InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Gratis e-books downloaden: e-boeken online

Gratis e-books downloaden: e-boeken online

Gratis e-books downloaden: e-boeken online Lees hier hoe je gratis e-books (of in het Nederlands e-boeken) kunt downloaden. Het gaat hier om strikt legaal verkrijgbare boeken. Via het internet zijn er tal van mogelijkheden om gratis boeken te downloaden. Zo zijn er tal van websites die legaal Nederlandse e-boeken online aanbieden ter promotie. Deze kun je in PDF bestand downloaden en op je iPad, laptop, computer of e-reader lezen. Ook zijn er websites die uitsluitend e-books uit het publieke domein aanbieden met behulp van torrents. Lees hier hoe het moet.

Van hard-copy naar digitaal

Hoewel veel mensen nog steeds de voorkeur geven aan fysieke boeken zijn de e-books in opmars. Steeds meer mensen besluiten uit redenen van gemak, maar ook omwille van de financiën, om over te gaan op het kopen van boeken als e-books. Zo verschijnen er praktisch van elk nieuw boek nu ook e-books online. Deze hoef je dus niet meer in de winkel te kopen. Je kunt ze aanschaffen via websites als Amazon, Bol.com en bijvboorbeeld via de Appstore. Vaak hebben deze bedrijven ook een eigen e-reader waarmee je de boeken moet lezen. Zo gebruikt Amazon Kindle en Apple Ebook reader.

Is het downloaden van e-books op het internet legaal?

In principe niet. Daar is de regelgeving in Nederland bijzonder duidelijk over. In tegenstelling tot muziek en films is de controle en regelgeving ten aanzien van boeken veel strenger. Dit geldt dus net zo goed voor e-books. Zo lang de de copyright niet is vrijgegeven, is het downloaden illegaal. Ik bespreek in dit artikel slechts de legale opties.

Direct via websites als PDF bestand - ook legaal

Ook dit is inderdaad heel goed mogelijk. Je kunt via een groeiend aantal websites direct boeken downloaden. Je download ze als PDF bestanden. Deze zijn vrij prettig om te lezen op je scherm, maar je kunt ze natuurlijk ook gemakkelijk uitprinten. Verscheidene websites bieden alle boeken per genre aan. Allemaal for free! Hier zijn de beste legale websites op een rij:

  • bookboon.com/nl
  • ebook.gratis-downloaden.nu
  • books.google.nl

Google books heeft waarschijnlijk het grootste assortiment. Je kunt deze e-books niet alleen online lezen, maar ook downloaden als PDF, of nog beter, als EPUB. Als je een iPad of iPhone hebt kun je ook een redelijk groot aantal boeken gratis in de Appstore downloaden. Ook is er het hele erg interessant Project Gutenberg waar alle public domain e-books direct te downloaden zijn. Het is vaak even zoeken maar zo zijn er verschillende commerciële websites die ook ter per promotie gratis boeken aanbieden.

Gratis boeken downloaden uit het publieke domein

Hoewel e-books vaak al goedkoper zijn dan normale boeken, kunnen ze nog steeds erg duur zijn. Niet iedereen heeft dit bedrag er voor over. Naast normale boeken als romans, kun je ook studieboeken en dergelijke online downloaden. Dit is bijvoorbeeld voor studenten een uitkomst. Maar vooral heel veel populaire literatuur is er te vinden. Er zijn echter slechts een paar websites die volledig legaal zijn. Dit betreft dan ook uitsluitend boeken waarvan de copyright is verlopen en die nu gratis beschikbaar zijn in het publieke domein. De beste publieke domein websites voor het gratis e-books downloaden, zijn websites als Publicdomaintorrents.info, Archive.org (met meer dan 1 miljoen gratis e-books) en Bittorrent zelf.

Nederlandse e-books downloaden

Als Nederlanders zijn we natuurlijk bovenal geïnteresseerd in Nederlandse e-books of Nederlandstalige e-books. Het downloaden hiervan is ook bijzonder goed mogelijk. Bovenstaande websites bieden allebei veel mogelijkheden. Ook via torrents kun je Nederlandse zoektermen gebruiken om de Nederlandse e-books te vinden die je zoekt. Zoals je begrijpt is de selectie natuurlijk wel een stuk minder groot aangezien we maar een klein landje zijn. Ook lang niet elke schrijver brengt zijn boek uit als e-boek.

Deze link biedt een gigantisch overzicht aan nuttige websites die gratis Nederlandse e-books downloaden mogelijk maken. Deze websites zijn vaak commerciële websites die enkele boeken gratis vrijgeven ter promotie.

  • ereaders.nl/gratis_e-books

Download boeken via je universiteit of hogeschool

Ook onze onderwijsinstellingen gaan met hun tijd mee. Toegegeven, de meeste studieboeken zijn nog steeds slechts in normale boekvorm. Toch zijn er anno 2012 (en ook vooral straks in 2013) steeds meer studieboeken die ook als e-book verschijnen. Dus wanneer je jouw boekenlijst voor dit schooljaar ontvangt, is het verstandig om eerst te kijken of de bibliotheek dit boek niet gratis online aanbied. Jouw universiteit en hogeschool heeft veel verschillende overeenkomsten met uitgeverijen.

Hopelijk helpen deze tips bij het zoeken van de ebooks die jij gratis wilt downloaden!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nederlandse e-books gratis downloadenNederlandse e-books gratis downloadenOp internet kun je gratis Nederlandstalige boeken downloaden in een PDF-file of e-pub file. Het aanbod Engelstalige boek…
Boeken op een iPad zettenE-books en tablets zijn helemaal in. Veel mensen gebruiken de Apple iPad. Je kunt gemakkelijk elektronische boeken - gen…
Jouw boek in de iBookstore?Jouw boek in de iBookstore?Je hebt een boek geschreven! Of een kort verhaal of een gedichtenbundel. Zelf lees je graag op je iPad. In de iBookstore…
Ebooks (internetboeken)Ebooks (internetboeken)Een steeds groter wordend fenomeen op internet is het ebook. Boeken worden online gratis of tegen betaling aangeboden in…
Nadelen van E-booksE-books worden steeds populairder. Met een speciale E-book reader kun je de elektronische boeken lezen. Papieren en gedr…

Reageer op het artikel "Gratis e-books downloaden: e-boeken online"

Infoteur: Euromark
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Ebooks downloaden
Schrijf mee!