InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Twitch: Geld verdienen met Twitch

Twitch: Geld verdienen met Twitch

Twitch: Geld verdienen met Twitch Twitch is een website waar games worden gestreamd. Je kunt dus meekijken terwijl iemand anders een game speelt. Twitch kan geld opleveren en voor sommige mensen is Twitch daadwerkelijk een beroep. Hoe zit dat? Hoeveel geld kun je verdienen met Twitch en op welke manieren is het mogelijk geld te verdienen?

Wat is Twitch?

Twitch.tv is een website en community. Gamers kunnen hier laten zien hoe goed (of slecht) ze in een bepaalde game zijn. Je kunt meekijken en deelnemen in de chat van de betreffende streamer. Je kunt zelf ook je gaming skills laten zien door streamer te worden op Twitch. Behalve dat het leuk is om te doen, kun je er ook nog eens geld mee verdienen.

Donaties

Wanneer je een streamer bent, kun je een donatiebutton toevoegen. Kijkers kunnen dan een donatie naar je sturen. Dit kunnen ze doen omdat ze het leuk vinden om je stream te kijken en je graag een handje willen helpen. Dit kunnen een paar dollars zijn, maar soms zijn donaties een stuk hoger. Het bedrag dat een kijker geeft, is geheel is afhankelijk van deze persoon en wat hij of zij jou gunt. Sommige streamers laten in beeld zien wat de topdonatie van de dag of de maand is, als een soort bedankje. Andere streamers kiezen ervoor de bedragen die ze ontvangen niet bekend te maken.

Geld verdienen met subscribers

Een andere manier om geld te verdienen met Twitch is via subscribers. Dit zijn mensen die lid worden van je Twitch kanaal. Elke maand betalen ze een paar dollar en in ruil kunnen ze bijvoorbeeld gebruik maken van speciale smilies in de chat. Sommige streamers hebben wel eens wedstrijden die alleen voor subscribers zijn. Van het geld dat een subscriber betaalt, gaat de helft naar de streamer. Let wel op: je kunt alleen subscribers krijgen wanneer je partner bent van Twitch. Op Twitch kun je een partnerschap aanvragen en er wordt dan beoordeeld of de inhoud wel goed genoeg is en of je wel voldoende kijkers hebt.

Advertenties op Twitch

Een streamer die een partnerschap heeft met Twitch, kan ook advertenties plaatsen. Als streamer kun je zelf bepalen of en wanneer je een advertentie plaatst. Je kunt zo veel advertenties plaatsen als je zelf wilt, maar je moet niet vergeten dat te veel advertenties voor kijkers storend is en kijkers weg kunnen blijven van je kanaal. Je wilt ook niet dat je kijkers belangrijke dingen missen, dus je zou advertenties kunnen plaatsen op momenten dat de kijker zeker niks mist. Hoeveel dit oplevert is geheel afhankelijk van het aantal kijkers en de advertenties die worden afgespeeld. Je moet er ook rekening mee houden dat veel kijkers programma’s hebben die de advertenties blokkeren. Subscribers krijgen ook geen advertenties te zien.

Hoe word je uitbetaald?

Voor de maandelijkse subscribers en de advertenties krijg je per maand geld uitbetaald. Twitch.tv zal dit geld uitkeren zo’n 45 dagen na de laatste dag van de maand. Dit duurt dus best lang en dat komt omdat Twitch het geld eerst van de adverteerders moet krijgen. Let wel op: als je minder dan honderd dollar hebt verdiend, krijg je het geld nog niet. Het wordt dan meegenomen naar de volgende maand, net zo lang tot je wel minstens honderd dollar hebt ontvangen.

Hoe veel geld kun je verdienen met Twitch?

Er zijn mensen die meer dan 8.000 dollar per maand verdienen met Twitch en er zijn zelfs gevallen bekend die meer dan 20.000 dollar per maand krijgen. Veel is uiteraard afhankelijk van het aantal kijkers. Let erop dat het heel erg lastig is om te kunnen leven van het gamen. Je zult er echt hard voor moeten werken om een goed basisinkomen te krijgen met Twitch. Voor veel streamers is het dan ook vooral een hobby waar ze wat geld mee verdienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Twitch.tv

Reageer op het artikel "Twitch: Geld verdienen met Twitch"

Reacties

Kevin, 12-08-2016 21:12 #3
Hoe begin ik? Kan ik twitch op een pc zetten?

Tim, 28-05-2016 12:13 #2
Hoe kan ik een Moobot in mij chat krijgen op twitch?

Rutu, 06-04-2016 22:50 #1
Als je twitch aanmaakt op je ps4 krijg je dan ook geld? Reactie infoteur, 09-04-2016
Ja, maar je zult dan wel zelf een doneerbutton moeten plaatsen. Ook moet je natuurlijk een aanvraag doen voor een partnership.

Succes!

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Twitch
Reacties: 3
Schrijf mee!