InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Het moderne tijdschrift

Het moderne tijdschrift

Het moderne tijdschrift Heeft de uitgever zoals wij die kennen nog toekomst? Hoe ziet de moderne uitgever eruit en wat kunnen we hiervan verwachten? Worden sites zoals InfoNu, LeerWiki, Xead en Wikipedia de tijdschriften van de toekomst of worden de tijdschriften van de toekomst interactieve documenten die te lezen zijn op een tablet?

De uitgever in vroegere tijden

De ouderwetse uitgever zorgt niet alleen dat zijn tijdschrift inhoud heeft en een mooi lay-out maar hij moet zich ook sterk maken voor een goede distributie en het drukken van het tijdschrift. De uitgever heeft vakmensen in dienst die nader onderzoek doen en achtergrondinformatie verzamelen. Iets wat op internet vanwege de geringe artikelopbrengst vaak mist. Deze mensen overleggen en vergaderen met elkaar in dure kantoorpanden. Het tijdschrift moet dit allemaal terugverdienen en hiervoor is naast de reclame-inkomsten ook de oplage van het tijdschrift erg belangrijk.

Abonnementen

Vroeger hadden veel Nederlanders een abonnement op een bepaalde krant en een bepaald tijdschrift. Deze merkentrouw is in deze tijd veel minder dan vroeger. Vanwege de overvloed aan keuze wil de consument zich niet meer binden en stapt hij makkelijk over op een ander tijdschrift of een andere krant.

Informatie op internet

Veel informatie wordt tegenwoordig van internet gehaald. Deze informatie is veelal gratis, maar de consument weet dat deze informatie niet altijd even betrouwbaar is en hij heeft soms behoefte aan achtergrond en verdieping. Dit is op internet vaak moeilijk te vinden. Bovendien vinden veel consumenten het ergerlijk om vele websites door te bladeren voordat de zoekmachine eindelijk met het gewenste resultaat komt. Internet heeft ook voordelen tegenover het gedrukte woord. De huidige consument wil antwoorden en hij wil deze nu. De behoefte aan snelheid wint het hierbij vaak van de behoefte aan betrouwbaarheid. Dit geldt vooral voor nieuwsfeiten. Met een smartphone is een filmpje door een omstander snel gemaakt en op YouTube gezet. Hier kan geen redactieteam tegenop.

Bron: MichaelGaida / PixabayBron: MichaelGaida / Pixabay

Dames en meidentijdschriften

Ook informatie van dit genre is tegenwoordig op internet te vinden. Op diverse forums kan je tegenwoordig je persoonlijke problemen kwijt en reageren op die van anderen maar vooral de damesbladen hebben ook nog een ander aspect, namelijk de psychologische kant. Iedere week valt er een “vriendin” op de deurmat die je even bijpraat tijdens een gezellig bakje koffie. Voor veel dames een rustpunt in hun drukke bestaan. Op de website van vrouwenbladen zoals de Margriet en Libelle kan je minder informatie dan in de bladen vinden, maar het is een prima aanvulling op de bladen. Bovendien proberen ze de lay-out van hun bladen zo veel mogelijk te benaderen waardoor hun websites ook een feest zijn om naar te kijken.

Wat vindt de moderne consument belangrijk?

Plaatjes die de tekst verduidelijken en aanvullen zijn erg belangrijk. Hierop wordt door het internet anno 2016 soms nog te weinig ingespeeld, al lijkt dit te veranderen door de opmars van de infographic. De huidige consument wil geen lange lappen tekst doorlezen maar direct antwoord op zijn vraag en hiermee lijkt internet het informatiemiddel geworden van de moderne consument. Sites zoals InfoNu zijn hierdoor het moderne tijdschrift geworden waarbij de nadruk misschien nog iets teveel ligt op de consument informeren en te weinig op lay-out en bladformule. Een afbeelding zegt soms meer dan duizend woorden. Een site als Pinterest schiet hierin weer door, alleen plaatjes is ook niet hetgeen waar de doorsnee consument naar op zoek is.

De grootste negatieve aspecten aan informatie op internet?

Deze informatie is soms moeilijk te vinden en niet altijd correct. Eigenlijk zou de rommelzolder die internet heet eens grondig opgeschoond moeten worden, waarbij alleen het waardevolle behouden blijft. Zo wordt internet overzichtelijker en waardevoller als informatiebron.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het moderne tijdschrift"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!