Online aankopen in één mandje - universeel winkelmandje
Het persoonlijke digitale universele winkelmandje zit er aan te komen. Niks meer vele accounts en wachtwoorden, voor elke webshop nieuwe gegevens invoeren, maar één winkelmandje waarmee je in alle webwinkels kunt shoppen. Een hoogleraar in Groningen start een proef met het digitale winkelmandje en met de stroomlijning van de bezorging van de aangeschafte producten. Het universele winkelmandje is er nog niet. Tot die tijd moeten we ons redden met vele accounts en evenzovele wachtwoorden.
Universeel winkelmandje
Hoogleraar logistiek in Groningen, Kees Jan Roodbergen, wil af van al die digitale winkelmandjes. Hij bedacht het
digitale persoonlijke winkelmandje. In 2013 start hiermee een proef.
Webwinkel en Thuisbezorgd
Roodbergen bedacht niet alleen één mandje voor alle online aankopen, maar ook dat de gekochte artikelen in één keer worden thuisbezorgd. De hoogleraar ergerde zich aan al het werk dat er zit in terugsturen van je digitale aankopen. Wie bij verschillende webwinkels koopt en verschillende artikelen wil retourneren, moet voor elke webwinkel apart de gegevens invullen, betalen, iemand aan de deur ontvangen die het artikel komt brengen of halen. Elke webwinkel heeft zijn eigen klantenservice met een eigen telefoonnummer en eigen systeem. Dat moet toch eenvoudiger kunnen, dacht de hoogleraar.
Eén account voor al het online shoppen
Het principe gaat uit van één account per klant, waarmee je dan online bij verschillende webwinkels kunt kopen. Het is niet alleen handig voor de klant, maar ook beter voor de winkel. Veel mensen haken af voordat ze klant zijn. Alleen al het elke keer weer aanmaken van een account stuit op weerstand. Als klanten voor verschillende winkels maar één account hoeven aan te maken, zullen ze vaker online gaan winkelen, is de gedachte. Dat scheelt de webwinkels dus inkomen.
Bezorgers en milieu
De pakketbezorgers hebben wel oren naar dit plan. Door de vlucht van het online winkelen zijn ze bang dat ze over niet al te lange tijd in files naar de klanten rijden om de pakjes te bezorgen. Bundeling van pakketbezorging vermindert het aantal kilometers en bevordert de doorstroming van het verkeer. Ook weet de pakketbezorger met het nieuwe systeem precies wanneer de klant thuis is om het pakketje te ontvangen of bij welke buren het afgegeven kan worden. Het vervolg is dat er ook een centraal systeem voor de retouren komt.
Met het gebundelde systeem rijden er veel minder vrachtwagens en busjes op de weg en dat is goed nieuws voor het milieu.
Proef
In 2013 start een proef. Het is iLocal dat de proef opzet: een samenwerkingsverband van logistieke dienstverleners, wetenschappers en de Rijksuniversiteit Groningen. In de logistieke tak zitten onder meer PostNL en DHL.
Alles in één mandje
Men verwacht dat de Alles in één Mandje-aanpak het online winkelen in Nederland zal doen groeien. Nederlanders zijn al fervente online-kopers. In 2005 kocht al meer dan 40% online. In 2011 werden er 78 miljoen aankopen op internet gedaan door Nederlanders. Tien miljoen mensen kochten wel eens iets via de computer. Dat koopgedrag betekent dat er per week 700.000 pakketjes door het hele land bezorgd moeten worden. Met stroomlijning in de logistiek is er voor diverse partijen voordeel te behalen.
Uitkomst voor de consument
Veel consumenten vinden online winkelen een uitkomst. Mensen die slecht ter been zijn, maar ook tweeverdieners met weinig tijd om te winkelen kruipen van harte achter de pc om in de avonduren te grasduinen in de aanbiedingen op internet. Een universele winkelmandje is nog niet beschikbaar en tot zolang zitten we vast aan diverse accounts en vele wachtwoorden: voor elke webwinkel één.
Lees verder