InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Downloaden met nieuwsgroepen

Downloaden met nieuwsgroepen

Downloaden met nieuwsgroepen Downloaden van muziek en films kan op veel verschillende manieren. Veel gebruikte manieren om muziek of films te downloaden zijn via programma’s zoals Kazaa en Limewire, maar ook wordt het downloaden door middel van torrents veel gebruikt. Een andere manier om films of muziek te downloaden is via nieuwsgroepen.
Veel mensen zijn helaas niet zo bekend met nieuwsgroepen omdat dit tot voor kort alleen door de wat gevorderde computergebruiker kon worden gebruikt. Tegenwoordig is dit echter wel anders en kunnen mensen via nieuwsgroepen bijna net zo gemakkelijk films en muziek downloaden als bijvoorbeeld met gebruik van Kazaa.

Het ontstaan van nieuwsgroepen

Nieuwsgroepen zijn oorspronkelijk bedoeld voor het uitwisselen van teksten (nieuwsberichten). Al vrij snel zijn we er achter gekomen dat ook bestanden via dit platform zijn uit te wisselen.

Wat zijn nieuwsgroepen precies?

Het komt erop neer dat je een bestand omzet in tekst en dit vervolgens in een nieuwsgroep plaatst. Andere gebruikers halen de losse delen van het tekstbestand op en zetten het weer om naar één bestand. Voor het uitwisselen van bestanden zijn speciale nieuwsgroepen ingericht, de alt.binaries.

Wat zijn de voor –en nadelen

Voordelen van downloaden via nieuwsgroepen/usenet zijn:
  • Supersnel downloaden
  • Downloaden van de eerste 5 seconden al op z’n snelst, je bent niet afhankelijk van andere uploaders.
  • Je deelt niet automatisch in tegenstelling tot Kazaa/limewire e.t.c. (delen/uploaden is Illegaal)
  • De nieuwste films (vaak als eerst op nieuwsgroepen te downloaden)
  • Geen nepbestanden
  • Geen gedoe met routers/firewalls

Nadelen van downloaden via nieuwsgroepen/usenet zijn:
  • - Bestanden zijn gedurende een beperkte periode beschikbaar (zie ‘kost het geld?’)
  • Minder gebruiksvriendelijk
  • Kan geld kosten

Kost het gebruik van nieuwsgroepen geld?

Ja en nee. De meeste internet providers bieden tegenwoordig gratis toegang tot usenet/nieuwsgroepen. Het nadeel is dat deze toegang enkele limieten kent. Bijvoorbeeld, er kan een download limiet opgelegd zijn. Zo kan je maar tot een maximale hoeveelheid downloaden. Daarnaast is het vaak zo dat bestanden die op usenet/nieuwsgroepen geplaatst worden vaak maar één tot vijf dagen beschikbaar blijven, de zogenoemde retentie is dan héél kort. Een alternatieve methode om toegang te verkrijgen op usenet/nieuwsgroepen is om ervoor te betalen, een zogenoemde pay-server. Enkele voordelen ten opzichte van gratis-servers:
  • Zeer hoge download snelheid (hoger dan bij torrents e.d.)
  • Hoge retentie (bestanden blijven tot 100 dagen beschikbaar, soms langer)
  • Geen download limiet
  • Anoniem posten en downloaden
  • Groter aanbod
  • Geen censuur (kan nadeel zijn)

Natuurlijk komt de volgende vraag al snel aan bod: Hoeveel kost een pay-server?
Dit kan erg variëren. Ik raadt je aan om zelf op zoek te gaan naar aanbieders en de prijzen te vergelijken. Enkele bekende Nederlandse nieuwsgroep aanbieders zijn:
  • Eweka
  • XSNews
  • TweakNews

De kosten van een pay-server zullen in de meeste gevallen rond de €7.50 - €10.00 liggen per maand.

Hoe download ik?

Natuurlijk hoeven wij zelf de bestanden niet om te zetten naar tekst, dit gebeurt automatisch d.m.v. programma’s. Deze programma’s zijn speciaal gemaakt voor gebruikers die heel gemakkelijk willen downloaden van nieuwsgroepen. Enkele voorbeelden van deze programma’s zijn:
  • Grabit (gratis)
  • Newsleecher
  • SABnzbd (gratis)

Waar vindt ik het aanbod van te downloaden materiaal?

Methode 1: Zoeken met behulp van websites
Het nadeel van nieuwsgroepen in tegenstelling tot bijvoorbeeld torrents is dat er minder makkelijk gezocht kan worden. Toch zijn er in de loop van jaren een aantal websites opgezet die het zoeken naar materiaal een stuk makkelijker hebben gemaakt. Enkele voorbeelden van dergelijke zoek sites zijn:
  • binsearch.net
  • yabse.nl
  • newsleech.com

Deze website stellen je in staat om te zoeken aan de hand van zelf ingevoerde zoektermen. Als er resultaat is gevonden kan er, door middel van het zetten van vinkjes, een “nzb bestand” worden gedownload. Dit kan men zien als een soort .torrent bestand. Als het bestand gedownload is kan dit bestand geopend worden in één van de eerder genoemde download programma’s.

Methode 2: Zoeken aan de hand van de nieuwsgroep gemeenschap FTD
Sinds een aantal jaren is het programma FTD beschikbaar. Met dit programma kan download materiaal zeer makkelijk gezocht worden. Het voordeel van dit programma ten opzichte van de bovengenoemde methode is dat in het programma de mogelijkheid geboden wordt om te reageren en te discussiëren op bepaald materiaal. Daarnaast biedt het een overzichtelijke weergave waardoor materiaal ook makkelijker in te zien is.

Conclusie

Nieuwsgroepen is een manier van downloaden wat steeds meer aandacht begint te krijgen. Dit omdat het zeer veel voordelen biedt ten opzichte van andere manieren zoals torrents. Daarnaast is het aanbod zeer groot. Toch zal men even moeten wennen om met nieuwsgroepen te kunnen downloaden, maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je niet anders meer.
© 2008 - 2014 Nemea, gepubliceerd in Diversen (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar bestaat Usenet uit?Wat is Usenet? Usenet heeft meerdere namen en bestaat uit enkele verschillende nieuwsgroepen en discussiegroepen. Het us…
Handleiding downloaden met nieuwsgroepenEen nieuwsgroep is een communicatiekanaal op Usenet. Het is vergelijkbaar met de discussiefora zoals die op veel website…

Reageer op het artikel "Downloaden met nieuwsgroepen"

Reacties

Remco den Klier, 19-03-2012 15:17 #3
Zelf download ik nu met usenet via Voordelig Usenet. In combinatie met alt.binz haal ik bij hun nu me maximale snelheid van 100 mbit/s en ik moet zeggen dat het echt heel erg goed bevalt!

Karel, 05-02-2009 19:52 #2
Downloaden met nieuwsgroepen is het beste ben er net mee begonnen maar werk perfekt alleen soms moeilijk maar komt goed

Djuice, 15-01-2009 11:33 #1
Mvix is een fabrikant van medispelers en biedt nu gratis een download tegoed aan bij al hun mediastreamers voor naar de tv, volgens mij ook met een makkelijke uitleg erbij… http://www.mvixbenelux.com/?subid=5&id=2&subsubid=38

Infoteur: Nemea
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!