InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Mobiel VoIP Project

Mobiel VoIP Project

Mobiel VoIP Project Jarenlang betalen we veel te veel aan de grote (mobiele) telecomproviders. Het Mobiel VoIP project helpt je om de kosten van je telefoonverkeer omlaag te brengen en in dit artikel maken we daarin de eerste stappen en leggen je uit wat je nodig bent.

Hoge kosten

De spreekwoordelijke druppel zijn de onlangs aangekondigde nieuwe telefonie abonnementen van de drie grote providers, gestart door KPN en kort daarop gevolgd door Vodafone en T-Mobile. Insteek is minder waar voor je geld, zelfs als je méér gaat betalen! Met name de datalimieten voor mobiel internet hebben hieronder te lijden.

Bespaar geld

De tijd is dus rijp om ze terug te pakken. En waarmee pak je ze het hardst? Juist! Door ze minder inkomsten te geven! Dus hoog tijd om hier werk van te maken. En het mooie is: je bespaart niet alleen zelf geld, maar je bespaart ook je vrienden geld, ongeacht op welke manier zij hun telecom georganiseerd hebben! Dus ook langs die weg weer: minder inkomsten voor de telecom maffia.

Heft in eigen hand

Natuurlijk is het besparen op zich al een goede reden om je telecom zaakjes op de schop te nemen, maar waarom zou je er niet gelijk ook nog een stuk gemak van krijgen? Gemak in de vorm van unified telecom. Oftewel, je neemt voor al je aansluitingen, of het nou mobiel is of thuis, het heft in eigen hand. Je neemt de telefoon op op eender welk toestel en je beslist zelf wie je kan bellen en wanneer. Klinkt goed toch? Dus, snel aan de slag!

VoIP is het antwoord!

We hebben een aantal dingen nodig om dit project te laten slagen, de stappen worden in dit artikel uitgelegd:
  • Een account bij BudgetPhone.nl
  • Een account bij VoIPbuster.com
  • Een account bij PBXes.org
  • Een ENUM registratie bij regeljeenum.nl voor je mobiele toestel
  • Optioneel een ENUM registratie voor je BudgetPhone telefoonnummer
  • Optioneel een ENUM registratie voor je huidige telefoonnummer thuis
  • Een SIP client applicatie voor je mobiele telefoon zoals Sipdroid voor Android toestellen
  • Als je thuis nog (analoge) telefoontoestellen hebt staan die je wilt blijven gebruiken: Een converter box voor je analoge telefoons
  • Als je thuis geen bestaande telefoontoestellen wilt overzetten, kun je overwegen: Een of meerdere IP telefoons (VoIP, SIP compatible)
  • Software op je computer zoals X-Lite, om handsfree of met headset te bellen.

Workflow

Het lijkt nogal wat, bovenstaande, maar als je er een avondje voor wilt uittrekken zul je zien dat alles als een puzzel in elkaar valt.
Budgetphone gaat ons, langs een Prepay constructie, voor 9,95 Euro per jaar voorzien van een telefoonnummer op het vaste net. Een nummer met hetzelfde netnummer als de normale vaste aansluitingen in je woonplaats. Bijvoorbeeld 020 in Amsterdam. Je kunt ook je huidige vaste telefoonnummer porteren naar Budgetphone. Ook gaan we bij Budgetphone, als het account is aangemaakt, 5 Euro ‘beltegoed’ op deze prepaid account zetten, voor noodgevallen. Het gros van de gesprekken gaan we echter afhandelen via VoIPbuster. LET OP: Gebruikers van XS4All digitale telefonie mogen de BudgetPhone stap overslaan!!

VoIPbuster geeft op je account, na opwaarderen van 10 Euro belwaarde, 120 dagen gratis bellen naar vaste nummers in Nederland en vaste nummers in vele andere landen wereldwijd. Dit account gaan we dus primair voor het bellen gebruiken.
PBXes.org wordt onze (gratis!!) virtuele eigen telefooncentrale op het internet. Dit geeft volledige keuzevrijheid in hoe we onze eigen aansluitingen gaan inregelen (maximaal 5 aansluitingen in het gratis pakket, dit kunnen zelfs meer dan 5 toestellen zijn als je via een VoIP adapter je analoge toestellen op 1 poort aansluit of als je een draadloze VoIP oplossing kiest waarbij meerdere handsets aan 1 basisstation gekoppeld worden). We kunnen instellen welke telefoons over moeten gaan, we kunnen (gratis) onderling bellen, we kunnen tijden instellen waarop de telefoon NIET moet overgaan, we kunnen instellen voor welke bellende partij, welke telefoon(s) moeten overgaan en we kunnen wachtmuziek toepassen, doorverbinden, zelf kiezen op basis van welke voorwaarden met welke voip provider gebeld gaat worden, globale snelkiesnummers instellen en ga maar door.

De mobiele telefoon blijft in gebruik. Wel is het belangrijk dat het een redelijk recent toestel is, zodat er een app op kan worden geïnstalleerd voor SIP telefonie. Of misschien is er zelfs standaard ondersteuning ingebouwd (Nokia?) door de fabrikant. WiFi is een pre, mobiel internet in een onbeperkte of zeer riante bundel (oude voorwaarden?) is in beginsel een vereiste.

Via ENUM gaan we onze voorkeuren voor de bestaande nummers instellen. Alle providers die dit ondersteunen kunnen de oproepen dan – kostenloos voor ons! – doorschakelen naar onze PBXes telefooncentrale, waarna we zoals besproken de volledige vrijheid hebben om het door te zetten hoe we willen.

Als laatste kun je op je mobiel een permanente doorschakeling maken naar het VoIP vaste telefoonnummer. LET OP: dit gaat van je mobiele belbundel af en als die op is kost het buitenbundel tarief naar een normaal Nederlands vast nummer. Met andere woorden, dit is alleen handig als je niet al te veel inkomende belletjes ontvangt normaal gesproken. Anders kun je de bellers beter persoonlijk wijzen op de nummerwijziging als je het gesprek op je mobiel aanneemt.

BudgetPhone

Let op: Nu volgende is niet van toepassing op klanten van XS4all die aldaar hun Digitale (VoIP) telefonie afnemen. Zij kunnen doorgaan naar de VoIPbuster stap. In de daarna volgende stappen kunnen zij waar Budgetphone genoemd staat, XS4all lezen. Dus houdt uw SIP loginnaam en wachtwoord bij de hand, te vinden op een brief van XS4all of op de beheersinterface op xs4all.nl

Account aanmaken

Op de website www.budgetphone.nl maken we een account aan. Dit doen we tijdens de bestel-procedure van het mobiele nummer.
  • Klik op de Webshop en op ‘Ik ben een particulier’.
  • Kies het netnummer van je eigen woonplaats OF klik op ‘porteer uw bestaande telefoonnummer’.
  • Klik zonodig op doorgaan en kies een nummer uit of volg de stappen om het nummer te porteren.
  • BudgetPhone biedt gratis telefoonnummers aan maar ook ‘mooie’ telefoonnummers bijvoorbeeld met opeenvolgende of veel dezelfde cijfers. Makkelijk te onthouden en te draaien dus. Maar daarvoor betaal je eenmalig een bijdrage, in de meeste gevallen 20 Euro.
  • We komen aan bij de stap ‘Kies een abonnement’ en kiezen VoIP Prepaid.
  • Vervolgens drukken op Verzend.
  • In de stap ‘Hardware’ kiezen we ofwel het startpakket voor 1 telefoon (om een of meer analoge toestellen onder 1 account aan te sluiten, zoals het nu ook is maar dan via VoIP) of we kiezen een VoIP toestel naar keuze, draadloos of bedraad. Natuurlijk zijn de draadloze toestellen middels later aan te schaffen extra handsets uit te breiden op dezelfde account, een pré om onze setup bij PBXes gratis te houden omdat we ook nog mobieltjes en computers willen kunnen aansluiten.
  • Overigens kun je er ook voor kiezen om de huidige analoge toestellen (indien aanwezig) weg te doen en alles voortaan af te handelen via alleen de mobieltjes en computers (softphone oplossing).
  • Dan kies je voor ‘ik gebruik mijn eigen apparatuur’.
  • In de volgende stap voer je je gegevens in zoals gevraagd en de laatste stap is de betaling, via iDeal is het handigste. Het prepaid VoIP account is na betaling direct te gebruiken, eventueel bestelde kastjes of telefoons worden toegestuurd door Budgetphone.

Budgetphone gaat de eventueel bestelde toestellen voorgeconfigureerd leveren met de budgetphone prepaid account informatie, dit zullen we dus zelf moeten aanpassen naar de PBXes informatie die we straks krijgen. Op de PBXes website geven we straks de Budgetphone account gegevens in zodat de koppeling gemaakt kan worden. De gegevens vind je ook direct in de mail die je na je bestelling als bevestiging ontvangt.

Voipbuster

Op www.VoIPbuster.com maken we een account aan en we zetten er 10 Euro beltegoed op, het minimum om de 120 freedays te krijgen. Let op dat Budgetphone exclusief BTW rekent, je zult dus, met 19% BTW, voor je 10 Euro beltegoed een totaal van 11,90 Euro gaan betalen. Dit is uitgaande van iDeal. Er worden ook andere betaalopties geboden, maar daar wordt een toeslag bij gerekend. De procedure op VoIPbuster is eigenlijk redelijk voor de hand liggend, afgezien van wat in te vullen velden en de iDeal betaling is het praktisch een ‘next, next, next, finish’ klikken situatie. Vul bij Make VoIP calls from your fixed / mobile phone je nieuwe BudgetPhone telefoonnummer in zodat je nummer zichtbaar wordt voor diegene die jouw belt.

PBXes

Hier wordt het leuk! Onze eigen gratis telefooncentrale. Wel moeten er aardig wat instellingen gedaan worden om alles gladjes te laten verlopen in gebruik, dus daar gaan we doorheen lopen.

  • Laten we eerst beginnen met het registreren van een account op www.pbxes.org door op ‘create account’ te klikken in het boxje genaamd FREE ACCOUNT, linksboven op de pagina.
  • Language laten we op English staan tenzij je een van de andere talen handige vindt – maar er staat geen Nederlands tussen! De te doorlopen stappen gaan uit van een Engelse interface..
  • Kies een accountnaam, de login die je voor beheer nodig zult hebben en die ook onderdeel zal uitmaken van de toestellen die je straks op wat voor wijze dan ook gaat koppellen aan PBXes.
  • Kies ook gelijk een sterk wachtwoord, dus iets met cijfers, letters, hoofdletters en dergelijke.
  • Bewaar de loginnaam en wachtwoord goed, ook voor de toekomst, omdat je deze nodig zult hebben, ook bij toekomstig beheer. Schrijf het desnoods op je aanmeldbrief van je internet provider ofzo, zodat je het later kunt terugvinden.
  • Voer de gevraagde gegevens verder in, timezone wordt “Europe/Amsterdam www3”.
  • Primary Telephone wordt, je voelt hem al aankomen, het telefoonnummer dat je zostraks bij Budgetphone hebt aangevraagd. In te voeren in internationaal formaat, dus de 0 voor het netnummer weghalen en +31 voor Nederland ervoor in de plaats zetten.
  • Het E-mail adres moet ook een officieel in gebruik zijnd adres zijn (verificatie).
  • Type vervolgens de twee woorden over in de ‘captcha’ controle.
  • Onderaan staat nog Optional Data.
  • Laat de software versie op stable staan, company name en voucher leeg laten.
  • Wèl even het vinkje zetten bij ‘allow independent moderators …’ om toekomstige support eenvoudiger te laten verlopen – misschien heb je het nog nodig!!
  • Na submit & start moet je misschien nog inloggen, check ook even je e-mail.

Configuratie PBXes

  • Eerst maken we de extensions aan, dit zijn de toestelnummers voor je aangemelde clients, dus de app op je mobieltje, je softphone op de computer, je voip telefoon en/of je adapter kastje voor je analoge toestellen.
  • We kunnen maximaal 5 extensies maken met de PBXes Free Account.
  • De extensies hebben ieder een uniek nummer.
  • Het meest gebruikelijk zijn de 3-cijferige extensies in de 200-reeks, dus 200, 201, 202, 203 enzovoorts.
  • Als in jouw woonplaats het eerste cijfer van veel telefoonnummers een 2 is, is het echter handig om een andere reeks te kiezen, een eerste cijfer dat je eigenlijk in geen enkel lokaal of speciaal nummer tegen komt. Maar gebruik niet de 1 of de 9, die hebben we later nog nodig.
  • Misschien is in jouw woonplaats bijvoorbeeld de 500-reeks beter, dus 500, 501, 502 enzovoorts.

Het volgende doe je voor iedere extensie die je aan wilt maken:
  • Klik “Add Extension” en kies dan voor “SIP”.
  • Extension number wordt het toestel nummer, bijvoorbeeld 200.
  • Display name wordt een logische naam, maar let op deze naam kan in sommige gevallen ook extern gebruikt worden. Probeer het dus ook voor buitenstaanders duidelijk te maken. Bijvoorbeeld “Henk Woonkamer” en niet simpelweg “toilet” ;)
  • URL laten we leeg als we dit toestel niet uniek vanaf het publieke internet bereikbaar willen hebben. Anders wordt het de combinatie accountnaam-toestelnummer, bijvoorbeeld “henk-200”.
  • Text, image, latitude en longitude laat je leeg.
  • Password is, zolang het voor eigen gebruik is, handig om hetzelfde te houden als van de hoofdaccount. Anders instellen op wat je wilt en niet vergeten, je gaat dit straks nog moeten instellen in je toestel / applicatie.
  • Voicemail & Directory laat je voor nu maar op disabled staan.
Na submit kun je de extensie terug vinden in de boomstructuur van het menu aan de linker zijkant en er zijn als je hem aanklikt nog wat opties bij gekomen.

Zo is nu de username ook zichtbaar, bestaande uit accountnaam-toestelnummer bijvoorbeeld “henk-200”. Schrijf dit op.
De verdere settings laten we even voor wat het is. Als je meer extensies moet aanmaken, doe dit dan.

Ring groups aanmaken

In het beginsel is dit er maar eentje, om te zorgen dat op alle toestellen de telefoon overgaat als er gebeld wordt, ongeacht het tijdstip. Dit gaat als volgt:
  • Add new ring Group.
  • Group number is 1.
  • Ring strategy: Ring all.
  • Extension list: In het vakje op iedere regel een toestel nummer invoeren met een enter er achter. Dit zijn de toestellen die zullen overgaan als er gebeld wordt.
  • De CID name prefix blijft leeg.
  • Ring time wordt 60 seconden, het maximum. Dan hebben we ruim de tijd om op te nemen.
  • Onder de rubriek webcall blijven alle velden leeg.
  • Destination if no answer laten we alles leeg. Als er per ongeluk toch een rondje wordt aangeklikt, dan is Hang up de waarde waar we naar toe willen.
  • Submit changes.

Trunks

Trunks is de verzamelnaam voor de accounts die je hebt bij budgetcall (of xs4all) en voipbuster. Als eerste adden we een ENUM trunk:
  • De outbound caller ID stellen we in als “0031#########” <0031#########> waarbij de 9 hekjes telkens het net- en abonneenummer van de VoIP aansluiting is, zonder verbindingsstreepje en zonder de 0 ervoor. Het fictieve Nederlandse telefoonnummer 098-1234567 zou er dan uitzien als: “0031981234567” <0031981234567>
  • Maximum outbound channels laten we leeg.
  • De vijf boxjes vinken we allemaal aan. Des te meer kans dat we via ENUM gratis kunnen bellen.

Dial rules

  • +|.
  • 00|.
  • 3120+nxxxxxx
  • 31+0|zxxxxxxxx
Dit is in het geval van Amsterdam (vandaar de 20 op de derde regel, van netnummer 020)
Als jouw netnummer ook 3-cijferig is zoals 020 in Amsterdam, dan hoef je alleen de 20 te vervangen in wat het bij jou is zonder de voorloopnul. Als jouw netnummer echter 4-cijferig is, dan wordt de 20 dus een getal van 3 cijfers (want de voorloopnul komt te vervallen) en achteraan die regel haal je een x weg. Maar let op, regel 4 blijft altijd ongewijzigd, net zoals regels 1 en 2. De outbound dial prefix blijft leeg. Submit.

SIP trunk

  • Trunk name wordt Budgetphone. (of xs4all indien van toepassing)
  • Language, dtmfmode, audio bypass en sendrpid blijven staan zoals ze staan.
  • Username en password heb je bij de hand, het zijn je budgetphone login en wachtwoord (of je xs4all telefonie login en wachtwoord, indien van toepassing)
  • De SIP server wordt sip1.budgetphone.nl (of sip.xs4all.nl indien van toepassing)
  • Domain leeg laten
  • Register op yes zetten.
  • De options en dial rules leeg laten, dit regelt budgetphone en xs4all zelf.
  • Submit

SIP trunk Voipbuster

  • Trunk name wordt Voipbuster.
  • Username en password heb je bij de hand, het zijn je voipbuster login en wachtwoord.
  • De SIP server wordt sip.voipbuster.com
  • Domain leeg laten
  • Register op yes zetten.
  • De options en dial rules leeg laten, dit regelt voipbuster zelf.
  • Submit

Inbound routes

We zijn nu klaar met de trunks, snel door! Met Sub PBXes doen we niets. Tijd om de inbound route te regelen, zodat je gebeld kan worden. Na het inbound routes item open te klikken kunnen er twee situaties zijn:
  • Ofwel je hebt al een standaard route (wordt genaamd / ) of nog niet.
  • Als de / inbound route nog niet bestaat links, dan klik je add new route. Anders klik je de / aan.

Hier hoeven we eigenlijk heel weinig in te stellen:
  • Trunk en Caller ID blijven leeg.
  • Onder de ‘regular hours’ vinken we het rondje Ring Group aan. Daarachter zorgen we dat hij op <1> staat.
  • Dan doen we helemaal niets meer totdat we bijna onderaan zijn bij de 3 selectierondjes boven Options. Hier vinken we het middelste rondje, ‘force regular hours’ aan.
  • Natuurlijk even op Submit klikken om het te bevestigen.

Outbound routes

Als een-na-laatste wordt het nu tijd voor de outbound routes, zodat we kunnen bellen:

Add route:
  • Route name: enum
  • Trunk sequence: ENUM
  • Bij de drie selectierondjes de middelste aanvinken, Numbers starting by: waar we in het grote vak een 9 typen en ook even het hokje aanvinken ‘Separate prefix.’
  • Submit changes.

Add route:
  • Route name: BudgetPhone
  • Trunk sequence: SIP/BudgetPhone
  • Bij de drie selectierondjes, de middelste aanvinken, Numbers starting by: waar we in het grote vak een 1 typen en ook even het hokje aanvinken ‘Separate prefix.’
  • Submit changes.

Add route:
  • Route name: VoipBuster
  • Trunk sequence: SIP/VoipBuster
  • Bij de drie selectierondjes de bovenste aanvinken: Valid for all numbers.
  • Submit changes.

Als de volgorde niet klopt kun je die links met de blauwe pijltjes ordenen, de correcte volgorde is:
  • 0 Enum
  • 1 BudgetPhone
  • 2 VoipBuster

On Hold Music

De wachtstand muziek, welke te horen is als je een gesprek in de wacht zet, een wisselgesprek aanneemt of wanneer je iemand doorverbindt, kun je zelf kiezen. Wat je nodig hebt is één of meer MP3 bestandjes met een lengte tot een minuutje of 3, 4,5. Denk ook even aan de beller, leuke muziek is een ding, maar de andere kant zal het moeten horen dus een wat algemener iets dat de meeste van je bellers leuk vinden heeft de voorkeur. Ook is het handig een wat rustiger nummer te nemen, zodat het voor de beller gevoelsmatig minder lang duurt dat hij in de wacht staat.

We maken alleen een default Music category aan, dus die klikken we aan. In het instelschermpje, klikken we op Browse, navigeren naar een MP3 bestand en klikken ok. Als de upload niet uit zichzelf start, nog even op Upload klikken en even afwachten tot het scherm ververst. Je MP3 bestand zal dan zichtbaar worden. Staat er in het groen OK bij, dan is het bestand bruikbaar. Als er een rood kruis bij staat is dit bestand niet geschikt en kun je hem door op Delete te drukken weer uit de lijst halen.

Herhaal het upload proces zo vaak als je wilt zodat je wachtmuziek een beetje afwisselend is. Zelf heb ik er 3 nummers in staan, ik zet dan ook niet zo vaak iemand in de wacht. Probeer de nummers een beetje afwisselend te maken, dus niet alles van dezelfde artiest/album, dan is er voor elk wat wils. Na de wachtmuziek is het volgende menu item de General Settings.
Daar zetten we de number of seconds op 60 en de dial prefix op * Voor zover dit niet al standaard zo staat. Als je wat hebt moeten veranderen, even submitten natuurlijk! Bij Personal Data hoef je eigenlijk niets meer aan te passen.

Submit & Start

Wel is het voor de correcte werking van de PBX na al die instellingen, belangrijk om onderaan even op ‘Submit & Start’ te klikken. Dit ‘reset’ als het ware je PBX met alle gemaakte instellingen zodat alles goed gaat werken.
Gefeliciteerd, je PBXes account is ingeregeld!

Klaar voor de toekomst met ENUM

Jazeker, ENUM heeft de toekomst! En daar gaan wij gebruik van maken.
Want zeg nu zelf, het is toch JOUW telefoonnummer? Dan is het ook aan jou om te beslissen wat er gebeurt als iemand je belt, sms’t enzovoorts. En dat is nu precies waarvoor ENUM ontworpen is. Eigenlijk is ENUM een vergelijkbare dienst als DNS dat is voor gewoon internet. DNS vertaalt een gewone websitenaam zoals www.nu.nl naar een cijferreeks, een IP nummer. Omdat het voor een mens makkelijker is een logische websitenaam te onthouden dan een volstrekt willekeurige reeks getallen is DNS een van de belangrijkste diensten op het internet.

Werking

Voor wat ENUM betreft werkt dit dus ook ongeveer zo. Je kent al het telefoonnummer van de tegenpartij maar niet altijd alle andere gegevens zoals e-mail, voip accounts, instant messengers en noem maar op. ENUM zorgt voor de vertaalslag van *iets* naar jouw telefoonnummer, naar *de manier waarop jij het hebben wilt, waar je het hebben wilt* of iets concreter, een SMS zou bijvoorbeeld een mailtje of een instant messenger bericht kunnen worden en zo bij jou worden afgeleverd.
Een van de mooie dingen van ENUM is echter ook, dat jij kunt bepalen dat oproepen naar je mobiele nummer bijvoorbeeld afgeleverd worden op je VoIP centrale. Dat kost jou niets. Maar, en dat is misschien wel net zo prettig, het kost degene die jou belt ook niets. Zelfs niet de gesprekskosten die hij normaal kwijt zou zijn geweest om jou op je mobiel te bellen!
Voorwaarde is wel dat de provider waar de beller gebruik van maakt, ENUM ondersteunt. Gelukkig zijn dit steeds meer providers, omdat het ook voor hen goedkoper is: zij hoeven gesprek ook niet tot stand te brengen omdat de communicatie geheel rechtstreeks verloopt tussen beller en gebelde, de P2P technologie. Wijzelf maken er ook al gebruik van doordat we de ENUM trunk hebben ingesteld in PBXes.

ENUM registreren

Op www.regeljeenum.nl kun je eenvoudig en snel je eigen ENUM bemachtigen.
Meld je aan en geef je gegevens. Zorg dat dit je officiële gegevens zijn want er kan controle zijn of het telefoonnummer ook echt van jou is – dit om misbruik tegen te gaan. Wanneer je de jaarbijdrage van nog geen 9 Euro, als vergoeding van deze dienst, hebt voldaan (iDeal) krijg je, zonder verdere kosten, een SMS met een code. Geef die code in op de website en je bent geverifieerd.

ENUM instellen

Als we op de website zijn ingelogd kunnen we bij Profiel instellingen, instellen wat we gaan doen met onze ENUM.
We gaan eerst de bereikbaarheidsgegevens instellen.
  • Gegevens: je e-mail adres.
  • Naam: email.
  • Eindpunt (type): mailto:
  • OPSLAAN

Gegevens: je account bij PBXes. Staat op de eerste pagina die je ziet als je bij PBXes inlogt. Ziet er uit als
  • gebruikersnaam@pbxes.org.
  • Naam: voip.
  • Eindpunt (type): sip:
  • OPSLAAN

Gegevens: je mobiele nummer als +316nnnnnnnn. 06-12345678 is dan +31612345678.
  • Naam: mobiel.
  • Eindpunt (type): tel:
  • OPSLAAN

Op de andere tab, profiel instellen, kunnen we het standaard profiel aanpassen. De belangrijkste zijn:
  • Dienst SIP komt binnen op VOIP.
  • Dienst pstn komt binnen op VOIP.
  • Dienst email komt binnen op email.
  • Dienst ifax komt binnen op email.
  • Een persoonlijke voorkeur dan:
  • Dienst sms komt binnen op email. Je kunt hier ook kiezen voor mobiel, dan komt de sms gewoon als sms binnen op je mobiele telefoon.
  • De laatste is dan weer wel belangrijk: Dienst voice komt binnen op mobiel.
De volgorde moet staan zoals hierboven opgesomd, je kunt het met de pijltjes omhoog/omlaag ordenen. Dit heeft met prioriteiten te maken.

Controle van je ENUM

De normale doorlooptijd van een ENUM registratie is 24 uur. Je kunt controleren of het is doorgevoerd op twee manieren.
De eerste manier is het bezoeken van de website http://www.sipbroker.com/sipbroker/action/enumLookup Hier voer je je mobiele telefoonnummer in, in internationaal formaat. Wanneer alle 5 de services nog ---Not Found--- aangeven is het nog niet beschikbaar. Geeft één of meer van de 5 services echter als response je sip: account als resultaat, dan is de bruikbaarheid van je ENUM een feit.

De tweede manier van testen is het daadwerkelijk bellen van je ENUM.
Dit doe je vanaf een van je VoIP aansluitingen. We hebben de ENUM zo geconfigureerd dat je via ENUM uitbelt als je een 9 voor het telefoonnummer zet. Wanneer de ENUM nog niet actief is zul je bij het bellen van je nummer bijvoorbeeld 90612345678 te horen krijgen dat het nummer niet bereikbaar is (een Engelstalige boodschap) maar wanneer de ENUM bruikbaar is komt het gesprek gratis aan op je telefooncentrale. Alle (andere) aangemelde telefoons gaan nu over, net alsof je gewoon gebeld wordt.

Toestellen instellen

Omdat de configuratie voor iedere client, app en toestel anders is, zal ik hier een algemene set instellingen geven die je bij de settings, configuration, properties of accountbeheer van de betreffende toepassing/toestel kunt gebruiken.

  • De authorisation username is je accountnaam.
  • Voor het toestel bestaat die uit login-toestelnummer. Bijvoorbeeld henk-201
  • Het password is het bijbehorende password.
  • Je hebt deze informatie opgeschreven toen je de extensions instelde in PBXes.
  • De server of proxy is pbxes.org
  • Het domain blijft leeg (is namelijk zelfde als server/proxy)
  • Username or Caller ID blijft leeg (is namelijk zelfde als authorisation username)
  • Port 5061
  • Protocol geeft de keuze uit TCP en UDP, en in sommige situaties een optie Both. Kun je voor Both kiezen, doe dit dan.Zo niet, dan kies je TCP.
  • Kan je app / client twee accounts tegelijk aan, dan maak je straks een identieke account aan aan die je nu aanmaakt maar dan zet je hem daar op UDP.
  • Use WLAN zet je altijd aan.
  • Use 3G en Use Edge zet je normaal gezien ook aan, tenzij je geen onbeperkt (of zeer ruim) internet bundel op je toestel hebt en het dataverkeer niet wilt genereren als je buiten bereik van je WiFi netwerk(en) bent.
  • Use VPN zet je, als je die mogelijkheid hebt, op aan. Dit geeft je een gratis beveiligde verbinding met PBXes zodat de verbinding stabieler wordt en je mobiele telefoon provider ziet niet dat je met voip aan het bellen bent – en kan hierop ook geen blokkade toepassen of je extra kosten in rekening brengen.

Gebruiken van je aansluiting

We hebben nu alle noodzakelijke stappen doorlopen, hoe kun je nu bellen:

Je kunt op normale manier bellen. De gesprekken worden afgehandeld via VoIPbuster.

Wil je via ENUM bellen? Plaats dan een 9 voor het telefoonnummer. Via ENUM bellen is altijd gratis en er komen steeds meer nummers beschikbaar.

Wil je via BudgetPhone bellen? Plaats dan een 1 voor het telefoonnummer. Je gebruikt budgetphone voor het bellen van:
  • Alarmnummer 112 (let op, je belt 1112)
  • Alle 0800, 0900 en 0906 nummers. Een 0800 nummer zal beginnen met 10800, 0900 is 10900 enzovoorts. Let op, de gesprekken naar betaalnummers zijn NIET gratis!
  • De gemeentelijke informatienummers zoals 14020 in Amsterdam, wordt natuurlijk 114020.
  • Nederlandse mobiele telefoons. Dit is via budgetphone 3,8 cent per minuut voordeliger dan via VoIPbuster.

Gratis onderling bellen doe je door het toestelnummer van de ander te bellen. Bijvoorbeeld 200, 201, 202 enzovoorts.
Een oproep doorschakelen kan via de transfer knop op je telefoon. De ontvangende telefoon gaat over en jij kunt neerleggen.
Als je geen transfer knop hebt, of toelichting bij de doorverbinding wilt geven, kun je ook tijdens het gesprek 2x snel achter elkaar een # intikken. Geef hierna het toestelnummer op waar je naar wilt doorverbinden. Blijf even wachten tot de ander opneemt, doe je zegje en hang op. De doorverbinding is klaar. Hangt het toestel waar je naar doorschakelt eerder op, bijvoorbeeld omdat die iemand niet wil spreken, dan krijg jij de beller terug en kun je mededelen waarom er niet is doorgeschakeld. Iemand in de wacht zetten doe je met de Hold knop op je telefoon (of applicatie) die zit er eigenlijk altijd op.

Dit zijn eigenlijk de basis zaken die je moet weten, er is nog veel meer mogelijk maar daarvoor verwijs ik je graag door naar PBXes.org zodat je alles te weten komt over, bijvoorbeeld, gesprek overpakken, volgnummers en zo voorts.

Lees verder

© 2011 - 2017 Bazeman, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop bellen via internet - aanbieders vergelijkenGoed koop bellen via internet kan bij verschillende aanbieders. Enkele hiervan zijn Skype, Voipbuster, Jajah en Wengo. E…
Skype, de bekendste VOIP-aanbiederSkype, de bekendste VOIP-aanbiederVoor het grote publiek is Skype de eerste en bekendste softwareaanbieder voor gratis en goedkoop bellen en telefoneren v…
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Goedkoop internationaal bellenGoedkoop internationaal bellenGoedkoop internationaal bellen is tegenwoordig voor iedereen mogelijk. Veel mensen denken dat goedkoop internationaal be…
EBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEbuddy XMS is een mobile messaging software van eBuddy voor uw smartphone. Dit stukje software is voor iPhone en Android…
Bronnen en referenties
  • Mobiel VoIP Project Revisie 2011.08.07.1

Reageer op het artikel "Mobiel VoIP Project"

Infoteur: Bazeman
Gepubliceerd: 10-08-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!