InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Pinterest, inspirerende website voor... vrouwen!

Pinterest, inspirerende website voor... vrouwen!

Pinterest, inspirerende website voor... vrouwen! De groei van Pinterest is explosief, vooral onder vrouwen. Het creatieve platform is zelfs de snelst groeiende site in de geschiedenis. Wat is Pinterest? Pinterest is een visueel sociaal netwerk dat bestaat uit een enorme reeks virtuele prikborden met diverse thema's. Keurig gerangschikt vind je alles wat het leven mooi, lief, boeiend, grappig, smaakvol, interessant en leuk maakt. Daarom is Pinterest de ideale manier om te ontsnappen aan het leven van alledag. Een inspirerend vrouwending!

Wat is Pinterest?

Pinterest bestaat sinds maart 2010 en is opgericht door Ben Silbermann uit Iowa (VS). Het huidige management ligt bij Cold Brew Labs, een team uit Palo Alto in Californië. Pinterest is een gigantische collectie online prikborden, waar gebruikers visueel materiaal van internet op kunnen vastpinnen. De bron van een plaatje (of video) wordt automatisch mee gepind. Daarna kunnen anderen een foto repinnen en in hun eigen collectie vastleggen. Ook kan men de foto's 'liken' en ze van commentaar voorzien. Vooral bij vrouwen is Pinterest een enorme hit, want maar liefst 81% van de twaalf miljoen actieve gebruikers per maand is vrouw. In de leeftijdsgroep 25-55 jaar scoort Pinterest zelfs zeer goed. Het verzamelen en organiseren van plaatjes is dan ook big business. De traffic groei van 885% in het laatste half jaar van 2011 zorgde ervoor dat Pinterest op 10 staat in de lijst van populairste social media (nov. 2011). In januari 2012 was Pinterest de zestigste site op de lijst 'meest bezochte websites' in de VS, en na Twitter en Facebook derde op de lijst social media die referral traffic genereren. En de populariteit groeit met de minuut.

Pinterest en lifestyle

De missie van de website is om iedereen in de wereld te verbinden door de 'dingen' die ze interessant vinden. Elk prikbord op Pinterest heeft een thema en naam. Voorbeelden zijn: huisdieren, kunst, humor, wetenschap en natuur, reizen en plaatsen, eten en drinken, tuinieren, mode, kinderen, fitness of interieur. Thema's die je ook vindt in vrouwenbladen. Heb je verschillende onderwerpen, dan ontwerp je dus je eigen lifestyle magazine. Je kunt alleen lid worden van Pinterest door een uitnodiging van een gebruiker te krijgen, maar je kunt Pinterest ook zelf om een uitnodiging vragen. Het toevoegen van foto's is simpel maar werkt ook verslavend. Kom je op internet iets leuks, moois of fascinerends tegen, dan pin (bookmark) je dit op je digitale prikbord door op de 'pin it'- knop op de bladwijzerbalk van je browser te klikken. Vervolgens kies je een ondertitel en de foto staat in je verzameling, zichtbaar voor iedereen. Je deelt je pin, en je bewaart het ook meteen. En dat kan handig zijn voor later. Items op de hoofdpagina van Pinterest wijzigen voortdurend.

E-commerce

Pinterest (letterlijk: Pin your interest) heeft iets wat andere sociale netwerken niet hebben. Afbeeldingen van andere websites worden als het ware 'hergebruikt', want wie op een foto klikt komt op de bronpagina. Plaats je bijvoorbeeld plaatjes van nieuwe, interessante producten in je verzameling (gifts), dan wordt zichtbaar waar op internet je eerder geweest bent. Wordt een foto veelvuldig gerepind, dan wordt het product verspreid onder een grote groep mensen. En dit kunnen allemaal potentiële kopers van zo'n product zijn. Bezoekers en gebruikers zien het product in een creatieve, sfeervolle omgeving, praten erover en 'liken' it. De belangstelling is gewekt en merkbetrokkenheid wordt vergroot. Commercieel is de site dus ook interessant, zonder dat het storend is. Ook retailers zelf etaleren er hun assortiment. De tijd die wordt besteed op Pinterest is nu al groter dan die van Twitter, LinkedIn en Google+ tezamen, en dat is niet vreemd gezien al het moois dat er te zien is.

Simpele lay-out

Wie naar Pinterest gaat en er meteen weer weg holt, heeft er niets van begrepen. Pinterest kost tijd. Veel tijd. Maar je trektocht over de site wordt altijd beloond. Want wie zich graag laat inspireren valt van de ene verbazing in de andere. Heb je zelf een pinboard? Andere deelnemers kunnen je volgen door zich te abonneren op jouw prikborden. Heb je iets nieuws gepind, dan verschijnt dit op de Pinterest hoofdpagina van degene die je volgt. Ongeveer een kwart van de gebruikers voegt regelmatig nieuwe foto's toe, de rest houdt zich voornamelijk bezig met herpinnen. Niet ieders prikbord oogt hetzelfde. Hoewel de briljante, simpele lay-out overal hetzelfde is, zijn sommige clipboards ingericht als 'verlanglijst', 'moodboard', 'quotelist', 'hot spots' of 'culinair paradijs'. Gebruikers hebben dus niet altijd dezelfde bedoeling met hun plakboek, maar wat ze wel allemaal willen is dingen ontdekken. Een ontdekkingstocht naar smaak en stijl. Niet zoeken, maar verwonderen, kicken of kwijlen ;). En advertenties? Die zijn er niet. Pinterest verdient doordat het van de pins 'banners' maakt die refereren aan de originele, soms commerciële bron.

Pinterest en auteursrechten

Pinterest heeft ook een keerzijde. Vooral rechthebbenden van websites waar foto's centraal staan beschuldigen Pinterest van massale copyright-schendingen. Want ook al is Pinterest slechts doorgeefluik, de vraag mag worden gesteld waarom Pinterest het zo gemakkelijk en zelfs normaal maakt om materiaal van anderen te herpubliceren. Veel fotografen zijn dan ook verontwaardigd over de nieuwe hype, en de snelle opkomst en groei van de omvangrijke site maakt het er niet beter op. Maar Pinterest heeft de enig logische oplossing gevonden. Wie niet wil dat zijn foto's op Pinterest komen en zo verder kunnen worden verspreid, kan gebruik maken van een speciale tool. Dit is een korte code die op de originele website kan worden gezet. Wanneer een gebruiker vervolgens een foto van je website probeert te pinnen, ziet hij het volgende bericht: "This site doesn't allow pinning to Pinterest. Please contact the owner with any questions. Thanks for visiting!" En dat niet alleen: Met het stukje code in de header van webpagina’s wordt het javascript van de Pin it buttons en bookmarklets geblokkeerd.

Pinterest is het antwoord op verschillende behoeften: Je leven organiseren, mooie spulletjes verzamelen, dingen met anderen delen, je eigen stijl of smaak ontwikkelen, je zomaar laten verrassen, verlangen naar het onbereikbare, en je omringen met alles dat positieve gevoelens oproept. Een verademing.

'Making the simple complicated is commonplace; making the complicated simple, awesomely simple, that's creativity.' ~ Charles Mingus
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Pinterest.com

Reageer op het artikel "Pinterest, inspirerende website voor... vrouwen!"

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!