InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Cloud mining: Makkelijk Bitcoins minen?

Cloud mining: Makkelijk Bitcoins minen?

2013 was hét jaar van de Bitcoin. Veel mensen zijn rijker geworden door Bitcoin mining, ofwel het zelf 'maken' van Bitcoins. Betekent Bitcoins minen dat je slapend rijk kunt worden? Helaas, was het maar zo... Het zelf maken van Bitcoins is niet zo makkelijk als het lijkt. Je hebt er dure en ingewikkelde hardware voor nodig, en het kost erg veel stroom. Op dit moment kan zelf minen eigenlijk niet meer uit. De oplossing? Laat het voor je doen! Sommige bedrijven bieden zogenaamde cloud mining aan. Tegen betaling zetten zij een computer voor jou aan het minen. Maar hoe werkt dat? En is het echt een makkelijke manier om geld te verdienen?

Het principe van minen

Bitcoins kun je zelf 'maken' door je computer berekeningen te laten doen. Sommige berekeningen hebben een uitkomst die als virtuele munt erkend wordt. Andere berekeningen niet. Of een uitkomst als Bitcoin geldt, dat weet je pas als de computer de berekening gedaan heeft. Je zet dus een computer aan het werk, om 'op zoek' te gaan naar virtuele munten. Zo kan je geld maken met je computer.

Bitcoins minen: de boot gemist?

Dit klinkt heel aantrekkelijk. Toch is het nu zo goed als onmogelijk om zelf Bitcoins te gaan minen. Waarom? De moeilijkheidsgraad van de Bitcoin-berekeningen wordt verhoogd als er meer mensen mee gaan zoeken. Op het moment is die moeilijkheidgraad heel hoog. Dit betekent dat computers heel lang moeten rekenen om één Bitcoin te vinden. Zo lang, dat de stroomkosten die je PC maakt hoger zijn dan de verwachte winst aan Bitcoins.

Er is hardware op de markt die gespecialiseerd is in het berekenen van Bitcoins. Zo kun je een computer bouwen die speciaal gemaakt is voor het minen van Bitcoin, een zogenaamde mining rig. Helpt het om die hardware aan te schaffen? Niet echt. Gespecialiseerde hardware is efficiënter in stroomgebruik dan een normale PC. Maar die hardware is duur in de aanschaf. Omdat de berekeningen zo moeilijk zijn, moet gespecialiseerde hardware ook vrij lang rekenen. Daarom weegt de winst in Bitcoins niet op tegen de aanschafkosten en het stroomgebruik van deze hardware.

Cloud mining: Bitcoins minen makkelijk gemaakt

Er zijn diverse bedrijven in dit gat gesprongen. Zij bieden cloud mining aan. Ze verkopen contracten die recht geven op de opbrengsten van een deel van zo'n mining rig. Vaak is dit voor een periode van een of twee jaar. Deze bedrijven zijn vaak op plekken gevestigd waar de stroom goedkoop is. Daardoor kunnen zij hun mining rigs goedkoper aan het werk zetten, en kan het minen van Bitcoins voor hen wel uit.

Bitcoins minen kan winstgevend zijn, maar is wel erg risicovol. Mining rigs zijn duur in de aanschaf, terwijl het niet gegarandeerd is dat de Bitcoin veel waard blijft. Daarom zijn deze contracten aantrekkelijk voor deze bedrijven. Met de opbrengst van de contracten verdienen zij hun aankoop vrijwel meteen terug. Als het bedrijf dan een klein deel van de gekochte rig voor zichzelf aan het werk zet, hebben ze pure winst: wel Bitcoins, geen aanschafkosten.

Maar ook de klant heeft voordeel van deze constructie. Je kan Bitcoins minen zonder dure hardware aan te moeten schaffen. Hierdoor wordt het minen van Bitcoins voor particulieren weer een interessante optie. Ook hoef je geen verstand te hebben van hardware. Zelf een mining rig aan het minen zetten is vaak een lastige klus. Nu koop je vanaf je luie stoel een contract, en strijk je vervolgens de winst op.

Cloud mining: Gratis geld?

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Cloud mining is makkelijk, maar het is geen gratis geld. In de kosten van een contract zit ook een marge (voor het bedrijf) verwerkt. Die kosten moeten terug worden verdiend. Daarna kan je pas echt winst maken. En in de tussentijd moet de Bitcoin niet vallen! Anders heb je betaald voor een mining rig die alleen maar waardeloze munten oplevert.

Een ander risico is dat deze bedrijven vaak grote datacenters hebben. Dat betekent dat ze een aantrekkelijk doelwit kunnen zijn voor cyberaanvallen. Het gaat immers om een hoop geld. Een overheid die het idee van Bitcoins niet aanstaat zou de servers in beslag kunnen nemen. Dat zullen ze minder snel doen bij een mining rig in een zolderkamertje. Een ander gevaar betreft de al eerder genoemde moeilijkheid van de Bitcoin-berekeningen. Die gaat omhoog naarmate er meer mensen mee gaan doen. Als mensen massaal via cloud mining aan het minen gaan wordt de moeilijkheid zó hoog, dat ook cloud mining minder winstgevend wordt. Cloud mining gaat dan ten onder aan zijn eigen succes.

Cloud mining dus niet zonder risico's. Maar het grootste risico is toch de Bitcoin zelf. De virtuele munt is allesbehalve stabiel. Als je dat geen probleem vindt, zal je ook geen moeite hebben met de risico's verbonden aan cloud mining.

Lees verder

© 2013 - 2017 Carpeventum, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bitcoins minen: wat heeft u nodig?Bitcoins minen: wat heeft u nodig?De bitcoin is een nieuwe virtuele munteenheid die snel in waarde is gestegen. De munt wordt niet gemaakt door overheden…
Bitcoins minen, geld verdienen met BitcoinBitcoins winnen met de dag aan populariteit en aan waarde. Veel mensen zijn daarom geïnteresseerd geraakt in het minen v…
Gratis verdienen van bitcoinsGratis verdienen van bitcoinsEr is veel vraag naar bitcoins. Het is een virtuele munt die fors in waarde is gestegen. Er zijn veel beleggers die geld…
Terracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) is een digitale cryptocurrency die lijkt op Bitcoin en is voor Nederlanders gemakkelijk te kopen. Terrac…
Runescape Skill: MiningRunescape is een massive online 3D spel wat beheert wordt door Jagex Ltd. In Runescape kun je allemaal vaardigheden beoe…
Bronnen en referenties
  • http://finance.yahoo.com/news/anyone-mine-bitcoin-anywhere-revolutionary-074202185.html
  • http://thegenesisblock.com/op-ed-bitcoin-minings-inevitable-centralized-future/
  • http://bitcoins.plazilla.com/speciale-asic-computer-om-bitcoins-te-minen
  • https://cloudhashing.com/

Reageer op het artikel "Cloud mining: Makkelijk Bitcoins minen?"

Infoteur: Carpeventum
Gepubliceerd: 17-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Virtuele munten minen
Schrijf mee!