw) in de kast leggen als reserve cartridges. Deze zullen niet indrogen of verstopt raken omdat de spuitmond (opening van waaruit de inkt in de printkop loopt) zo groot is en de inkt vloeibaar in de cartridge zit. Je kunt deze cartridges zien als kleine inktcontainers waar niets mee kan gebeuren.

Elke kleur heeft een afzonderlijke cartridge. Wanneer één kleur leeg is hoeft u alleen maar die cartridge te vullen of te vervangen. Hierdoor gebruik je de kleurencartridges optimaal.

Er bestaan reinigingscartridges die in plaats van inkt een reinigingsvloeistof bevatten. Deze vloeistof kan kleine verstoppingen eenvoudig en goedkoop verhelpen. Wacht alleen niet te lang want als de verstopping te zwaar is zal dit niet meer werken.

Nadeel: Als u de printer te weinig gebruikt zullen de inktresten in de printkop indrogen en verstoppingen veroorzaken. Een nieuwe printkop kopen is een dure aangelegenheid. In sommige gevallen zelfs even duur als een nieuwe printer kopen.

Hoe weet ik of mijn printer een vaste - of losse printkop heeft?

U kunt eenvoudig zien of uw printer werkt met een vaste of losse printkop aan de hand van uw cartridges.

Zit er aan uw cartridge een koperen plaatje bevestigd dan is het een 'vaste'
printkop.Heeft uw cartridge aan de onderkant geen koperen plaatje dan gaat het om een losse printkop.

  • Epson: Alle printers hebben een losse printkop
  • Brother: Alle printers hebben een losse printkop

  • Canon: werkt met beide systemen
  • HP: Werkt met beide systemen

  • Lexmark: Altijd een vaste printkop
  • Dell: Altijd een vaste printkop

Mijn afdrukken gaan in kwaliteit achteruit! hoe kan ik het zelf oplossen?

In het geval u met een cartridge met 'vaste'printkop werkt kunt u het volgende proberen:

1 - Voer een dieptereiniging uit op uw printer. Tijdens dit proces stuwt de printer met meer kracht inkt door de printkop waardoor er een kans is dat de verstopping uit de printkop wordt geduwd.

2 - Neem de cartridge uit de printer en dep met de onderkant (waar de inkt uit de cartridge komt) op vochtige tissues. Als het goed is komt op de tissue een afdruk te zien. Bij de zwarte cartridge moet u een volledig gevulde zwarte afdruk zien. Deze is rechthoekig. Bij de kleurencartridge ziet u ook een rechthoekige afdruk die uit drie kleuren bestaat. Te weten: geel, magenta (rood) en Cyaan (blauw).

3 - Gebruik gedestilleerd water (destilleren = koken) en doe dat op een schoteltje. Zodra het gedestilleerde water lauwwarm is kunt de cartridge met de onderkant (waar de inkt uit komt) op het schoteltje zetten. Let op! het water mag niet dieper zijn als een halve centimeter. Na een half uurtje maakt u een afdruk op droog tissue. Als het goed is ziet u een afdruk op de tissue zoals hierboven beschreven.

In het geval u met een cartridge zonder printkop werkt kunt u het volgende proberen:

1 - Voer een dieptereiniging uit op uw printer. Kanttekening: Deze handeling bij printers met losse printkop verbruikt erg veel inkt!

2 - Zorg dat u ten alle tijden een reinigingscartridge bij de hand hebt. Zodra uw printer sporen van verstopping vertoont maakt u met deze reinigingscartridge een aantal afdrukken. Wacht een uur (of langer) zodat het reinigingsvloeistof zijn werk kan doen.
© 2008 - 2014 Darasa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridgeWanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de pri…
Lege cartridges navullen, werkt dat?Sinds enkele jaren bestaat er de mogelijkheid om lege cartridges te laten navullen. Een methode die volgens voorstanders…
Besparen op inktpatronenBesparen op inktpatronenAanschaf van een set originele printercartridges kan al gauw in de papieren lopen. En goedkope alternatieven zijn niet a…
Kan ik mijn Epson cartridge navullen?Epson cartridges zijn (bijna) allemaal navulbaar. Je moet alleen wel weten welke inkt en wat voor cartridge je gebruikt…
Goedkope inktpatronenGoedkope inktpatronenOriginele inktpatronen zijn erg prijzig. Er zijn uiteraard cartridges van andere merken op de markt tegen aanmerkelijk l…

Reageer op het artikel "Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?"

Reacties

Johan Strang, 17-12-2014 14:26 #26
Ik heb een scanner printer van Canon maar de gele kleur drukt niet af ook al een nieuwe in gedaan zonder succes. zo oud is deze printer nog niet, wat kan het probleem zijn?
vriendelijke groeten

Mcbl, 29-09-2014 15:10 #25
Ik heb 2 canon Pixma IP printers, IP4700 en IP 5300, die aangesloten zijn op een zelfde Medion PC met Window7 64bit. Ze hebben het allebei tot voor kort goed gedaan. Echter nu drukken beide printers (alle met volle en recent vervangen kleurencartridges van Canon) alleen nog maar zwart af en heel licht geel. Ik heb al reiniging en dieptereiniging gedaan en de recente stuurprogramma's opgehaald en ook een RGB stuurprogramma voor de kleuren. Ik denk zelf nu dat het niet aan de printers ligt maar aan de instelling op mijn PC (misschien nadat er een update door Windows is geïnstalleerd?). Ik bezit de installatie DVD's van beide printers nog. Is het iets om nu de huidige installatie ongedaan te maken en de printer opnieuw te installeren, en zo ja, moet ik dan weer opnieuw drivers binnenhalen?

Peter Barendse, 23-09-2014 17:42 #24
Inktprobleem met Epson DX 8450. Na een week lang iedere keer het reinigingsprogramma zonder resultaat te hebben gebruikt, heb ik een wattenstaafje in thinner gedoopt en, na het verwijderen van de cartridges, de plaats van de spuitmondjes gereinigd. Direct resultaat en weer prima printen.

Liesbeth, 27-05-2014 07:57 #23
Nieuwe printer HP gekocht, maar nu print hij slechts halve pagina's. Het papier blijft er vast in zitten, na het printen. Bij meerdere pagina's printen, print hij iets, komen er grote lege stukken op de pagina, en print vervolgens weer een stukje. Kan geen normaal document printen met mijn nieuwe printer en wordt daar niet blij van. Wat moet ik doen?

Fransie, 05-11-2013 16:03 #22
Mijn printer geeft de melding: vervang C? Wat moet ik vervangen?

Danielle, 23-09-2013 12:48 #21
Hoi, de zwarte inkt van mijn brother printer komt niet goed door, ik had de cartridge laten bij vullen bij een vulstation, kan het daar aan liggen? ik heb de reiniging procedure op de printer al 100 keer doorlopen, maar het helpt niet. is het kopen van een nieuwe originele cartridge de oplossing? Alvast bedankt voor het meedenken. groet.

M. J. van Bergen, 12-09-2013 22:57 #20
Mijn printer is een Lexmark p 3150, de normale afdrukken zijn mooi, erg duidelijk/
maar een brief die mij is toegestuurd wordt een deel van afgedrukt, en dan stopt de printer. wil ik brieven die weer door komen afdrukken gaat ook niet alleen een deel, maar is wel erg duidelijk, Dit is erg vervelend, ik ben een boek aan het schrijven en ben bang dat ik gedeeltes van het boek kwijt zal zal raken. Mijn computer is voor mij erg belangrijk, ik ben 83 jaar en mijn computer is mijn vriend, waar ik op vertrouwen wil. Zou u mij willen helpen, meld mij maar aan voor de nieuwsbrief info nu. vriendelijke groeten Martien van Bergen
uit het Romantiche Cuijk.

Harrie Masman, 07-07-2013 10:44 #19
Zo is met printen hij geeft ook niets aan ofzo does kan ook niet handelen optreden.

Josephina, 04-04-2013 10:53 #18
Ik heb een Canon i560 printer en gisteren een nieuwe zwarte cartridges geplaatst en nu print hij niet meer, alleen nog kleur als ik dat selecteer. Reden?

Nico de Haas, 08-03-2013 11:08 #17
Mijn 3 in1 type brother DCP-150C print heel erg onduidelijk. Ik heb alle procedures doorlopen zoals in de gebruiksaanwijzing word verteld, mijn vraag is aan u wat ik hier aan kan doen. Ik heb op internet gekeken en daar spreekt men over reinigingscassettes. Hoe denkt u daarover?

Erik, 30-01-2013 11:13 #16
Mijn Brother dcp -135 c printer print alleen in de kwalitiet stand "FIJN" nog goed. In de stand 'NORMAAL" zijn de afdrukken grotendeels onleesbaar. Sommige regel zijn redelijk te lezen maar niet scherp, andere zij totaal onleesbaar, door witte strepen horizontaal over de letters. Wie weet wat ik hier aan kan doen?
Met vr. groet Erik

Nel van Aperloo, 26-11-2012 15:13 #15
Onze epson dx4400 geef alleen blanco vellen door, heeft u een tip aub voor ons?
met vriendelijke groeten Nel van Aperloo (Hoogvliet)

Van Beek, 08-11-2012 12:02 #14
Pr inter geeft steeds zelfde kopie en staat op moment 19 op reserve in de printer.
Wat te doen?

Fred Hesselmann, 13-10-2012 14:08 #13
Ik heb een Lexmark printer (Intuition S 505). Deze heeft, in tegenstelling tot hetgeen in uw artikel wordt vermeld, een losse (!) printerkop.
Ik krijg de melding: 'Printerkop ontbreekt'. De printerkop zit er echter (gewoon) in. Ik neem aan dat de printerkop vuil is. Hoe kan ik deze reinigen? Bestaat er een reinigingsset voor mijn printerkop of ben ik veroordeeld tot het kopen van een nieuwe printerkop?
Waar kan ik in het laatste (onverhoopte) geval het voordeligst een andere/nieuwe printerkop kopen?

Trudy, 13-09-2012 13:46 #12
Mijn printer de canon mp 620 drukt te rood af. Hoe kan ik dat verhelpen? De printer schoonmaken en andere inkt ik heb alles al geprobeerd. Weet u het misschien?

Miranda, 05-09-2012 18:58 #11
Vraagje: net nieuwe cartridge geplaatst zowel zwart als kleur. Zwart doet het goed alleen de kleuren cartridge print roze.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Harry Pots, 04-09-2012 11:48 #10
Afdruk probleem: Deze taak vereist meer geheugen dan beschikbaar is op deze printer.
Voer een van de onderstaande stappen uit en druk opnieuw af. Selecteer Geoptimaliseerd voor draagbaarheid als de uitvoerindeling. Zorg ervoor dat de instelling Beschikbaar Postscipt-geheugen op de pagina Apparaatinstellingen
Verminder het aantal lettertypen in een document. Druk het document in gedeelten af.
Hoe moet ik nu handelen Dit is mij nog nooit eerder overkomen. Het ging altijd prima. Help Help Vriendelijke groet van Harry Pots

Mat, 21-08-2012 15:55 #9
De HP printer, CP2025, print niet (meer) scherp. De prints zien er uit zoals bij onscherp gedrukt drukwerk (het is dus net alsof je door een onscherpe bril kijkt). Wat kan hiervan de reden zijn?

Peeters, 08-08-2012 13:37 #8
Wat moet ik doen om de gegevens van mijn Epsonprinter op het scherm te
krijgen? Dit i.v.m. het evt.schoonmaken van de cartridge?
Graag Uw antwoord

Lia, 22-05-2012 22:22 #7
Ik heb een Canon MG 6150 deze deed het altijd prima maar als ik nu een foto van mijn kleinkinderen afdruk klopt de kleur niet alle gezichten zijn rood en het gras wat groen is is blauwig. nu heb ik al de koppen schoongemaakt gereinigd en merk als ik een uitlijning doe dat de gele kleur niet aanwezig is een nieuwe cartridge er in gedaan maar het werkt niet wat kan ik doen zodat het weer normaal werkt en de baby van mijn zoon weer normale kleuren krijgt.

Will de Jong, 11-04-2012 00:25 #6
Mijn printer (canon ip4200) geeft van de ene op de andere dag slechte afdrukken. Vreemd is dat deze b.v. bij elke fotoafdruk over het eerste deel van deze afdruk 'steept', alsof de kop verstopt zou zijn en het tweede deel van de afdruk normaal afdrukt. Deze problemen ontstonden terwijl de printer in normaal bedrijf was i.e.de vorige dag nog compleet niks mankeerde.

Mary Lucassen_leeuwesteijn, 16-09-2011 19:44 #5
Ik heb eeb probleem met mijn printer de Epson stylus DX4450, ik ben langere tijd van huis geweest. Al diverse adviezen die ik op internet daarvoor heb gevonden toegepast. Spuitkoppen schoongemaakt via het aanbevolen programma, 4 nieuwe originle Epson cartridge er in gedaan en nog krijg ik bij het printen van een document uit office 2007 halve zinnen, niet alles, maar op een A4 ongeveer 6 relges die vaag en niet mooi zijn. Wat nu?

Rineke D. Dood V. Rijn, 18-04-2011 08:19 #4
Ik heb een epson printer gekocht met een bulk systeem Deze raakt verstopt als je hem een paar dagen niet gebruikt. Nou is de vraag waar moet je dit weer schoon maken oftewel open maken? Reactie infoteur, 09-11-2011
Omdat ik met deze printers geen ervaring heb moet ik u het antwoord verschuldigd blijven. Mijn advies is om de informatie in te winnen bij een navulwinkel. Of neem eens een kijkje op een website die zowel originele als compatible cartridges verkoopt. Dan kunt u zien of er voor uw type printer ook reinigingscassettes bestaan. Zij die er niet dan is mijn advies om toch echt regelmatig, bijv. om de dag een afdruk te maken waarbij de zwarte inkt als ook alle kleuren worden gebruikt. Bijvoorbeeld een A4-tje met tekst in de kleuren zwart, geel, rood en blauw.

Jolanda, 29-11-2008 18:06 #3
Kan niet printen via computer wel kopieen maken wat is het probleem? Reactie infoteur, 10-11-2011
Dit kan twee dingen betekenen. Ofwel de aansluiting tussen de printer en de computer kent een defect. (Knak ik de kabel, niet goed aangesloten) of er is een defect aan de printer zelf. Printers met een scanner kunnen vaak standalone (dus zonder inbreng van een PC) kopieeen maken.

Martens, 10-07-2008 17:10 #2
Ik heb een nieuwe printer gekocht Canon 3500 alles is geïnstalleerd printen lukt doch enkel blanco, ik hoor de printer de tekst afprinten doch er komt niks op het blad. De inktpatronen zijn correct geplaatst alsook de printkop. Kan er iets mis zijn met de pc? De reden waarom ik een nieuwe heb gekocht, is omdat bij de vorige een volledig stuk van de tekst verdween. Reactie infoteur, 15-08-2008
Sorry voor de late reactie. Kan het zijn dat de seal (stukje tape) nog over de printkop zit geplakt? anders kan het zijn dat de printkop verstopt is. probeer het reinigingsprogramma.bied dat geen oplossing dan kan het aan de cartridges liggen. Vaak als er iets met de printer is dan krijg je een melding in het beeldscherm te zien waarin staat wat het probleem is.
Soms lukt het om een probleem op te lossen door alles software van de printer te verwijderen en opnieuw te installeren. Al denk ik niet dat dat bij uw probleem een oplossing zal bieden. maar nooit geschoten is altijd mis.
Ik zou als ik u was niet direct een nieuwe set cartridges kopen, omdat het om een nieuwe printer gaat zal ik het via de garantie spelen.

Cpo, 01-02-2008 17:12 #1
Makkelijk toe te passen stuk :-)

Infoteur: Darasa
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 26
Schrijf mee!