InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Microsoft lanceert So.cl, weer een social netwerksite

Microsoft lanceert So.cl, weer een social netwerksite

Microsoft lanceert So.cl, weer een social netwerksite Ook Microsoft probeert een graantje mee te pikken met het enorme succes van social netwerksites. Dat Facebook en Twitter enorme successen zijn kan niemand meer omheen, maar wat wil Micrsoft met So.cl bereiken? Vorig jaar kwam Google met Google+ op de markt, nu wil ook Microsoft een graantje mee pikken. Volgens Microsoft wilt het bedrijf echter niet concurreren met de bestaande social netwerksites, maar willen ze juist een nieuwe toevoeging bieden. De meningen zijn verdeeld. Netwerksites leveren tenslotte veel geld op. Onlangs kwam Mark Zuckenberg met zijn Facebook als miljardair terug van de beursgang. Wie had dat een aantal jaar geleden gedacht?

Wat is So.cl?

So.cl, ook wel uitgesproken als social wordt door Microsoft als volgt omschreven:

“So.cl (pronounced “social”) is an experimental research project, developed by Microsoft’s FUSE Labs, focused on exploring the possibilities of social search for the purpose of learning.”

Maar wat is dan die nieuwe toevoeging? De doelgroep bestaat net als die van Facebook uit studenten, maar dan wel met een serieuze twist. Geen onzin filmpjes of andere niet-leerzame media. Nee, het samenwerken en het delen van kennis heeft een hogere prioriteit. Toch is So.cl volgens Microsoft niet te vergelijken met Facebook.

Wat biedt So.cl?

So.cl lijkt vooral bedoeld als sociale zoekmachine. Wanneer je over een Microsoft Live account beschikt kun je je direct aanmelden. Dit kan overigens ook via Facebook login. Facebook? Je leest het goed. Microsoft heeft hier slim op in gespeeld. Het gaat nog verder. So.cl maakt namelijk direct een koppeling zodat content (tekst en media) ook via Facebook gepubliceerd kan worden.

Wanneer je eenmaal bent ingelogd krijg je een button bovenaan de pagina te zien waarmee je kan zoeken in de zoekmachine van Bing. Hierin kan worden aangegeven of de zoekopdracht ‘public’ is of ‘privé’. Stel je dit niet in op privé, dan kan iedereen zien wat jouw zoekopdrachten waren. Tevens is het mogelijk om zoekresultaten met elkaar te delen en opmerkingen te plaatsen. Het is een nieuwe toevoeging en het sluit aan bij het sociale aspect van So.cl, maar of iedereen hier op zit te wachten is de vraag.

Met de zoekresultaten kun je binnen So.cl snel en gemakkelijk berichten plaatsen, net als dat je dit gewend ben met Facebook of Twitter. Een tweede optie om berichten te plaatsen is ‘Browser Bookmark’, een manier om vanuit de browser een status update op So.cl te zetten.

Microsoft heeft ook een functie ingebouwd die verdacht veel lijkt op die van Google+, namelijk het ‘videovergaderen’, oftewel samen naar filmpjes kijken. Ook is het mogelijk dat studenten groepen vormen die dezelfde interesse delen of met elkaar een project maken. Dit lijkt erg op ‘Circles’ van Google+. Een heel nieuw concept is het niet.

Kan het een succes worden?

Of men zit te wachten op zo’n nieuwe social netwerksite is nog niet te zeggen. Eerder heeft Microsoft een poging gedaan met ‘Spaces’, maar dit mislukte finaal. Ook al wilt So.cl niet concurreren met social netwerksites zoals Facebook en Twitter, blijft het toch de vraag of Microsoft deze keer niet te plank mis slaat en zal het moeten blijken of er überhaupt wel animo is voor weer een social netwerksite. Je moet tegenwoordig wel van hele goede huize komen, wil je net zoveel bereiken als Mark Zuckenberg. Microsoft pakt het deze keer wel slimmer aan en begint eerst met een voorzichtig experiment.
© 2012 - 2017 W-mdr90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Social Media: Google PlusSocial Media: Google PlusGoogle is niet alleen een bedrijf dat de grootste en meest gebruikte zoekmachine die er bestaat heeft ontwikkeld. Het be…
Wat is Google+ plus en wat kun je er mee?Wat is Google+ plus en wat kun je er mee?Google+ of Google Plus One is de sociale netwerksite van Google. wat is het en wat kun je ermee? In dit artikel wordt he…
Hoe maak je een Twitter, Facebook en Google+ account aan?Hoe maak je een Twitter, Facebook en Google+ account aan?Twitter is in 2013 één van de populairste Social Media site met meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Met Twitter kan…
Banken gebruiken social media anno 2014Banken gebruiken social media anno 2014Een heel opvallende financiële trend anno 2014 is dat banken Social Media aanwenden voor het vergroten van het bereik. H…
Bronnen en referenties
  • http://www.frankwatching.com/archive/2012/05/21/microsoft-lanceert-so-cl-sociaal-netwerk-voor-social-search/

Reageer op het artikel "Microsoft lanceert So.cl, weer een social netwerksite"

Infoteur: W-mdr90
Gepubliceerd: 22-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!