InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Kun je geld verdienen met Litecoins minen?

Kun je geld verdienen met Litecoins minen?

Kun je geld verdienen met Litecoins minen? Op het moment zijn de zogenaamde cryptocurrencies met recht een hype te noemen. De waarde van de Bitcoin is in korte tijd tot duizelingwekkende hoogte gestegen. Voor één zo'n virtuele munt tel je honderden euro's neer. En wat als het allemaal een bubbel blijkt? Op dit moment kun je niet 'zomaar' meer instappen in de Bitcoin handel. Maar hoe zit dat eigenlijk met op een na grootste cryptocurrency, de Litecoin? Die is wat laagdrempeliger. Zou je daar een experiment mee kunnen wagen, zonder honderden euro's op het spel te zetten? In dit artikel worden de mogelijkheden om bij te verdienen met de Litecoin kort besproken.

Litecoins

Na de Bitcoin is de Litecoin de tweede grootste virtuele munt. Het principe achter de Litecoin lijkt erg op dat van de Bitcoin. Toch zijn er wel belangrijke verschillen. De Litecoin is speciaal ontworpen om enkele zwaktes van de Bitcoin te ondervangen. Dit zou de Litecoin wat meer laagdrempelig maken. Maar is dat echt zo? Om te begrijpen wat deze verschillen precies zijn, is het belangrijk om te weten hoe virtuele munten werken.

Mining: zoeken naar virtuele munten

Je kan virtuele munten kopen, maar je kan ze ook verkrijgen door je computer berekeningen te laten doen. Dit wordt 'mining' genoemd. Van sommige berekeningen wordt de uitkomst als virtuele munt erkend, van andere niet. Maar dat weet je pas als de computer de berekening gedaan heeft. Je zet dus een computer aan het werk, om 'op zoek' te gaan naar virtuele munten.
Bitcoins maken gebruik van een bepaald soort berekening. Deze berekening wordt SHA-256 genoemd. Deze berekening kan door een gespecialiseerd hardwaresysteem veel efficiënter worden uitgevoerd dan door een gewone PC. Gewone PC's gebruiken heel veel stroom, en dat maakt het minen van Bitcoins minder winstgevend. Daarom hebben gewone PC's een nadeel ten opzichte van die gespecialiseerde systemen.

De moeilijkheid van de berekeningen wordt omhoog gegooid als er meer mensen mee zoeken. Toen er meer mensen mee gingen zoeken naar Bitcoins, kon het niet meer uit om een gewone computer te laten minen. Immers: Een computer doet langer over een moeilijke berekening. Dat betekent dat voor een gewone PC dat de stroomrekening hoger zou zijn dan de verwachte winst aan Bitcoins.

Op het moment is die moeilijkheid nóg hoger. Hij is zelfs zo hoog dat het ook niet meer loont speciale hardware aan te schaffen. Ook in het geval van speciale hardware zal de stroomrekening waarschijnlijk hoger liggen dan de winst. Op dit moment is het dus niet handig om nog te beginnen met Bitcoins minen.

Litecoin: iedereen kan mee doen?

De ontwerpers van Litecoin wilden dit nadeel ondervangen door met een ander soort berekening te werken. Deze berekening heet Scrypt. Het idee is dat deze berekening meer gebruik maakt van andere onderdelen van de computer, zoals het geheugen. Hierdoor zouden gespecialiseerde systemen geen voordeel hebben op gewone computers (mits die vrij recent zijn). Dus zou je met je eigen PC gewoon kunnen gaan minen, zonder nieuwe hardware aan te moeten schaffen.

Die verwachting is niet helemaal uitgekomen. Zo blijken grafische kaarten beter te zijn in Scrypt dan gewone CPU's. Systemen die bestaan uit een heleboel grafische kaarten hebben dus een voordeel boven je huis-tuin-en-keuken PC. Ook zoeken er nu meer mensen mee naar Litecoins, dus ook daar gaat de moeilijkheid omhoog.

Als je Litecoins wilt gaan minen, moet je dus een nieuw systeem bouwen, dat uit meerdere grafische kaarten bestaat (Zie deze site voor een how-to). Aan zo'n systeem ben je minimaal honderden euro's kwijt. Hoewel sommigen zeggen dat deze systemen uit kunnen, is het niet bepaald een laagdrempelige instap te noemen (Ook voor Litecoins zijn overigens de eerste gespecialiseerde systemen in ontwikkeling).

Conclusie

In de opzet om het minen 'laagdrempelig' te houden, zijn de Litecoins dus niet helemaal geslaagd. Wél is het zo, dat de prijs van een Litecoin op dit moment nog te overzien is (tientallen in plaats van honderden dollars). Wie dus graag eens een experiment aan wil gaan, kan wellicht beter eens een paar Litecoins kopen, en zien wat de markt doet.

Lees verder

© 2013 - 2017 Carpeventum, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Litecoin (LTC) - Kopen en minenLitecoin (LTC) - Kopen en minenLitecoin (LTC) is een alternatieve cryptocurrency. De basis van deze munt vertoont veel overeenkomsten met Bitcoin, Peer…
Handelen in Litecoins, een lucratief idee?Op dit moment staan de zogenaamde virtuele munten volop in de belangstelling. De Bitcoin, de bekendste van deze munten,…
Terracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) is een digitale cryptocurrency die lijkt op Bitcoin en is voor Nederlanders gemakkelijk te kopen. Terrac…
Bitcoins, Litecoins en andere virtuele muntenVirtuele munten zoals de Bitcoin worden in toenemende mate gebruikt als betaalmiddel. Sommige van deze munten stijgen en…
Bitcoins minen: wat heeft u nodig?Bitcoins minen: wat heeft u nodig?De bitcoin is een nieuwe virtuele munteenheid die snel in waarde is gestegen. De munt wordt niet gemaakt door overheden…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Litecoin
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Litecoin
  • http://www.cryptobadger.com/2013/04/build-a-litecoin-mining-rig-hardware/
  • https://www.bitcoin.de/en?cr=1

Reageer op het artikel "Kun je geld verdienen met Litecoins minen?"

Infoteur: Carpeventum
Laatste update: 08-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Alternatieven Bitcoins
Schrijf mee!