InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > De zwarte magie van de SEO of bekend worden bij Google

De zwarte magie van de SEO of bekend worden bij Google

De zwarte magie van de SEO of bekend worden bij Google Je hebt een website laten ontwerpen of zelf gemaakt en nu wil je dat er zoveel mogelijk Internetters naartoe worden gestuurd. Het eerste vereiste is dat de zoekmachines je vinden, maar met miljarden websites op het net is dat niet eenvoudig. In dit artikel worden enige tips gegeven die je kunnen helpen om een hoge Google ranking te bewerkstelligen en daardoor beter vindbaar te worden.

Alles draait om SEO

Wikipedia geeft een uitgebreide en ingewikkelde beschrijving van SEO. Voor de duidelijkheid is deze definitie in kleinere onderdelen 'geknipt.'
  • SEO= Search Engine Optimalisation of Zoekmachine Optimalisatie.
  • Zoekmachine Optimalisatie wordt door Wikipedia gedefiniëeerd als het geheel aan aktiviteiten, bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.
  • Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing, een 'interessant alternatief' voor zoekmachineadverteren.
  • Zoekmachine optimalisatie is vooral gericht op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinaties, casu quo zoektermen.

Tien jaar geleden kon je nog een 'Internet-booster' kopen voor een website. Voor een luttel bedrag zette men dan de website op een groot aantal zoekmachines. Omdat iedereen gebruik ging maken van dit soort boosters ging het belang hiervan uiteraard gauw verloren. In plaats van de 'Internet-boosters' ontstonden de aanbieders van SEO. Het probleem voor de 'gewone' internet gebruiker die geen zakken geld heeft om zijn of haar website te promoten en te optimaliseren is nu: hoe kom ik aan SEO zonder dat ik er geld voor hoef neer te leggen? SEO companies vragen gemiddeld 200 Usdlr. per maand om je te helpen!

Je eigen pogingen tot goede SEO

De mogelijkheid om een goede 'ranking' (voorrangspositie) te krijgen op zoekpagina's bestaat wel degelijk zonder er enorme hoeveelheden geld voor te betalen. De zoekmachines zelf zijn namelijk gratis.

Tip 1: Werk met Google

Google verzorgt ongeveer 80 procent van de zoekopdrachten over het Internet. Het is daarom voor de hand liggend om bij Google in een goed blaadje te komen. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt; Google is gerelateerd aan verschillende grote Internet sites. Het is dus handig om je website aan deze voor Google interessante sites te linken.
Om een voorbeeld te geven: ik werk als publications- en promotions manager bij HamptonJones Books. Voor de schrijfster (Constance Hampton Jones) ervan werd een website ontworpen die maar niet vindbaar was binnen Google, totdat we een blog begonnen op google.sites. De blog is momenteel bijna niet meer dan een (aantrekkelijke) doorstuur pagina geworden, omdat het via het doorlinken niet noodzakelijk is om alles wat al elders staat op de blog te vermelden.

Je moet rekening houden met enkele feiten als je een Google sites blog begint:
  • Google duldt geen commerciële doorlinkingen op haar google.sites blogs! Het moment dat er een doorlink werd gemaakt van een boek van C.HamptonJones naar de site van Amazon via een "Look Inside" (waardoor men een gedeelte van het boek gratis kan lezen) werd de blog afgesloten.
  • Google houdt wel degelijk rekening met de kwaliteit van de blog. Zorg dus dat je blog er verzorgd uitziet.
  • Google haat spammen. Zodra een website spam verstuurt (er zijn vrij veel spam aanbieders die voor ongeveer 30 euro spam versturen aan 10 miljoen e-mails) gooit Google je in ranking omlaag of eraf.

Tip 2: Werk met Twitter

Twitter is een belangrijk 'sociaal medium' geworden. Google linkt Twitter aan haar eigen accounts. Als je vindbaar bent op Twitter geeft Google dat aan. Denk erom dat je je Twitter account naam niet laat afwijken van je website naam, want anders kan Google de 'link' niet leggen. Twitter is iets waarbij je moeite moet doen: je kunt een Twitter account maken, maar zolang je geen 'volgers' hebt worden je Tweets niet echt gelezen. Volgers werken als een olievlek. Iemand die 1000 volgers heeft en jou volgt includeert jouw Tweets naar die 1000 volgers toe. Hoe kom je aan volgers? Het eerste wat je moet doen is mensen gaan volgen en voor je doelgroep interessante Tweets schrijven. Van daaruit moet je hopen dat er Tweeters zijn die je interessant genoeg vinden om je te volgen.

Tip 3: Werk met Face Book

Facebook is een van de bekendste Internet media geworden. Het aanmaken van een account is bijzonder makkelijk. Het onderhouden van je Twitter en Facebook accounts is geen sinecure; alleen maar onzin opschrijven zorgt niet voor Volgers of i.c. Facebook vrienden. Je zult dus actief moeten zijn op Facebook: foto's plaatsen, vrienden uitnodigen etc. Het wordt wat makkelijker als je je Twitter account aansluit op Facebook: wat je op Twitter schrijft wordt dan automatisch op je Facebook account geplaatst. Google geeft je aan als Facebook gebruiker.

Tip 4: Werk met LinkedIn

LinkedIn is een netwerk site, waardoor je als gebruiker jezelf kunt aansluiten bij netwerken van een ander om op die manier je eigen netwerk te vormen. LinkedIn vergt in het algemeen minder 'site-onderhoud' dan bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Google herkent een naam snel die op LinkedIn staat. Op LinkedIn mag je je website vermelden, die Google dan zonder problemen vindt en vaak weergeeft.

Tip 5: Werk met WhoHub

Net zoals LinkedIn is WhoHub een favoriete site van Google. Op Whohub kan je je inschrijven en informatie over jezelf afgeven door een interview in te vullen. Het belangrijke hiervan is dat Google je onmiddellijk aangeeft op haar eerste pagina als je een goede naam kiest die niet door iedereen wordt gebruikt. Je mag op WhoHub je website aangeven.

Tip 6: Zorg dat de naam van je website niet te algemeen is.

Bijvoorbeeld ' hulp bij solliciteren' gaat je nooit een hoge ranking bezorgen omdat er waarschijnlijk al honderden websites bestaan met die vermelding.

Ten slotte

Het mag je zijn opgevallen dat er in dit artikel nauwelijks vermelding wordt gemaakt van 'zoek woorden.' Zoekworden blijven een moeilijk te bepalen entiteit. Google geeft aan in haar zoekworden programma's welke zoekworden er het vaakst worden ingetikt en welke vrijwel nooit. Dit hulpmiddel kan je goed gebruiken voor de 'content' (inhoud) van je website. In het geval van C.HamptonJones werden specifiek zoekwoorden die veel werden ingetikt onderin de pagina geplaatst, zoals 'free samples, adult content' etcetera. Zoekwoorden zijn belangrijk voor bijvoorbeeld web winkels. Indien je echter een website hebt waarin je vooral informatie aanbiedt over jezelf, of een enkel produkt, dan is de weg die in dit artikel is geschreven de kortste naar bekendheid bij Google. Dat het beheersen van de magie van de SEO tijd kost is buiten kijf; je kunt je diverse accounts niet laten versloffen. Aan de andere kant werkt deze methode kosten besparend en relatief snel!
© 2012 - 2017 Hermesse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
SEO, is dat een ziekte?SEO, is dat een ziekte?SEO, wat is dat? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO teksten zijn teksten die uw positie in zoekmachines verb…
Hoe werken zoekmachines en websites samen?Hoe werken zoekmachines en websites samen?Websites en zoekmachines gaan naadloos samen. Zonder websites hebben we geen zoekmachines nodig om te zoeken op het inte…
Website niet meer in de Google zoekresultaten... verbannen?Website niet meer in de Google zoekresultaten... verbannen?Je hebt een website gemaakt en deze toegevoegd aan zoekmachines zoals Google. Je optimaliseert je website zo goed mogeli…
Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, het klinkt hip. Wat is het, en nog belangrijker: hoe werkt dat precies? Dit artikel laat u een kl…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachineoptimalisatie
  • http://www.easyseo.com/?gclid=CLPY77G85q8CFUsMtAodNUR9zg (voorbeeld)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter
  • https://sites.google.com/site/champtonjonesandherbooks/
  • http://www.champtonjones.com/
  • http://www.linkedin.com/company/linkedin
  • http://www.whohub.com/en/article.php?file=aboutus

Reageer op het artikel "De zwarte magie van de SEO of bekend worden bij Google"

Infoteur: Hermesse
Gepubliceerd: 04-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!