InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Gratis informatie op internet

Gratis informatie op internet

Gratis informatie op internet Op internet is veel informatie te vinden. Informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen. Deze informatie is veelal gratis. Niet alleen gratis informatie, maar ook gratis programma’s vind je veelal op internet. Deze freeware of open source programma’s doen vaak niet onder voor de betaalde variant. Wat valt er allemaal te zeggen over het nieuwe digitale gratis.

Wie maakt er gebruik van?

Informatie opzoeken op internet doen we allemaal en we nemen het ook allemaal grotendeels serieus. Je zal de eerste niet zijn die met klachten bij de huisarts komt en aan wie de huisarts vraagt: “En wat zegt internet?”

Wanneer het aankomt op gratis online gamen, gratis software en gratis online opslag, dan zijn het meestal de jongere internetgebruikers die hier volop gebruik van maken. Zij hebben de tijd om internet af te zoeken naar interessante programma's en zich in de werking hiervan te verdiepen. Ook maken zij zich om die reden het meeste schuldig aan piraterij. Zij hebben de tijd om programma’s te zoeken, te downloaden, uit te proberen en als het programma niet werkt een werkende variant hierop te gaan zoeken. Geen geld en veel vrije tijd schijnen de criteria te zijn om je schuldig te maken aan piraterij. Bovendien zijn onze jongeren opgegroeid in een maatschappij waar freeware, online gratis spelletjes en open source programma’s een normaal verschijnsel zijn. Ook artiesten bieden hun muziek soms gratis aan via internet. Veel pubers is het niet duidelijk waarom voor het ene programma wel en voor het andere niet betaald moet worden. Hoe maak je deze jongeren nou duidelijk waar de grens ligt?

Volwassenen met een drukke baan zijn wel bereid om een laag bedrag te betalen voor een programma. Vaak met de achterliggende gedachte dat dit programma zeker zal werken. Ze willen geen tijd spenderen aan een programma wat misschien niet werkt of van een dermate slechte kwaliteit is dat het meer frustratie dan gemak oplevert. Voor deze mensen geldt vaak dat ze wel geld, maar geen tijd hebben. Reden temeer om er dan maar een paar euro aan te spenderen.

Gratis maar niet voor niks

Het is niet gek om in gedachte te houden dat de informatie die je op internet vindt misschien wel gratis is, maar niet voor niks. De gratis informatieverstrekkers verdienen geld aan het verstrekken van informatie, al wordt dit geld dan niet betaald door de gebruiker van deze informatie. Veelal is het de adverteerder om de informatie heen die hiervoor betaalt. Het internet biedt toegang tot informatie die je wat wijzer kan maken. Informatie die je leert hoe de wereld in elkaar steekt, maar hoe betrouwbaar is de informatie die je op internet kan vinden?

Informatie en betrouwbaarheid

Gratis is meestal gratis met een addertje onder het gras en dat geldt ook voor internet. Iedereen kan informatie op internet zetten maar hoe weet je nu of deze informatie betrouwbaar is of niet? Een indicatie is in ieder geval de bronvermelding. Is er een bron vermeld? Wat is de reputatie van deze bron? Wanneer de bron het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) is kan je er wel van uitgaan dat de informatie redelijk betrouwbaar is maar dat geldt niet voor alle bronnen. Zoek meer informatie wat de gevonden informatie bevestigd. Hoe vaker je dezelfde informatie ziet terugkeren op internet, hoe groter de kans dat de informatie betrouwbaar is. Verder is de objectiviteit van belang. Wanneer je een site bezoekt waarop het artikel te koop wordt aangeboden dan kan je verwachten dat de informatie redelijk eenzijdig en dus onbetrouwbaar zal zijn.

Dat de betrouwbaarheid van internet artikelen veel mensen bezig houdt blijkt wel uit boeken over dit onderwerp en de cursussen die je her en der op internet ziet opduiken. Cursussen waarin je leert de kwaliteit en de bruikbaarheid van de gevonden informatie op internet te beoordelen. Hoe zinvol zo’n cursus is moet je zelf maar beoordelen want uiteindelijk blijf je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de manier waarop je met de gevonden informatie omgaat.

Een boek wat volledig gewijd is aan het opzoeken van informatie op internet is Eerste Hulp Bij e-Onderzoek (EHBO) van Ewout Sanders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?De informatie die je op het internet tegenkomt is lang niet altijd zo veilig en betrouwbaar als je denkt en zou willen.…
Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?Op internet kun je tegenwoordig gratis proxy sites en gratis proxy servers vinden. Dergelijke sites en servers kun je ge…
Daarom gratis open source software in het onderwijsDaarom gratis open source software in het onderwijsGratis software voor de pc is op veel plekken op het internet te krijgen, ook in 2016 is dat het geval. Open source soft…
Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programmaDirect Connect DC++, een zeer fraai P2P-programmaDirect Connect DC++ is een open source programma voor Windows om te delen op het web. D++ is gebruiksvriendelijk en zond…
Betrouwbaarheid van artikelenBetrouwbaarheid van artikelenIn alle kranten stond het: 'Overvallers mishandelen gehandicapte vrouw en hangen hondje op aan hek.' Twee jongens hadden…
Bronnen en referenties
  • Het boek “Free: Hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert” van Chris Anderson.
  • http://www.hva.nl/nieuws/2012/02/09/ehbo-de-hva-gaat-slimmer-zoeken-op-internet/
  • http://www.voelspriet.nl/betrouwbaar.pdf

Reageer op het artikel "Gratis informatie op internet"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Sociale media
Schrijf mee!